Dödshjälp åt väldigt sjuka fiskar? Hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Dödshjälp åt väldigt sjuka fiskar? Hur gör ni?

    Ger man upp och tar livet av sin jättesjuka fisk för att hon ska slippa lida eller väntar man tills den dör?

    OBS! - Detta handlar inte om HUR man tar livet av fisken, utan om NÄR och OM man överhuvudtaget ska göra det!
    Senast redigerad av *Ulrica*; 07 September 2006, 08:02.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ibland. Beror på hur sjuk fisken är. Fall till fall bedömningar.
    Har dom slutat äta kan man överväga att ta livet av fisken.
    Annars har jag sett en del spontantillfrisknanden som förvånat mej.
    Dvs fisk som borde dött - pga simblåseförlamning eller storstryk...
    Jag tycker många är alltför triggerhappy faktiskt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag fick en Altum av en kompis som skulle sluta med fiskar, och den var så mager och i usel kondition, så jag tänkte att det klarar den aldrig. När jag släppte i den till de andra altumen sjönk den som en gråsten och sögs fast mot insugsröret på pumpen.
      Den var så svag att jag tänkte göra livet kortför den, men lät den gå kvar ändå, och idag efter 2 veckor har den börjat äta upp sig och simmar bland de andra.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Mina svärdbärare är också superöverlevare. Hade en hona som blev mager och hängig och tänkte nu dör den snart sedan efter en vecka blev den pigg och allärt igen. Detta hände 3 gånger. Sedan fick vi faktiskt avliva den för den såg riktigt eländig ut (fast den åt). De andra 2 honorna som jag hade kvar skulle jag flytta till 100l och efter flytten blev fenorna lite söndriga och den andra matvägrade. vattnet i 100l är lite kallare och de blev dåligt inkoppade. Men de piggnade på sig och ser mycket fina ut nu.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...