Svamp & Vita prick, medicinera med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Svamp & Vita prick, medicinera med vad?

    Hej!

    Det värkar som en av mina platyer har drabbats av Svamp, det är lite bomullsliknande på kroppen, ena ögat och lite vid munnen.
    Hon mådde välldigt dåligt igår i det stora akvariumet.

    Så jag flyttade henne till en karantä och tillsatte salt och böt vatten vilket jag har också gjort idag och hon ser ut att må jätte bra men då har hon ännu kvar en del av denna svamp liknande bomullet på kroppen.

    Vilken medecin rekommenderar ni att jag medicinerar hon med?, jag måste beställa och då vill jag självklart ha den med bästa värkan.

    Jag har haft en annan platy en gång tidigare som jag var tvungen att avliva tyvärr för hon hade något som såg lite ut som vita prick så det skulle väl vara en fördel om medecinen både värkar mot Svamp och vita prick!
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Om alla övriga mår bra i akvariet, så skulle jag vänta med medicinering!
    Medicinerar du, så slår du ut hela den nyttiga bakteriefloran!
    Och det kan i SIN tur leda till att du får diverse problem + att fiskarna tappar i kondition!

    Fortsätt som du gör med platyn i karantänakvariet- och var noga med vattenbyten däri. Du kan även saltbada den i en hink.

    Lös då upp c.a 1 msk salt (av sådan sort man ska ha i akvarier alltså) i 1 L vatten (samma temp som akvariet). 2 msk till 2 L - o.s.v...
    Låt platyn gå i det c.a 20 min eller mer om den verkar klara av det!
    Detta kan du göra en gång om dagen.

    Jag har fått bort svamp på detta vis. Krävs bara lite jobb och tålamod

    Om det bara var EN platy som tidigare fick nå't liknande vitaprick, så kan jag nästan garantera dig - att det INTE var vitaprick!
    Senast redigerad av Healena; 21 September 2006, 17:39.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Okej.. Ja denna platy är ensam drabbad och de andra i det stora karet mår bra så jag ska forsätta så som jag har gjort vilket låter likt din metod så får jag se hur det utvecklar sig.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Vissa preparat av samma fabrikat kan samköras om så anges på förpackningen-ex eSHa 2000 bredspektrum+eSHa Exit mot vita prick
        I
        MY

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #5
          Nu har jag satt tillbaka firren i det stora karet, inga tecken på någon sjukdom.
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          Arbetssätt...