vita prick, medicinera eller avliva och köpa nytt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainon
    • August 2006
    • 83

    vita prick, medicinera eller avliva och köpa nytt?

    Mina fiskar har fått vita prick sjukan, 1 platy och 1 slöjstjärt har redan dött.
    Resterande 4 platys och 1 ancistrus har vita prickar, har även platyyngel i karet men har inte kunnat se om de har några prickar...

    Är det någon idé att medicinera? Hur dyrt är preparatet? Hur stor changs är det att fiskarna klarar sig?
    Ynglena, hur skulle de klara en medicinering?

    Det kanske är lika bra att avliva resterande och köpa in nya fiskar istället

    Har förresten också en sötvattensmussla, angriper parasiterna skaldjur också?
    Senast redigerad av Ainon; 23 September 2006, 18:34.
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är klart att det är värt att medicinera sina sjuka djur. Det spelar ingen roll om medicinen är dubbel så dyr som fiskarna, de ska ju inte dö för att de råkat bli sjuka. Medicinen är inte speciellt dyr: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=19&page=1 så gå och köp nu innan det gått för långt och fler har dött!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Jag har precis skaffat ett akvarie med min son, men jag hade akvarier när jag var tonåring och fick ofta vita pricksjukan. Medicinerade då och en del fiskar blev bra men dom som var värst drabbade dog i regel. Hade inte en tanke på att avliva ALLA fiskar dock. Dom flesta blev bra av medicinen.

      Lycka till!
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Har inte haft vita prick på flera år men har för mig att i princip alla blev bra.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Jag satte in medicin snabbt - och klarade ALLA mina firrar...
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Ainon
            • August 2006
            • 83

            #6
            Jahapp då har jag köpt medicin till fiskarna, Excit hette det.

            Tyvärr är det bara 3 platys kvar. Ancistrusen dog strax efter medicineringen och ytterligare en platy nu ikväll *suck* Blir att köpa nytt sen när medicineringen är klar...
            42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
            4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
            +Amazonpapegoja och undulat

            Kommentar

            Arbetssätt...