Fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MartinJ
    • August 2005
    • 5

    Fiskarna dör!

    Jag har ett akvarium på 50 liter och förra veckan avlivade jag min mosaikgurami som hade fått fenröta. I lördags sålde jag mina ancistrus-malar och samtidigt köpte jag 6 st guld fantomtetra så att bakterierna i filtret inte skulle dö. I tisdags skulle jag köpa 5st sebrafiskar i en annan affär men när jag kom hem såg jag att jag hade fått 10st fiskar.

    I fredags började sebrafiskarna dö med några timmars mellanrum och 4st dog. Idag såg jag att en fantomtetra simmade konstigt och ryckigt vid vattenytan och en stund senare dog den.

    Jag har testat vattenvärdena med dropptester, nitrit och ammoniak är nere på 0 och ph är 7,9.
    Jag har också använt nitrivec sedan tisdags eftersom jag fick för många fiskar och igår gjorde jag ett vattenbyte på 20%.

    Kan det vara förgiftning eller är det en sjukdom?
    Senast redigerad av MartinJ; 10 September 2006, 10:49.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Medicinerade du fenrötan?

    Det kan bli lite knepigt när man exprmenterara med olika "vattenhjälpare" (medeciner/vattenmedel osv) Kanske kan du fått en extrados av något medel? Men det gör ingen om akvariet går tomt bara för att du inte har fiskar i det under förutsättning att du har en pump i. Har du tillräklig syresättning i vattnet?

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • MartinJ
      • August 2005
      • 5

      #3
      Jag medicinerade inte fenrötan utan jag bara avlivade guramin.
      Jag bestämde mig redan för några veckor sedan att jag skulle köpa nya fiskar, så jag passade på när jag sålde malarna.
      Pumpen är en fluval 2plus som jag har precis under vattenytan.

      Mosaikguramin och malarna fick jag när jag köpte akvariumet begagnat för ett år sedan. Jag byter vatten varje vecka utom förra lördagen när jag köpte fiskarna och då tillsätter jag bara aqutan. Nitrivec använder jag också i mitt andra helt nystartade akvarium och där har det fungerat bra.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4

        Guld fantomtetra, är det albinos? Har inte hört talas om just den sorten. Tänkte att du kanske hittar lite info i artbeskrivningarna.
        Mina teorier:
        Det låter nästen som om de har syrebrist på deras beteende, men jag tycker att att din 2+ räcker gott och väl för ditt akvarie!
        Så ett annat alternativ är att du kanske har det för varmt, Zebran vill ju ha det rätt svalt.
        Kontrolerade du att fantomtetran inte fått fenröta med? Sjukdomen kan kanske finnas kvar i akvariet om du inte medicinerat det.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • MartinJ
          • August 2005
          • 5

          #5
          Jag har ingen doppvärmare så just nu har jag 24 grader.
          Kan fiskar dö plötsligt av fenröta? Det är svårt att se på fantomtetrorna men dom är lite vita längst ut på ryggfenan och på fenorna under magen. Jag tog en bild på den döda fantomtetran: http://img138.imageshack.us/img138/620/fisk1hv9.jpg

          Borde inte malarna också blivit sjuka dom var tillsammans med guramin.

          Vilken medicin ska man använda om det är fenröta?

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #6
            Vet ej hur smittsamt fenröta är, men i vilket fall som helst så skulle vi aldrig sälja fisk från ett akvarium som det inte är friska fiskar i.
            Har du nedsatta fiskar och sedan stoppar ner nya fiskar med en annan bakterieflora så kan det ställa till problem, dåde för de nya och de gamla.

            Lycka till.

            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Fenröta orsakas vanligtvis av infektion med bakterier av släktet Flavobacte´rium.
              Sjukdomen kan "bryta ut" av mekaniska skador, parasiter, för mycket fisk, dålig hygien, stress eller annat som sätter ned immunförsvaret.

              Man kan börja behandlingen att slamsuga botten och göra ett rejält vattenbyte för att minska mängden bakterier därefter saltbad eller salt i akvariet då fenröta inte är en sjukdom som i sig själv dödar fisken.

              Salt är skonsammare mot de goda organismer som finns i akvariet än bakteriedödande medel tex. Baktopur (direct).

              Blir det inte bra resultat med salt återstår en medicin mot bakterier.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...