Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Sjukdom?

    Misstänker att jag fått in nåt skit i mitt akvarium, men har ingen aning om vad...
    Köpte ett helt gäng nya fiskar för en dryg vecka sen... Sen dess har samtliga platy (4 st varav 3 nyköpta), några neontetror (främst nyinköpta) och 2 guppyhanar (hade sen tidigare).

    De har verkar lite slöa, platysarna simmade lite "konstigt" (fenorna ihop och så). Det enda jag märkt annars är att ballongmollyn (svart) fick nåt vitt på kroppen... Varken prickar eller svamp, såg bara ut som färgförändring som nu är borta.

    Är jätteförvirrad... Av de nyinköpta är några neontetror, ett dvärgguramipar och 2 guppyhonor kvar. Har bytt vatten en gång sen de flyttade hit men tycker inte det borde påverka... Inte mer än vanligt, och har gjort rent 2 gånger tidigare (tror jag det är) sen vi flyttade.

    Förstår att det är svårt, men nån som har nån aning om vad det kan vara?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Hur stort är akvariumet? Hur länge har det varit igång? Och exakt hur många nya fiskar stoppade du i på en gång?

    När platysar "kniper" med fenorna, talar de om att de inte mår bra....
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Jo jag vet att det är ett tecken på att de inte mår bra...

      Det är på 70-75 nånting, har varit igång i flera år men flyttade för en dryg månad sen (flyttade hela akvariumet med lite vatten+fiskarna kvar i.

      Köpte 3 platy, 10 neontetror, 2 guppy och 2 dvärggurami.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Låter som du stoppade i väldans mycket fisk på en gång...
        Det kan ha påverkat.

        Även själva flytten kan också gjort det.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Tror inte att det är flytten eftersom allt fungerade bra tills jag köpte nya...

          Kan säkert vara att det kom för många samtidigt (tyvärr är man inte så smart jämt...)

          Bör jag göra något åt saken eller bara låta det vara? De som är kvar verkar må bra, lite tveksam på mollyn eftersom han blev vit ett tag men nu beter sig alla normalt. Guramihonan står mest still i största växten men tror att det är mer skygghet, hon blir pigg när det är matdags iaf...

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Om allt nu verkar frid & fröjd - skulle jag avvakta om jag vore du
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              #7
              Allt är forfarande lugnt utom guramihanens sår (annan topic). Guramihonan var till och med framme och rörde sig när jag kom hem för en liten stund sen

              Får nog guppyyngel hyfsat snart också

              Om nu allt fortsätter vara lugnt och inget mer händer... Hur länge bör jag vänta innan jag stoppar i nya fiskar? (inte lika många den här gången... Det där vet jag ju egentligen).

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Jag skulle då avvakta minst en månad - om du nu har sår på en annan fisk.
                Det kan vara bakteriellt..
                Kolla noga vad som händer och hur allt utvecklar sig!
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                Arbetssätt...