Ett tråkigt mysterium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • creature
    • August 2006
    • 46

    Ett tråkigt mysterium!

    Hej hej!

    Mina fiskar mår inte nå bra i mitt akvarium =( Undrar om någon kanske kan hjälpa mig? Mina vattenvärden är bra, har testat flera gånger.
    Fiskarna dör en efter en utom malarna.

    Symtom: Vissa står vid vattenytan, vissa står på botten, Slutar äta, några får genomskinlig avföring, ynglen växer mycket långsamt.

    Jag har gett fiskar till min syster och dom värkar må jätte bra.
    I mitt akvarium har jag några Platy, Black Molly, Guppy, Skäggmunsmal (en hona, en hane och ca 30 småttingar)

    Jag är nybörgare men har läst dag och natt om akvarium och sköttsel =)
    Har pratat mycket med en akvariehandlare och han tycker att jag ska koka grus och allt och starta om med nya fiskar.

    Vad tycker ni????
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ser du tunna trådar som sticker ut ur analen på några fiskar?
    Ser du små vita prickar, som saltkorn, på någon fisk?
    Har någon fisk liksom puder eller slem på sig?
    Om du sätter näsan 5 cm över vattnet, luktar vattnet illa?
    Hur stort är akvariet, och hur länge har det varit igång?
    Hur mår dina växter?
    Växer det alger i akvariet?
    Har du tillsatt några kemikalier (mediciner etc)? I så fall, vilka?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • creature
      • August 2006
      • 46

      #3
      Det ser ut som avföringen fast genomskinlig, ingen brun färg.
      Jag ser inget anorlunda på fiskarnas kropp.
      Vattnet luktar inte illa.
      110L, har varit igång ca 2 månader sedan jag flyttat på det.
      Växterna mår bra men är inte lika grova som min systers (har samma växt)
      Det växer inga alger i akvariumet.
      Jag har medicinerat med Medi mor universal medicin för ett par veckor sedan men det vart varken bättre eller sämre.

      Kommentar

      • creature
        • August 2006
        • 46

        #4
        En kompis till mig sa att om man har för många skäggmunsmalar i akvariumet kan dom förgifta vattnet på något vis. Jag frågade på akvarieaffären om det och dom sade att det inte stämmde.

        Någon som har någon ide om vad som kan vara fel??

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          om de står vid ytan så brukar det vara syrebrist. Om de gömmer sig i en hörna vid botten brukar det vara inre parasiter. Hur ofta byter du vatten? Nitrit?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • creature
            • August 2006
            • 46

            #6
            De flesta gömmer sig i ett hörn.
            Jag byter 20% i veckan när jag bottensuger och 5% om dagen.
            nitrit visar <0,3 mg/l så det ska inte vara nå nitrit i (har testat i akvarieaffären och hemma)

            Det är så konstigt för mal ynglena är ca 3cm och dom som jag gett till min syster är 5-6cm och det är lika med andra yngel.

            Kommentar

            • mange016
              • May 2006
              • 341

              #7
              Hur stort akvarium har din syster då? Yngel växer fortare i ett större akvarium än ett litet .. Kan kanske vara därför dom ynglena är större om hon nu har större akvarium ?!

              Kommentar

              • creature
                • August 2006
                • 46

                #8
                Syrran har ett litet akvarium 43L så de ä så konstigt =/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Man ska absolut inte ha ancistrus i ett 43 liters akvarium. De ska ha minst 120 liter.

                  Men tillbaka till ditt akvarium. Vad har du för sand och för inredning? Kan det finnas något som läcker ut nåt giftigt ämne? Hur är det med ditt kranvatten? Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?

                  Genomskillnig avföring brukar vara diarré så något fel är det. Hur är det med vattencirkulationen? Har du även kollat Ammoniakhalterna? Vad har du för pH?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • creature
                    • August 2006
                    • 46

                    #10
                    Jag tänkte att två yngel skulle vara i hennes akvarium ett tag, men vet inte om jag vill ta tillbaka dom nu när mina fiskar inte mår nå bra =/

                    Jag har grus, två rötter och en liten döskalle från akvarieaffären och så har jag tagit en vanlig gråaktig sten från skogen som jag skrubbat. Vet ej om något kan vara giftigt.

                    Har läst om det vattnet jag får och det stod att dom inte tillsätter någonting i det. Har haft i vattenberedningsmedel när jag startade akvariumet, men inte nu när jag gör delvattenbyten.

                    Vattencirkulationen är nog bra. När jag köpte akvariumet så fick jag med pumpen och värmaren som varit igång när mitt akvarium användes på akvarieaffären.

                    Hur provar man amoniakhalten? Kan den vara hög när alla andra värden är bra?

                    Ph värdet i mitt akvarium ligger på ca 7.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ta inte tillbaks fisken förrän ditt akvarium verkar friskt.

                      Förgiftning är en möjlighet, men det låter mer och mer som nån inälvsparasit tycker jag - först tänkte jag Camallanus men eftersom du inte sett några trådar från analen på nån fisk kanske det snarare är nån bakterie eller protozo. En misstanke är t.ex. att det kan röra sig om sporozoer, och de är nästan omöjliga att behandla.

                      Det är svårt att komma med några råd utan att veta vad det är. Att tillsätta lite salt i vattnet vid vattenbyten - en rågad matsked eller två per tiolitershink - skadar aldrig.

                      Men har du inga dyra fiskar, eller fiskar du är rädd om, kan det eventuellt vara läge att följa din zooaffärs råd, dvs avliva allt, slänga alla växter (jag skulle slänga gruset också), och tvätta akvarie, pump, och värmare med klorin. Ibland är det lättare att göra så än att försöka identifiera/lösa ett problem.

                      EDIT: Du har antagligen inte problem med ammoniakhalten - man känner direkt på lukten om det finns ammoniak i vattnet. Det är en väldigt distinkt lukt, det luktar skarpt, "giftigt".
                      Senast redigerad av Azur; 16 September 2006, 11:33.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • creature
                        • August 2006
                        • 46

                        #12
                        Ska fundera lite till på vad jag ska göra men det blir nog en helt omstart =/
                        Tycker ju om mina fiskar!

                        Jag är tacksam för alla svar =)

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av creature
                          Ska fundera lite till på vad jag ska göra men det blir nog en helt omstart =/
                          Tycker ju om mina fiskar!
                          Och de vill själva leva vidare. Det jag skulle ha gjort i så fall är att prova med lite salt som Azur har sagt. Tänk på att det inte ska innehålla klumpförebyggande medel, jod eller andra tillsatser.

                          Skaffa inga nya fiskar. Vänta och se. Skulle de bara bli sämre och se ut att må jättedåligt får du överväga dödshjälp då. Men jag tycker inte du ska göra det utan att ha gett dem en chans.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • creature
                            • August 2006
                            • 46

                            #14
                            Jag ska prova med salt och lite hopp, får se hur dom mår sedan.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Lycka till!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...