Stort hål i huden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Stort hål i huden

    Hej!

    Upptäckte nu att en av mina malar (en L168) har fått ett stort hål på sidan, skulle gissa att det är ungefär ½cm stort och ganska djupt. Den verkar också ha ett litet hål på huvudet.
    Här är en (dålig) bild:


    Jag brukar se malen varje dag och har inte märkt detta tidigare, så jag tror att det kommit väldigt snabbt. Malen verkar också lite slöare än i vanliga fall...

    Finns det någon som vet vad det kan vara, och om det är något jag kan göra?
    Kan det ha att göra med att jag börjat ha i lite salt i karet?
    /Mattias
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    mina ancistrusar fick köttsår på sig, jag tror det berodde på att det var bakterier på bottnen. Se till att ha bra cirkulation även på bottnen så inte det samlas en massa skit där...
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Ok, har riktet ett av utsugen nedåt så det borde bli lite mer cirkulation på botten. Men är det något jag kan göra för att fisken ska klara sig?
      Den har legat på samma sten hela tiden och bara rört sig lite grann, så den verkar inte alls pigg...

      Skulle gissa att hålet är kanske 3mm djupt.
      /Mattias

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        När man avlivat en sjuk fisk behöver man inte oroas över den mer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • sussia
          • January 2006
          • 273

          #5
          hej...
          har ar en link till en sida om Hole in head.... Hoppas att den kan vara till hjalp...
          Break on through to the other side.....

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Mitt tips är att fisken varit i slagsmål och sedan fått sår på sig som blitt infekterat och därmed fått svamp (det vita luddiga).

            Antingen så fixar du någe medel till den och tar och kör en meducinkur i ett eget akvarie till den eller så avlivar du den för det kan knappast läka själv.

            Fick tyvärr avliva en av mina stora L333 honor imorse efter slagsmål och sviterna efter det, hon hade ett stort infekterat sår på sidan och köttsår på ena fenan.
            Hade värsta dödsryckningarna och kunde knappt röra sig själv så jag gjorde processen kort med den.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ok, bilden är otydlig . Det finns ingen svamp alls, utan bara ett ganska djupt hål. Ovanpå huvudet är det också ett litet hål, och där är det rött i botten. Inget rött syns i det stora hålet.
              Men visst kan den ha varit i slagsmål (har aldrig sett det förut dock). Den har nu flyttat sig från stenen den legat på förut, så nu har jag ingen aning om vart den gömt sig. Men jag kanske ska försöka leta reda på den och sen flytta den...
              /Mattias

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Aha...det vita på den bakom huvet är alltså ett hål....hmm....d ser ut som ett sår iaf
                Kan vara från slagsmål.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...