salt vid torpedsjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    salt vid torpedsjuka?

    Hej!

    Efter en del sökande i gamla inlägg här så misstänker jag att min ena guppyhane har fått tropedsjukan. Han har magrat, stjärtfenan som tidigare var en stilig slöjfena är nu som en smal spets. Han ser lite krokig ut, och han simmar nära ytan (kippar inte efter luft) och ser ut som om han åldrats och blivit en gammal "guppygubbe" på kort tid.

    Jag har tidigare sett att ett av mina yngel 3 v gammalt set liknande ut och misstänkt att det kanske var missbildat. Men kanske är det samma sjuka.

    När jag läste runt här så rekommenderar en del vattenbyte och salt i vattnet. Vattenbyte gör jag regelbundet; ca 25 % en gång per vecka (tillsätter Aquasafe, Aqua Vital samt Stresszyme) och gjorde det senast igårkväll.

    Hur mycket salt per liter vatten bör man ha i? Hur gör man?

    Är mycket tacksam för svar!
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag har hört c.a 1 dl salt (upplöst)/ 100 L vatten.
    Har använt 1/2 dl till mitt 62-liters utan bekymmer.

    Se däremot till att du INTE har i allt på en gång,
    utan pytsar i lite vartefter under flera timmars tid.

    Guppysar tål salt ganska bra, däremot är vissa malar känsliga!
    Vad har ni för sorts malar?
    Senast redigerad av Healena; 22 September 2006, 10:01.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Healena:

      Jag har två stycken Coryodoras, men vet inte vilken sort. Dom är bruna, ngt randiga och rätt kompakta i formen.

      Jag har nu tagit ut hanen och lagt honom i samma akvarievatten med tillsatt salt enl den mängd du rekommenderade. Men har ser inte bra ut. Har inga höga förhoppningar.

      Ynglet som var missformat (misstänkt torpedsjuka där också) hittar jag inte längre så den har nog redan dött.

      Nu ska jag till akvarieaffären och se vad dom rekommenderar. Har sett Sterazin av Waterlife rekommenerat ngnstans.

      Har just genomfört nästa 50% vattenbyte på förmiddagen också. Hoppas jag inte överdriver vattenbytandet då jag gjorde 25% igårkväll.

      Ska tillägga att dom andra fiskarna ser pigga ut.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • Lill_Lena
        • September 2006
        • 173

        #4
        jag har hört av min lärare jag hade i djur i zoohandel att man kan tillsätta salt om ev svamp och så...men viktigt är att det MÅSTE vara ren havssalt man kan köpa i butiker. inte vanligt salt med jod i. man kan använde de som karantän om du köper ny fisk.
        jag nystartade mitt akvarium för 4e gången, och känner igen symtopen på dina firrar. mina första fiskar jag la i, fick svamp efter 1 dagen!!! i sitt nya hem. pga för varmt vatten och troligast för att de var stressade av allt de nya. oftast för de sjukdomen för att det är för kallt har jag insett av tidigare erfarenheter. jag köpte medicin iallafall på zoohandeln för säkerhets skull. nu är de mycke piggare och äter bra. hoppas dina guppisar kommer må bättre snart de me!

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Det j_vliga när man måste medicinera - är ju att man slår ut hela biomiljön på kuppen! Och att man då liksom får "börja om från början" med allt..

          Fiskar som tappat i allmäntillstånd...svajjiga värden...nitrit.... U name it!
          Men måste man så måste man.

          Jag har fått rådet att ist.f byta 50 % på en gång, köra 2 mindre med en stunds mellanrum. Tydligen mindre påfrestande för fiskarna!
          Senast redigerad av Healena; 22 September 2006, 14:42.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Lill_Lena
            • September 2006
            • 173

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Det j_vliga när man måste medicinera - är ju att man slår ut hela biomiljön på kuppen! Och att man då liksom får "börja om från början" med allt..

            Fiskar som tappat i allmäntillstånd...svajjiga värden...nitrit.... U name it!
            Men måste man så måste man.

            Jag har fått rådet att ist.f byta 50 % på en gång, köra 2 mindre med en stunds mellanrum. Tydligen mindre påfrestande för fiskarna!
            ok. mina små stackare har ju än kanske inte fått de bästa värdena i vattnet. jag hade väl igång tomt med växterna och så i en vecka innan jag köpte, men nu har väl allt de nyttiga slagits ut, men jag ser iallafall att tetrorna mår jättebra nu. det verkar som om de skaffat sig lite revir vissa av dom, argsinta mot varann trotts de vill leva i stim. vad jag kan se är det mest hanar 2 eller 3 honor av 9..en dog tyvärr...
            undrar om jag kan byta lite vatten då det gått en vecka och köra en till dos?
            är så himmla tråkigt de här..hade planerat köpa dvärggurami i helgen, men det rekomenderas väl inte då andra fiskar är lite krassliga.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Helt rätt att inte köpa inga nya så länge dom är dåliga hemma. Blir det Sterazin du kör med så ska det inte påverka bakterierna du vill ha kvar. Står så på infolappen åtminstone.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Lill_Lena
                • September 2006
                • 173

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Helt rätt att inte köpa inga nya så länge dom är dåliga hemma. Blir det Sterazin du kör med så ska det inte påverka bakterierna du vill ha kvar. Står så på infolappen åtminstone.
                jag har Fungistop...han sa iallafall att inte fiskarna kan ta skada av det. hur det påverkar vattnet och så vet jag inte.
                står inte heller nånstans när man ska sleva ner en till dos..en vecka kanske?

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Vänta MINST ett par veckor efter avslutad medicinkur - innan du köper nya fiskar
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • yogini
                    • September 2006
                    • 121

                    #10
                    Hej!
                    Min stiliga guppyhane låg med buken i vädret i morse. Jag hade fört över honom i en egen skål och medicinerat honom med Sterazin, men det var för sent. Men de övriga Guppysarna i akvariet verkar gläddjande må bra.

                    Testade akvariet för nitrit och nitrat och pHt igår och det var OK. Möjligvis var pHt ngt högt dvs hårt. Hade även i salt i akvariet igår.

                    Ja, det är väl bara att hålla tummarna att resten klarade sig. Vill inte ha i medicin i förebyggande syfte då kvinnan i Zooaffären sa att man försvagar deras egna motståndkraft om man medicinerar för mycket. Precis som man inte bör behandla människor med antibiotika om dom inte aboslut behöver det. Har 5st nyfödda yngel i akvariet så jag vill tänka på dom också, tror inte dom mår bra av medicinen.
                    Bästa hälsningar, Yogini med son
                    18 l med guppys
                    Startade 20 aug-06

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #11
                      kan andra fiskar förutom guppys få torped sjukan?
                      tror nämligen att min Kakadua hane har fått det.
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...