Uppblåst och fjällig guppy...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elina_S
    • August 2006
    • 6

    Uppblåst och fjällig guppy...

    Hej!

    Tack för den otroliga hjälp detta forum är, många gånger behöver jag inte fråga något utan bara bläddra runt här så hittar jag svaren..

    En fråga däremot är om min sons favorit guppy som är uppblåst i buken och fjällen står ut på honom. Såg detta igår och räknar med att när jag kommer hem idag att han kan vara död. Han flyter runt vid ytan och lägger sig på botten.

    Han ni någon aning om vad det är och om det är smitsam, samt vad ska jag göra??

    Jättetacksam för svar!
    Mvh
    Elina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är buksot.
    Buksot är ett symptom, inte en sjukdom, så det är svårt att säga vad som orsakade det. Mitt tips är dock att ni omedelbart avlägsnar & avlivar alla fiskar som får buksot - det är obotligt, dödligt, och om fisken dör i akvariet kommer andra fiskar att äta på den (och kanske bli smittade).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Elina_S
      • August 2006
      • 6

      #3
      HJÄLP!!

      Hur avlivar man en fisk på ett humant sätt?
      Är väldigt fjantig med det, valde att inte bli hunduppfödare för det (p.g.a. fjantighet alltså)...
      Vill ju inte att stackarn ska lida...

      Mvh
      Elina

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Förmodligen bästa sättet att avliva en fisk är att köpa koncentrerad nejlikolja (eugenol) i närmsta hälsokostaffär. Häll några droppar i en liter vatten, skaka, och släpp i fisken. De bör dö, rätt stillsamt, på någon minut, men låt fisken ligga i vattnet minst nån timme.

        Ett annat humant sätt är att skära/klippa av huvudet på fisken.

        Mindre humant men fortfarande effektivt är att lägga fisken i en bytta med vatten, ställa in byttan i frysen, och låta den frysa. Det sägs vara hyfsat humant för tropisk fisk, som dör när temperaturen ramlar ned mot cirka tio grader, men direkt inhumant för subtropisk/kallvattensfisk, som inte dör förrän hjärnan fryser till is.

        Direkt inhumana metoder är: "spola under kranen i hett vatten" och nedspolning i toalett.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Elina_S
          • August 2006
          • 6

          #5
          Tackar för tipsen!

          Känns skönt att ha lite kött på benen när man har en nyfiken son..

          Mvh
          Elina

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #6
            Ett annat ganska humant sätt... Snabbt är det iaf, är ju att helt enkelt slänga den hårt i backen (eller slasken).. Funkar ju dock bara med småfisk, tex guppy..

            Läste om nån som hade testat att lägga sin fisk i frysen i en påse. H*n tittade till den efter en halvtimme eller så och såg att den hade panik och simmade runt runt i påsen och rätt in i alla väggar.. Så jag vet inte hur humant det är

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            Arbetssätt...