Akvariesanering vid återkommande fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    Akvariesanering vid återkommande fenröta?

    Har haft en drabbad segelfensmolly och en guppy, och nu när dom är helt återställda efter två veckor ser jag att stjärtfenan på en av slöjstjärtarna börjar se angripen ut. Frågan är om man måste tömma hela akvariet istället för att delvattenbyta för att bli av med eländet?
    I
    MY
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Har du medicinerat?
    I.sf hur - hela akvariet eller bara de drabbade?
    Och med vilken medicin?

    Jag har haft fenröta i mitt 62 liters, och det hjälpte inte med mindre än att jag var tvungen att medicinera hela akvariet 2 gånger...tyvärr
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • maricici
      • March 2006
      • 303

      #3
      Ursprungligen postat av Healena
      Har du medicinerat?
      I.sf hur - hela akvariet eller bara de drabbade?
      Och med vilken medicin?

      Jag har haft fenröta i mitt 62 liters, och det hjälpte inte med mindre än att jag var tvungen att medicinera hela akvariet 2 gånger...tyvärr
      Har kombinationsmedicinerat eSHa 2000 mot fenrötan, och eSHa Exit då segelfensmollyn hade oodinium också- men dom kanske behöver det tyngre artilleriet nifurpirinol? OCh för att öka min förvirring ytterligare så såg jag precis en blödning på fenan som tyder på en mekanisk skada. Han simmar också på som vanligt medan dom andra drabbade fiskarna hängde stillastående vid ytan.. Tillsatte 15 ml salt i förra delvattenbytet, och bytte ca 35-40% vatten (300 liters akvarium)
      I
      MY

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fenröta betyder nästan alltid att vattenkvaliteten är dålig, samma sak med bakterieinfektioner (blödningen på fenan). Jag vet inte exakt vad eSHa medicinerna är för något, men det är fullt tänkbart du slagit ut dina filterbakterier, så tätare vattenbyten är nog att rekommendera den närmaste framtiden. Har du hyfsad filtrering i akvariet?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Fenröta betyder nästan alltid att vattenkvaliteten är dålig, samma sak med bakterieinfektioner (blödningen på fenan). Jag vet inte exakt vad eSHa medicinerna är för något, men det är fullt tänkbart du slagit ut dina filterbakterier, så tätare vattenbyten är nog att rekommendera den närmaste framtiden. Har du hyfsad filtrering i akvariet?
          Filtering: HydorCrystalDuo avsett för upp till 300 liter med det svampliknande filtermaterialet. Byter 35-40% vatten varannan vecka, tillsätter JBL Biopotol varvar med sera toxivec, slamsuger botten (engelsk sjösten), Testar Nitrit, Nitrat, Ammonium/Ammoniak och allt okej utom nitrat som låg lite för högt. Växter: Har 15, det fattas kanske 10-15 för optimal reningseffekt, men det är under uppbyggnad. eSHa 2000 har inte nifupirinols chockeffekt på bakteriesystemet, okej värden talar också mot bakteriedöd
          Ja, det är lite knepigt att få optimala förhållanden åt guldfiskarter men vi jobbar på det
          I
          MY

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Med medicinen Furanol, kan man prova att intensivbehandla drabbade fiskar separat i hink. Den är i tablettform. Intensiv dos under kort stund. Jag gjorde det några gånger med min kampis.

            För det eländiga med att medicinera hela burken...ja...nivet
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Healena
              Med medicinen Furanol, kan man prova att intensivbehandla drabbade fiskar separat i hink. Den är i tablettform. Intensiv dos under kort stund. Jag gjorde det några gånger med min kampis.

              För det eländiga med att medicinera hela burken...ja...nivet
              Ska testa om den inte svarar på eSHa 2000 kuren, brukar intensivbehandla där också genom att droppa ett par droppar direkt på det sjuka stället.. Blir det ingen försämring så utgår jag från mekanisk skada, ballongmollyn kan vara hopplös på slöjisfenorna periodvis..
              I
              MY

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Jag måste sticka ut hakan lite här.

                Vi pratar altså om degelfensmolly och guppi? Om du har köpt dem hos någon lokal zoobutik så är de förmodligen massodlade i sydostasien och kostar inte många tior. De har troligtvis medicinerats förebyggande med antibiotika flera gånger under sitt liv, transporterats 4-5 ggr och utsatts för amoniakshocker flertalet gånger. Karantän är i bästa fall 3 veckors isolering då fiskarna som tidigare levt i en steril miljö får schansen att dra på sig minsta lilla sjukdomsgranulom. Att medicinera en fisk som misshandlats på detta sätt är inte enkelt, för att inte säga omöjligt.

                Medicinen kostar många gånger mer än fisken och en fisk. Det kar som inte inehåller några sjuka fiskar har mindre risker för att utbrott skall ske. Därför är mitt råd att avliva samtliga sjuka fiskar och hoppas på att det inte spritt sig. Vill du ha tag i fisk av bra kvalité så gå med i någon akvarieförening där folk odlar lokalt utan antibiotika.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Tropfrog har en poäng där... massodlad fisk från sydostasien har i stort sett inget immunförsvar, men bär ofta på en hel provkarta sjukdomar som hållts under kontroll av den kontinuerliga doseringen av antibiotika. När antibiotikan går ur kroppen kommer sjukdomarna.

                  Men: du joxar väldigt mycket med kemin, och det är sällan en bra idé. Biotopol är ett avkloreringsmedel - vilket inte behövs i Sverige - med nån mystisk tillsats som skall "skydda slemlagret". Toxivec sägs bara innehålla "QuickClean formula", vad det nu är, och det är oklart vad den egentligen förväntas göra, förutom att det är fullt tänkbart att den stör dina nitrit/ammoniak test.

                  Urrrgh! Jag hittade en innehållsförteckning för eSHa 2000 - det är en "shotgun" medicin som innehåller två olika akridiner (bakterie- & protozo-dödare men inte antibiotika) plus koppar samt metylenorange. Jag skulle dra mig för att använda nåt sånt annat än i ett karantänsakvarium, den är giftig för t.ex. växter, ryggradslösa djur & bakterier.

                  eSHa Exit hittar jag ingen innehållsförteckning på, men det är en medicin mot vitaprick som innehåller "ett grönt färgämne" men inte koppar, så jag gissar det är formalin + malakitgrönt. I så fall dödar den bakterier, inklusive filterbakterier, och är giftig för snäckor, maskar & encelliga djur.

                  De här två medicinerna har garanterat slagit ut stora delar av dina filterbakterier, oavsett vad det står på förpackningen. Sen vete 17 vad vattenbehandlingsmedlen egentligen gör.

                  Vanligt kranvatten, förutsatt att ni har kommunalt kranvatten eller tjänligt brunnsvatten, funkar fin-fint. Kör på det rent istället. Om du vill kan du tillsätta lite salt.
                  Senast redigerad av Azur; 22 September 2006, 19:18. Anledning: stvaelf
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Tropofrog; Du kan ha poäng då det var en ovanligt seg oodinium att bryta ner,men jag blev nästan rädd för att ha hittat något resistent..

                    Azur; Den bryter ner nitrit bra vid akuta förgiftningar, och används som tillägg i akvarier utan eller med få växter..
                    Om medicin så måste man göra en avvägning; det är som med människors antibiotikakurer som både bryter ner nyttobakterier i magtarmkanalen och orsakar nedsatt immunförsvar.. Annars så uppstod fenrötan innan medicinering på en fisk försvagad av oodinium. Men det är ändå möjligt att jag måste göra ett veckobyte till jag får ordning på reningsverket, både slöjisar och shubunkin äter och förorenar mycket
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    Arbetssätt...