Faunamor - aktivt kol efteråt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Faunamor - aktivt kol efteråt?

    Har precis haft i sista dosen Fauna Mor (mot vitaprick) i mitt 115L akvarium.
    I morgon väntas vattenbyte. Har haft filtrena liggandes i separat vattenfylld skål under behandlingarna - alltså borde det kanske finnas lite nyttobakterier kvar....?

    Ska jag imorgon filtrera med aktivt kol i någon/några dagar, eller försvinner eventuella medicinrester av sig självt?

    Tänkte hjälpa miljön lite på traven och köra med lite nyttobakterier ett tag.
    Därför frågar jag. Medicinrester & nyttobakterier går väl inte så bra ihop..

    Vet ej riktigt hur denna medicin fungerar, och det står inget heller i instruktionerna....

    Någon som har erfarenhet av denna medicin?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av Healena
    Har precis haft i sista dosen Fauna Mor (mot vitaprick) i mitt 115L akvarium.
    I morgon väntas vattenbyte. Har haft filtrena liggandes i separat vattenfylld skål under behandlingarna - alltså borde det kanske finnas lite nyttobakterier kvar....?
    Synd att du inte matade i skålen under tiden. Det är ju ett lätt sätt att hålla bakterierna vid liv. Hur många dagar har behandlingen pågått?

    Ursprungligen postat av Healena
    Ska jag imorgon filtrera med aktivt kol i någon/några dagar, eller försvinner eventuella medicinrester av sig självt?
    Jag skulle definitivt kört med vattenbyte och aktivt kol.

    Ursprungligen postat av Healena
    Tänkte hjälpa miljön lite på traven och köra med lite nyttobakterier ett tag.
    Därför frågar jag. Medicinrester & nyttobakterier går väl inte så bra ihop..
    Jag skulle ändå börja tillsätta bakteriekultur efter första dagen med akvtivt kol. Risken är annars att det bildas ammoniak. Då får även mata sparsamt i några veckor framöver.

    Ursprungligen postat av Healena
    Vet ej riktigt hur denna medicin fungerar, och det står inget heller i instruktionerna....

    Någon som har erfarenhet av denna medicin?
    Har inte det, men jag har för mig att all medicin mot vita prcik skall vara bakteriedödande. Eller har jag fel? Dåligt att det inte står nånting i instruktionerna.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Behandlingen:

      - Dag 1, filter ur, ej mat, medicin i (droppar).
      - Dag 2, medicin, ej mat (fortfarande inget filter).
      - dag 3, ingen medicin, filtret åter, mata..

      Sen somvanligt till dag 7 (idag).

      Nu tog jag åter ur filtret, gav ingen mat och hade i medicin. Antar det är en "booster-dos" för att få bort eventuella överlevande parasiter.

      Imorgon ska vattenbyte ske, och filtret åter i akvariet.
      det står inget om att man ska behöva använda aktivt kol..
      Men jag kör nog med det någon dag iallafall..det kan ju inte skada.. ?
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hmm om du har haft filtret i akvariet under tiden du medicinerat kan bakterierna mycket väl vara döda.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Det är just det jag undrar...jag HAR ju inte haft i filtret under några "medicinerings-dagar", utan gjort enligt anvisningarna - stoppat åter det dag 3...

          Därför är jag lite "fundersam" på, om medicinen liksom försvinner av sig självt efter ett tag.. Den färgar ju vattnet blått - men blåfärgningen är borta på ett dygn
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Det tar nog ett tag tror jag...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...