Platys som står på botten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerrBergh
    • April 2006
    • 57

    Platys som står på botten...

    Hallåj!

    Jag har fått lite problem med mina Platysar.
    Det är 3 st som dött inom loppet av 12 dygn.

    Dom ser inte ut att vara sjuka eller så.

    MEN en efter en så har dom blivit lite mer stillsamma och
    till slut har dom ställt sig på botten och dött.

    Molly fiskarna och malarna har jag inte sett nån förändring hos.

    Vad kan vara fel?

    Akvariet har varit igång sedan Mars/April.
    Och har haft stabila Nitrit och Ph värden hela tiden.
    Temp i vattnet 25-26 grader

    Mvh Jonas
    Senast redigerad av HerrBergh; 05 September 2006, 16:18. Anledning: Mer fakta
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    #2
    Hej Jonas,

    Jag har tyvärr inte ett bra svar på din fråga. Kan bara berätta min erfarenhet, jag fick nämligen likadant i mitt akvarium. Mina Platysar en efter en simmade ner till botten och andades häftigt. Fällde in fenorna och lade sig under en växt. Ville inte äta eller något. Bara passiva. 3st dog... fler var på G. Jag hade också haft igång akvariumet ett bra tag och varje vecka mätt mina värden så de var ok. Jag köpte mediciner för hundra tals kr och höjde tempen rätt ordentligt och saltade. Allt enligt forum medlemmar och handlarens förslag. Men det hjälpte inte tyvärr... Jag fick göra mig av med den lilla skaran jag hade kvar. Jag kokade allt i akvariet, putsade det noggrant och lät det stå tomt i 3 mån enligt rådgivning. Under tiden skrev jag ut och köpte 1 bok och läste allt allt allt... började om från början och samma visa. Precis... samma. Så inget lyckligt slut för mig. Jag har inte haft akvarium sen dess.

    Så jag vill inte skrämmas för mkt... men ett tips... gör dig av med sjuk fisk om inget hjälper.

    Hoppas du får många kloka svar på tråden... av mig får du bara en trist men sann historia.

    /Micke

    Kommentar

    • HerrBergh
      • April 2006
      • 57

      #3
      Hej Micke!

      Jag gör mig av med alla fiskar som uppvisar symptom.
      Hitintills 3st, det som jag tycker är lite skumt är att det
      bara är Platy fiskarna som drabbats. (Än så länge)
      Som det ser ut nu så är det en fisk var tredje dag som stryker med.

      Mvh Jonas

      Kommentar

      Arbetssätt...