Trasiga fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gisan
    • August 2006
    • 11

    Trasiga fenor

    Hejsan! Jag skulle behöva hjälp.
    Har tagit in mina guldfiskar från dammen och först fick dom vita prickar.
    Nu är det ordnat med medecin och vattenbyten, prickarna är borta. Men vips så kom nästa sak!
    Fenorna på fiskarna börjar se trasiga ut i kanterna. Vad är det för fel?? Dom är annars pigga och far runt och skulle nog kunna äta hur mycket som hellst om dom fick.
    Det är första gången jag tar in fiskarna (första året jag har dom) så det blir mycket frågor.
    Sen är en utav dom sned i munnen det såg jag när jag tog in den men den verkar må bra och äter. Kan det vara så eller är det något fel på den?
    En annan har lite konstig sjärtfena, den har liksom sjunkit ihop lite. Den var också så när den kom in. Varför är det så?
    I dammen ser man inte fiskarna på samma sätt som inne så dom har kanske sett likadana ut hela tiden eller vad tror ni?
    Vore jätte tacksm om någon tog sig tid att svara på mina funderingar!
    Gisan.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sned mun är inte direkt ovanlig.
    Hade du salt i vattnet vid medicineringen?

    Trasiga fenor kan ha flera orsaker, håll vattnet rent och tillsätt 3 gram salt per 100 liter vatten under några veckor, dela upp mängden i två delar med 12 timmar mellan så fisken hinner anpassa sig.
    Du ska endast tillsätta salt för den mängd vatten du byte vid ett vattenbyte.

    Har du filter som klarar Guldfisk?

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Gisan
      • August 2006
      • 11

      #3
      Nä jag hade inget salt i vid medicineringen, skulle jag ha haft de?
      Jag provar att stoppa i salt nu då så får vi se.
      Fungerar det med vilket salt som helst eller ska det vara något speciellt?

      Jag tror att jag ska ha ett filter som klarar fiskarna, (dom sa det när vi handlade alla grejer så vi får lita på det) det är ett fluval 204.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Man behöver dubbelt så stor filter till Guldfisk än "tropiska" fiskar.
        Saltet ska vara smält och anses ska vara jodfritt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Gisan
          • August 2006
          • 11

          #5
          OK, jag försöker mej på saltet!
          Tack.

          Kommentar

          Arbetssätt...