Svart mage!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbel
    • December 2004
    • 37

    Svart mage!

    Hej, kan någon som vet hjälpa mig!?
    Jag har ett litet 20l akvarium med en 2årig ancistrushane, en räka och en 8mån Kamphane från thailand. Det har alltid gått mycket bra innan, har haft akvariet i 2 år utan nitrit eller andra sjukdommar. Någon enstaka fenröta som jag botat med ectozon.
    I somras dog min lilla tvååriga kämpe till pansarmal dock. :´(
    Nu till det underliga. Min kamphane har blivit svart i buken. Det ser ut att vara "i" buken men givetvis är det även utanpå. Hans två långa smala fenor som ska sitta alldeles vid gälarna är borta.(Han har alltså kvar sina runda små"simfenor".) Bara två stackars små stumpar som knappt syns. Han är helt svart runt där och jag var rädd att det skulle vara långt gånget fenröta, men ingen fenröta på några andra fenor som alla ser friska ut.
    Jag har haft i ectozon och bytt vatten flitigt men inget händer. Han äter, dock inte så entusiastiskt (men det har han aldrig gjort). Han är lite kräsen. Han verkar nästan deprimerad? Ligger o trycker vid pumpen eller nere vid gruset under ett blad, men han har aldrig varit en energisk simmare.
    VARFÖR HAR HAN SVART MAGE? VILKEN SJUKDOM?
    /Bubbel
  • Bubbel
    • December 2004
    • 37

    #2
    Nu har jag även sett att han har börjat bli lite vit under magen. Det måste väl ändå vara svamp?
    Har ingen varit med om något liknande???

    Kommentar

    Arbetssätt...