Sjuk platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultdin
    • August 2006
    • 3

    Sjuk platy

    Skriver mitt första inlägg här på forumet, så jag börjar med att säga hej till er alla!

    Jag har ett nystartat akvarium på 54l med 2 st vuxna platy, 5 platy yngel och 5 st kardinaltetror. Nu verkar det dock som om den ena vuxna platy'n inte mår så bra... Den flyter som en kork och tar endast kortare simturer ner mot botten, simningen är ryckig så nu håller den sig mest i sitt "favorit" hörn av akvariet (övre högra hörnet...) Övriga fiskar ser ut att må bra!

    Vad kan ha drabbat min stackars platy, är nybörjare på akvarium och fiskar om man nu bortser från en kortare period med akvarium när jag var liten!
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    vid nystart stryker ofta ett par fiskar med pga att kvävecyceln inte kommit igång... vid nystart är det bra om man kan fylla minst halva med vatten från ett annat akvarium, men alla har ju tyvärr inte 2 kar
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      ett tips är att köra med två innerfilter och rengöra dem växelvis för att alltid ha en stam av filterbakterier....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Annars funkar ju vattenbyten om det är nitrit som är problemet, och tillsats av bakteriekultur.

        Kommentar

        • Scalara
          • June 2006
          • 415

          #5
          Hej och välkommen!
          Hur länge lät du karet stå innan du lade i fiskarna? Det bör nämligen stå minst en månad (36 dygn) för att mogna. Det är skillnad om man har ett annat kar som man tar vatten ifrån, då går det fortare! Men hade du för bråttom nu så kan det finnas nitriter och då är det viktigt med vattenbyten. Hur mår firrarna nu?

          MVH: Ullis
          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

          Kommentar

          • hultdin
            • August 2006
            • 3

            #6
            Tack för alla svar och tålamod med mig som nybörjare :-)

            Jag har testat vattnet för nitrit och enligt testet ligger det < 0.3 mg/l så det bör inte vara det som är problemet... det är ju också bara den ena av platy fiskarna som beter sig konstigt och flyter som en "kork"

            Nåja, får väl vänta och se vad som händer! Den verkar iaf inte bli sämre

            Kommentar

            Arbetssätt...