Sjuk fjärilshanne...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Sjuk fjärilshanne...

    För några dagar sedan upptäckte jag att min fjärilshanne hade en röd fläck vid ena bukfenan. Det såg ut som ett sår.

    Jag hade i 1 dl grovt salt (upplöst i vatten först) och hällde i 220-literskaret.
    Han blev bättre av det, såret läkte. Men han har som en bula där såret har varit.

    Han vill inte äta flingfoder, som han gillat innan. Men däremot när jag försökte med räkmix slukar han det.

    Igår såg jag något som ser ut som en vit prick på ryggfenan... Han gömmer sig mer än han brukar och verkar inte lika pigg. Alla fenor är utspända, färgerna är fina men han andas häftigt.

    Igår putsade han och honan på sin leksten. Tog bort allt grus och hon har lekröret ute. Så jag trodde förståss att jag bara inbillat mig. Att allt är OK
    Men idag håller han sig fortfarande helst under någon växt. Och dom har ingen rom.

    OM det är vitapricksjukan han fått, kan man behandla den i karet? Dom andra kan ju ha blivit smittade, fast jag har inte sett något. Vad ska man ha i? Ska jag avvakta och se om det kommer fler prickar? Ciklider lär kunna få någon vit prick ibland som sedan faller av. Min kakaduhanne hade det.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ursprungligen postat av Birgitta W
    OM det är vitapricksjukan han fått, kan man behandla den i karet? Dom andra kan ju ha blivit smittade, fast jag har inte sett något. Vad ska man ha i? Ska jag avvakta och se om det kommer fler prickar? Ciklider lär kunna få någon vit prick ibland som sedan faller av. Min kakaduhanne hade det.
    Om det är vitaprick så lär du måsta medicinera hela akvariet eftersom det sprider sig väldans snabbt. Och du lär imorgon se flera prickar på flera fiskar...
    Det finns en uppsjö av mediciner - fråga din "fiskaffär".
    Men medicinera inte förrän du är säker. EN prick - gör ingen "vitaprick".

    Jag håller på och medicinerar mitt 115L just nu mot vitaprick.
    Jag fick tyvärr hem sjukdomen med nya fiskar från affär.
    Trots att jag fiskade upp dem till eget medicinkar efter endast c.a 10 timmar (då jag upptäckte det), saltade akvariet, bytte vatten och höjde tempen:
    - Så var det kört!

    Det luriga var, att allt verkade frid och fröjd till dag 3. Det bröt ut nästan exakt på klockslaget 3 dygn efter att de sjuka fiskarna avlägsnats....
    Det är väl tydligen 3 dygns "inkubationstid" från smittotillfället då..

    Har du nyligen gjort något drastiskt i ditt akvarium som kan ha stört balansen däri?
    Senast redigerad av Healena; 09 September 2006, 12:30.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Nej, jag har inte gjort något drastiskt i karet. ´
      Är det så att fjärilshannen har fått vitaprick så beror det nog på att han gjort sig illa. Eller vad det nu var för röd blodaktig fläck han hade vid bukfenan...

      Jag har hört att dom kan få det, om dom blir stressade av något.

      Än ser jag bara en prick på honom.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Sprider sej inte Vitaprick väldigt fort, som Healena säger? Du såg pricken i går och ser inga fler idag? Är det så?

        Har bestämt för mej att det kommer på en gång och på flera/alla fiskar.
        Men eftersom jag aldrig haft Vitaprick-sjukan så har jag ingen erfarenhet, bara läst många gånger om det.

        Hoppas nån mer svarar så du har något att gå efter. Jag har sett enstaka prickar på någon enstaka fisk som är större än vad vitaprick-prickar är och det har sedan försvunnit av sej själv.

        Hmm, inte lätt att ställa diagnosen på de små liven.
        Hoppas det går bra för din fjärilshane.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Jag tycker denna prick också är större än vad den borde vara. Men jag har heller aldrig haft Vitaprick.
          Jag försöker granska hannen men han håller sig undan. Han gömmer sig inte men han står gärna i skuggan.

          Jag har inte sett något på dom andra fiskarna men denna prick kom ju igår. Jag får väl avvakta och se. Man kan ju inte bara vräka i någon medicin, ifall att...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            I mitt 62L akvarium, har jag precis haft trubbel med enstaka prickar på enstaka fiskar - och klåda. Det var inte vitaprick, utan jag MISSTÄNKER någon svampinfektion.

            Hävde den med täta vattenbyten, tillsatte salt, höjde tempen 2 grader och saltbadade de drabbade firrarna emellanåt.

            Har du inga fler prickar idag, så kan du nog utesluta vitaprick.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            Arbetssätt...