AKUT! Svärdbärarhane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sister_of_the_moon
    • September 2006
    • 73

    AKUT! Svärdbärarhane!

    Hej,
    Igår köpte vi en svärdbärarhane tillsammans med en hona och nu när jag kom ner och tände akvariet så är hanen risig...
    Han simmar i full fart upp mot ytan, och sen sjunker han ner till botten och ligger där, efter ett tag gör han samma sak igen...ser ut som att han kommer att dö snart.
    Vad göra? Vad kan det bero på, han mådde prima igår...
    ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~
  • Sister_of_the_moon
    • September 2006
    • 73

    #2
    De andra fiskarna mår bra så vitt jag kan se, inga problem.
    Det humanaste kanske är att avliva honom?
    ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      pröva att byta 50% vatten och se om det blir bättre, rengör INTE filtret samtidigt.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Sister_of_the_moon
        • September 2006
        • 73

        #4
        Det går väl inte, tror jag, han har redan dött, de andra mår fortfarande prima, jag har bara haft akvariet i fyra dagar. Så det är tveksamt om det är typ nitrit osv? Jag ska pysa ivär och köpa tester om en stund.
        Men visst är det ingen höjdare att byta vattnet redan?
        ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          köpa inga mer fiskar iaf!!! ett nystartat akvarie är väldigt känsligt i början. hur många andra fiskar har du där? köp nitrit-test! ej mulitisticks för de är dåliga

          hur stort är akvariet?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Du skriver "de andra"..hur många fiskar har du? Hur stort är akvariet?

            Det behöver inte vara någon sjukdom eller fel på vattnet..det kan vara att du helt enkelt haft för bråttom med att stoppa i fisk. Vad jag fattar det som, så har du bara haft akvariet i 4 dagar, och då är det ren chansning på att fiskarna överlever om man släpper ner några
            Det brukar ju sägas att man ska vänta en vecka minst.

            Vattenbyte redan...njae....om du inte har gjort detta redan, så gå till akvariehandeln och köp lite nyttobakterier istället Jag rekomenderar JBL's Denitrol.
            De hjälper till att bryta ner det dina fiskar "gör ifrån sig"..och andra "giftigheter".
            Du har ännu inga "nyttobakterier" i ditt akvarium, som annars tar hand om detta. Känner du att du absolut vill göra ett vattenbyte - gör inget stort sådant utan MAX 25%. Men jag tror inte det är nödvändigt, såvida du inte har VÄLDANS många firrar i akvariet..
            Senast redigerad av Healena; 18 September 2006, 10:56.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Sister_of_the_moon
              • September 2006
              • 73

              #7
              Hej,
              Akvarie ligger på 102 liter!
              Jag har nog tagit i lite för mycket tror jag...
              Dessa har jag:
              1 svärdbärare
              2 black molly
              2 malar
              1 kamphane
              16 neontetror

              Nyttobakterierna har jag haft i varje dag från början
              jag tror inte att min svärdbärar hane dog av något i akvariet...skulle tro att han var sjuk innan....
              ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Då lutar det nog åt nitrithållet iallafall..kanske..eventuellt... Om han inte var skadad från början vill säga. Köp du ett nitrit - test, alltid bra att ha!
                Tänk även på att mata sparsamt nu i början! Gamla matrester omvandlas till giftigheter, och fiskavföring också...
                Börjar de andra fiskarna verka sjuka, eller du HAR nitrit - gör vattenbyte.
                Hellre flera små, än ett stort!

                När jag startat nya akvarier, har jag stoppat i max 1-2 fiskar efter ett par dagar, och då samtidigt börjat med nyttobakterier. Sedan väntat i en vecka innan fler har fått flytta in. Jag har pepparpeppar klarat första veckorna utan fisk-dödsfall..

                Lycka till
                Senast redigerad av Healena; 18 September 2006, 11:09.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Sister_of_the_moon
                  • September 2006
                  • 73

                  #9
                  Halloj, har nu testat vattnet för nitrit, inte ett spår av det än så länge, tack och lov!
                  Han har nog dött utav någonting annat...så länge nitriten är utom synhåll och de andra firrarna mår bra så håller jag mig lugn...det räcker väl att testa för nitrit en gång/dag?
                  ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Efter 4 dagar finns förmodligen ingen nitrit utan ammonium/ammoniak.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Sister_of_the_moon
                      • September 2006
                      • 73

                      #11
                      Jag skaffade pålitliga multitester, ammonium/ammoniak fanns med där, allt såg normalt ut
                      ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Stickor är "så där" att visa rätt.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Sister_of_the_moon
                          • September 2006
                          • 73

                          #13
                          Hm...pratade me dem i affären, men jag får kolla om jag får tag på ett bättre test, avvaktar ett para dagar och ser vad som händer
                          ~* Where is the reason? Don´t blame it on me, Blame it on my wild heart..*~

                          Kommentar

                          Arbetssätt...