Scalar med svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Scalar med svamp?

    Hallå alla svamp och scalarexperter

    Var och inhandlade mig två riktigt fina och stora VF scalarer för några dagar sen.

    När vi kom hem och skulle släppa i den största i karet såg vi att den hade ett litet jack i stjärtfenan. Som den akvarienovis jag är så är jag inte riktigt säker på om det är svamp eller något annat som har kommit krypande vid jacket..

    Postar några halvdåliga bilder så får ni se!

    Stjärtfenan på den närmaste, alldeles i mitten. Som två prickar ser det ut på bilden, dock sitter det ihop..
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Halvtaskig närbild
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Tacksam för snabba svar då jag tänkte åka in till stan om en timme för att köpa svampmedicin!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    ingen?

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • roysan
      • July 2006
      • 202

      #3
      mina blir så om dom nafsat på varandra, är väl som sårskorpor typ.

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        aha så det är inte svamp alltså? Läker det av sig själv eller behöver jag behandla nåt??

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • roysan
          • July 2006
          • 202

          #5
          Ursprungligen postat av battalionP
          aha så det är inte svamp alltså? Läker det av sig själv eller behöver jag behandla nåt??

          /Hans
          det vet jag inte men som sagt mina läker bra utan medicin om det nu är samma som mina drabbas av ibland när dom kivas.

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Jag har sett liknande jack eller revor på mina scalarer när de kivats! Dessa har läkt fint av sig själv. Du borde se om det blivit svamp i jacket rätt snabbt då svamp växer utåt och sprider sig. Ser det likadant ut runt en reva eller ett sår en längre period så är det nog bara som en sårskorpa som roysan skrev!

            MVH: Ullis
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              njae fast nu tror jag nog att det är svamp ändå...

              SÅ här är det: H*n har en reva i stjärtfenan som börjar längst ut och går rakt in till "svampens" början. Svampen är alltså alldeles i slutet av revan, som ser ut som nån har skurit med kniv i fenen. Så är det nog enklast att beskriva...
              Plus att på ett ställe så står det ut en liten liten bit.
              Jag är så dålig på att ta kort + dålig kamera så

              Fick tipset av drd att tillsätta salt i karet ett par dagar. Om det inte skulle vara svamp, tar dom skada av att göra det??

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Kan passa på att fråga..
                Scalarerna har gått i karet 3 dagar nu och vill inte äta.. Försöker ge dom samma mat dom fick i butiken, flingor och röda mygglarver men dom ignorerar det totalt..
                Vad gör man???

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Scalara
                  • June 2006
                  • 415

                  #9
                  Okej! Jo, det var onekligen lite svårt att se på bilden!

                  Men tillsätt salt, scalarerna tar ingen skada av detta även om det visar sig att det inte är svamp! Har du fått råd om hur mycket salt du ska använda?

                  MVH: Ullis
                  Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                  "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                  Kommentar

                  • Scalara
                    • June 2006
                    • 415

                    #10
                    Ursprungligen postat av battalionP
                    Kan passa på att fråga..
                    Scalarerna har gått i karet 3 dagar nu och vill inte äta.. Försöker ge dom samma mat dom fick i butiken, flingor och röda mygglarver men dom ignorerar det totalt..
                    Vad gör man???

                    /Hans
                    Mitt råd för det första är att skippa de röda mygglarverna helt!!! De kan ge problem med allergi och annat, läs tråd/ar om detta här på forumet.
                    Sedan går det utmärkt att ge flingor, de var vana vid det oxå? Men till problemet...har du låtit karet mogna innan du köpte scalarerna och lade i dem? Kollat vattenvärden så du ej har ammoniak eller nitriter? Hur är pHt?
                    Är fiskarna bleka och står mest still? Scalaren är en lite lättstressad fisk nämligen! Det kan däremot bli en chock för vilken fisk som helst att bli flyttad! Har de gott om gömställen och står relativt lugnt? Ser de maten?
                    Om det är något av ovanstående så kan du åtgärda detta och sedan vänta lite till. De borde acklimatisera sig rätt snart isåfall och börja äta! Dock är det inget ovanligt att en nyinköpt fisk matvägrar i början.

                    MVH: Ullis
                    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ok ska försöka svara på alla frågor

                      Jodå akvariet har stått ett tag. Har först haft i ett par bolivianska fjärilar som gått ett par veckor.. Hade lite nitrit men det var helt borta när jag hade i scalarerna, dock har det kommit tillbaka lite, är ca 0.2-0.3 med tetras dropptest, så nu är det dagliga vattenbyten som gäller. Kan ju vara det som är felet. PH ligger på ca 7.5. njae inte vet jag om dom är bleka, dom skiftar ju färg från svarta till alldeles vita och tillbaka till kolsvarta på bara några sekunder, men dom är absolut mest svarta och står still tycker jag inte dom gör. Klart det är mer fart på bolivianerna men scalarerna är ju en lugnare fisk så... Dom står väl inte jättelugnt, man går förbi ganska ofta men dom verkar inte bry sig så mycket om det. Dom har en stor buske med Svärdsplantor att gömma sig i och så småningom Vallisneria när den vuxit till sig.
                      Ser maten? vet inte.. Har testat att lägga flingor på ytan, få flingor att sjunka, mygglarver och en sprattlande fluga på ytan utan resultat... När jag testade mygglarverna så sjönk dom framför näsan på dom så om dom inte såg den gången så måste dom vara blinda.

                      Det ska ju dock sägas att jag har ett strilrör till pumpen så jag har ganska kraftig ytcirkulation på ena sidan men på andra sidan är det ganska lugnt och det är där jag har lagt maten..

                      Brukar inte mata med röda mygg! Använde det förut till mitt lilla och testade när jag hörde att dom fått det förut.. Kommer köra med Artemia och svarta mygg..

                      Man blir ju orolig när man läser om scalarer som matvägrat och svultit ihjäl

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Ett tips är att göra räkmix. Det är mina fiskars favoritmat.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          JO jag har faktiskt haft lite tankar på att göra räkmix.. Tänkte jag skulle köpa först å testa!

                          För att svara ytterligare på scalaras frågor.
                          Satt och studerade dom noga igår! Dom är ganska stilla på dagen. Då står dom mest runt och i Svärdsplantorna men senare mot kvällen så vart det fart på dom. Skiftat mycket i färg, mest hela tiden tycker jag.. den lilla är väldigt silvrig och svart oftast, den större är mer mörk i kroppen, och har lite blekare ränder. Ibland så färgar den också ut och blir silvrig och svart, VÄLDIGT fina när dom är så..

                          Nu när jag kom hem från jobbet så är dom precis som igår på dagen mest vid Svärdsplantan.. Ser nästan lite deprimerade ut..

                          Vet inte om dom är superkänsliga mot nitrit eftersom jag har lite just nu. Det vet väl ni bäst?!

                          Vad kan jag göra för att dom ska må bra och trivas???

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Ang. räkmix så tycker inte mina om det man köper i affären. Mixa ihop räkor och ärtor och ge de! Testa det behöver inte vara svårare än så. Ge lite för det blir ganska smutsigt i vattnet av det.
                            Salta och byt vatten ofta. 1dl salt/100l vatten. Just nu byter jag vatten varje dag till mina diskus/scalare p.g.a. mina yngre diskus har mått halvtaskigt. Jag håller också på att salta upp akvariet.
                            Vilken temperatur har du i akvariet? Jag har normalt 28grader men har höjt temp till 30grader, var uppe och vände på 32 men då började alla flåsa så hemskt.
                            Tänk bara på när du slutar att använda salt så minska sakta annars kan de skadas, på vilket sett har jag glömt.
                            hjälper inte salt finns medicin mot svamp.
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #15
                              Hmm ja det lät ju inte så svårt att mixa ärtor och räkor Hur stor del av varje? Måste det inte vara gelatin och massa annat i?? Skalade räkor? skalade ärtor?

                              Kan du berätta lite mer ingående hur man saltar? Häller man i salt varje dag? Hur länge ska jag göra det? DRD sa 3-5 dagar om dom inte blir bättre så var det lika bra att köpa svampmedicin..
                              Byter vatten varje dag nu pga nitrit.. Är scalarer väldigt känsliga mot det?
                              Tempen ligger mellan 26.5-27. Är det för kallt? Är lite rädd att det ska vara för varmt åt mina Bolivianska fjärilar som jag har i nu och även åt LDA25 och Corys och L-134 som kommer sen om jag höjer värmen till 28..

                              Mysko fiskar jag har Dom stod och tryckte i växterna. Skulle byta vatten och så fort sugen kom i så vips var dom ute och simmade och hade väldigt fina färger.. Efteråt simmade dom en stund till med fina färger men sen gick dom tillbaka till att trycka i växterna och gjorde små utflykter då och då...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              Arbetssätt...