Fiskarna smalnar och dör...HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • potatisscalare
    • August 2005
    • 44

    Fiskarna smalnar och dör...HJÄLP!!!

    Jag hade till en början ca 15 guppy och 6 platy och 2 ancistrus i mitt 100L, men nu efter att det vart igång i över ett år så har alla guppy utom två dött och det är inte många platy kvar. Det konstiga är att fiskarna blir så smala att de till sist inte längre har kraft att simma, lägger sig på botten och dör. ancistrusarna och platyna har klarat sig bättre, men idag såg jag att ancistrushonan är jättesmal - magen är liksom vikt inåt mot kroppen. Men dagen innan mådde hos bra och var absolut inte smal på något sätt.

    Det konstiga är också att guppyna dör först. De är/var inte butiksköpta utan jag fick dem av en vän som haft dem i många år och jag hade dem i en skål innan jag skaffade akvarium. Dock rymdes inte alla i akvariet, så jag hade kvar några i skålen. De konstiga är att de i skålen mår mycket bättre än de i akvariet gör nu. I skålen är alla aktiva och friska, medan de i akvariet dör på ett konstigt sätt.

    Att fiskarna skulle vara sjuka av någon sjukdom är inte troligt, eftersom att ancistrushanen brukar äta på liken innan jag hinner ta bort dem.

    Jag vet inte vad som pågår. Först var ju allt jättebra, men plötsligt blev de smala och dog. Jag hade i ett tidigare inlägg skrivit om tunna maskar som rör sig S-format i vattnet och fick höra att det är vanligt och inte farligt. Det är tydligen ett resultat av övermatning, så fiskarna borde inte svälta ihjäl.

    Någon som känner igen detta eller vet vad jag ska göra/prova?
    Jag har vattentestat Ph Gh Kh NO2 och alla värden är bra. Vet inte om man behöver testa mer (ammoniak eller nåt?).

    Växterna växer inte heller så bra. De är ganska tunna (Cabomba, vattenpest), så jag har provat med växtnäring och nytt PowerGlo lysrör, men inget verkar hjälpa.

    En teori jag har är att ett lysrör inte räcker för akvariet, dvs att man borde ha två (är det sant för 100L), och att det är därför som växterna inte växer. Och iochmed detta så omvandlar växterna inte skadliga ämnen, utan de stannar i vattnet istället. Är jag ute på hal is eller kan det ligga någon sanning i detta?

    Jag har ett Eheom 2224 ytterfilter.
    Snälla, någon?
    Ta en titt och invig gärna min gästbok.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741
Arbetssätt...