Låsta käkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Låsta käkar

    En av mina kardinaltetrahonor simmar sen i går kväll omkring med låsta käkar. Hon kan helat enkelt inte stänga munnen.

    Är det någon som har bevittnat nåt liknande? Kan det gå över eller är hon dödsdömd?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Försöker den tugga hela tiden eller är munnen helt låst? Jag har en scalar som inte kan stänga munnen, jag tror det är för att det är något som sitter i vägen. Den tuggar och tuggar med munnen, men får inte igen den. Den har varit så i kanske 3 månader. Den klarar ändå att få i sig mat och växer, dock så växer den mycket saktare än de andra jag köpte samtidigt.

    Så dödsdömd behöver den nog inte vara, men kolla ifall den lyckas få i sig någon mat?
    /Mattias

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hennes mun är helt låst. I går när det precis hade hänt hyperventilerade hon och såg allmänt stressad ut. Antagligen hade hon jätteont.

      Jag observerade henne när jag matade i dag och såg att hon lyckades få i sig en(!) bit mat. Men hon simmar omkring med de andra. Så så länge hon inte ser ut att tyna bort tänkte jag låta henne vara. Fast jag vill inte att hon ska behöva lida i onödan.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Aldrig gjort det själv men varför inte håva upp fisken och stänga till käken?
        Det gör man i alla fall med människor som luxerat käken.
        Om det går bra eller om det blir ny luxation - who knows???
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack för tipset! Jag har varit rädd för att göra det ännu värre. Det är trots allt stor skillnad mellan däggdjurs och fiskars anatomi. Men det kanske är värt ett förskök (utan att vålda för mycket).
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Det finns väl en sjukdom som kallas för munsvamp där fiskarna inte kan stänga munnen utan har den vidöppen hela tiden. Hoppas jag har fel... Jag testade att göra en sökning på forumet och fick upp massor med trådar. Jag hade samma symptom på mina kilfläcksrasborer för länge sedan. Såg aldrig att det satt nåt vitt ludd som svamp men deras munnar var vidöppna och gick inte att stänga, det smittade och tog kål på 7 stycken av mina rasborer innan jag hejdade det med JBL:s ektolcristal. Hoppas inte det är detta dina teror råkat ut för...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har bara sett "låst mun" ett fåtal gånger. Det har då rört sig om fisk som antingen har fått något som fastnat i svalget (ofta var det palettciklider som satte i sig granbarr som kom in med svarta mygglarver), eller fisk som fått munnen söndertrasad (t.ex. en madagaskarregnbåge som fastnade i en alltför grov håv).

              Jag har aldrig lyckats rädda någon fisk som fått den här typen av skador på munnen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #8
                Vi hade förr Tanganyikaciklider,bla N.Calvus & N.Compressiceps som käkarna låste sig på men jag har för mig att vi petade tillbaks käkarna i sitt rätta läge.Och sedan var fiskarna precis som dom brukade vara..

                Hälsningar Anneth
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag har sett det några gånger på Altlolamprologus calvus/compressiceps och jag vet sådana som med framgång fysiskt har lyckats få tillbaka munnen i dess läge.
                  Jag tror dock inte att detta funkar på en så liten fisk som kardinaltetran.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Min stora scalare har öppen mun ibland vid matning, jag blir helt nervös sedan spotter den ut massor av mat, vilket de små scalarena tycker är bra, men varför tar den så stora bitar? jag är rädd att den kvävs en dag. Kan din ha mat som fastnat?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      Kan din ha mat som fastnat?
                      I regel är det käkarna som låser sig om de öppnar munnen oerhört mycket pga att de försäker svälja en för stor matbit.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Med andra ord
                        Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket.
                        Senast redigerad av albjohn; 09 September 2006, 22:25.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          I regel är det käkarna som låser sig om de öppnar munnen oerhört mycket pga att de försäker svälja en för stor matbit.
                          Fast vad jag såg så hände det inte vid matning. Fast jag fick känslan av att hon försökte fånga nån insekt vid ytan. Nån bananfluga kanske.

                          Jag ska försöka hjälpa henne, men jag vågar inte hoppas för mycket.
                          Senast redigerad av batski; 10 September 2006, 09:11.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #14
                            Detta fenomen har min ena jätte altum drabbats av oxå ju.....ser helt jäkla skadat ut numera så det är nog kniven som väntar den tyvärr.
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Nu är hon borta Underkäket var brutet så det fanns inget jag kunde göra för att hjälpa henne. Det blev dödshjälp istället.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...