Hjälp, sjuka Kopparbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankarberg
    • March 2006
    • 20

    Hjälp, sjuka Kopparbarber

    I onsdags upptäckte jag att en av mina Kopparbarber hade fått Lernea-parasit. Den hade även et svullet öga. Jag tog bort fisken ur akvariet och avvaktade. Idag har jag en till Kopparbarb som inte mår bra alls, dock ingen parasit i sikte. Men hon har två något svullna ögon och simmar på huvudet och lite på sidan. Hon verkar yr och är inte med i den övriga gemenskpen längre. Vad är detta och vad ska jag göra åt det? Är det risk för spridning till resten av akvariet?

    Det är ett 110 liters som varit igång sedan april och funkat mycket bra, inga tidigare problem. Det finns totalt 17 fiskar av mindre art i karet.

  • ankarberg
    • March 2006
    • 20

    #2
    Avlivade den andra kopparbarben efter 3 dagar. Den fortsatte att simma runt okontrollerat och stressat på sidan och ibland upp- och ner. Låg vid ett tillfälle till synes död, fortsatte därefter som innan. Eftersom ingen tycks kunna ge mig någon hjälp här och övriga fiskar verkar må bra så hoppas jag nu på det bästa.

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      öh... kan kopparbarber bli sjuka *ironi*
      De 3-4 jag har verkar klara atomanfall dom...

      Alltid trist med sjuka fiskar
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmmm hur såg du learnan? kan man pilla bort en sån?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • ankarberg
          • March 2006
          • 20

          #5
          Ja, den systes tydligt och ska gå att ta bort med pincett. Men denna släppte själv i håven. Där den suttit fanns ett litet sår.

          Kommentar

          • Lill_Lena
            • September 2006
            • 173

            #6
            Ursprungligen postat av ankarberg
            Ja, den systes tydligt och ska gå att ta bort med pincett. Men denna släppte själv i håven. Där den suttit fanns ett litet sår.
            vad är det för något?

            Kommentar

            • ankarberg
              • March 2006
              • 20

              #7
              Det är en parasit som sätter sig fast på fiskens kropp, synlig för blotta ögat. Läs mer under sjukdomar här på Zoopet.

              Kommentar

              Arbetssätt...