Fiskarna dör !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bananafish
    • August 2006
    • 6

    Fiskarna dör !

    Hej!
    Jag har ett akvarium som det är Guppys , 3 black mollys , 3 platys , 3 neontetror i .

    Det dör minst en fisk varje dag nu ..
    Först började det med guppysarna ,men det dör bara sama sort av guppysarna , och nu helt plötsligt dör det minst 1 varje dag . Sen är det knappt några honor kvar, så är det bara nårra honor och en jäkla mssa hanar kvar .
    Sen har jag en röd platy som är mest på botten , och när den simmar ser det ut som den sjunker och simmar medhuvudet uppåt eller hur man ska förklara , och den äter inte .
    Sen köpte jag 2 stycken platy för ungefär en drygt 2 veckor sen . Den har alltid varit jättepigg och lekfull . Sen idag såg jag att den var bakom pumpen och såg inte bra ut . Sen senare på kvällen låg den död på ytan .

    Jag gör delvattenbyte varje vecka och rensar pumpen .
    Matar 2 ggr om dagen nu . Morgon och kväll , för kan vara att det blivit lite övermatning . så det blivit kvar på botten och surnat . Kommer inte ihåg vad det ordet hette när det blir så? nånting på N , hehe .

    Är inte sådär jätte jätte insatt i detta .
    Så behöver lite råd om vad jag kan göra .

    Tacksam för alla svar !
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Tycker det låter som för mycket nitrit i akvariet, Mata mycket mindre kanske 2 gånger i veckan t.ex. bara morgon eller bara kväll men bara presis så det räker till alla fiskar inget ska bli över. och gör 10% vatten byte varje dag i en vecka.

    Vill du finns det nåt som heter nitrivec som du kan ha i för att hjälpa bakterierna som bryter ner Nitrit till Nitrat att komma igång.

    Och när du rensar pumpen sköljer du det då i vanligt vatten? då dödar du alla bakterier som finns där för att bryta ner Nitrit! jag gör rent mitt filter endast vid behov kanske blir varanan månad, när det blir dåligt sprut i pumpen. Och då med akvarievattnet som jag byter då klarar sig de flesta bakterierna...

    Skaffa vattenberednings medel som tar bort eventuelt klor som finns i vattnet.
    Klor dödar en del nyttiga bakterier.

    Tänkte bara fråga är detta ett nystartat akvarium??
    Senast redigerad av jesper_b; 01 September 2006, 22:04.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • bananafish
      • August 2006
      • 6

      #3
      Okej ! aa, köpte ett medel som skulle vara mot sånt när jag startade akvariuimet . Men jag har sköljt det med vanligt kranvatten , så är nog som du säger.

      Men ska till djuraffären idag och köpa , så då kan jag köpa sånt medel .

      Sen ska jag köpa en redig slamsugare och ta bort det mesta som har blivit över .
      Nej,det är inget nystartat akvarium . Har haft det nårra månader , fick det av en släkting .

      När jag skulle rengöra pumpen var det små kryp, genomskinliga och jättesmå runda saker . Nån aning om vad det kunde vara ?

      Idag dog platyn och en guppyhona också . När det är för få honor och för mkt guppyhanar , är det inte så att honorna kan bli för mycket stressade ?

      Men ska följa de råden du gav mig så får jag hopas på det bästa

      Tack för hjälpen .

      Kommentar

      Arbetssätt...