Sjuka firrar...verkar smittsamt! Hjälp ngn snälla!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelizz74
    • August 2006
    • 9

    Sjuka firrar...verkar smittsamt! Hjälp ngn snälla!!!

    Har läst under sjukdomar, men kan inte avgöra vad det skulle kunna vara....Skulle vara tacksam om ngn har ngt råd, tips eller förklaring.

    Just nu har jag bara platys och vanliga neontetror och en algätare.

    Igår märkte jag att en av neontetrorna hade svullit upp rejält om magen, blivit lite dimmigt vit och simmar inte längre med stimmet.
    Idag ser han ännu värre ut. Ser ut som små små mini blåsor på honom eller liknade. Verkar fortfarande ganska pigg fast han är utesluten ur stimmet.
    Till min förskräckelse såg jag nyss att ännu en tetra börjar svullna upp o bli vit (bara på magen)

    Tycker inte att symptomen överrensenstämmer helt med neonsjukan...
    E ju lite ny på det här...


    Sedan har jag ett problem med mina älskade platysar. Har ngra hifen o ngra vanliga, simmar tillsammans lyckligt i stim. Utom en sedan igår ungefär.
    Hans mun ser konstig ut, ser ut som om "läpparna" är borta!!!!!
    Han verkar kunna äta lite, men håller sig för sig själv o verkar slö.

    Har inget annat akvarium så jag kan inte isolera det sjuka heller om det nu skulle vara smittsamt!!!!
    O avlivning, nä, snyft.....


    Snälla svara någon fort innan mitt 60liters är tomt!!!!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    tycker det låter som bukvattensot ja.. har du läst om det?

    hur har du det annars med dina vattenvärden?? har du mÄtt dom?

    vad matar du med?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • angelizz74
      • August 2006
      • 9

      #3
      Matar med vanligt flingfoder köpt på akvarie utik. Har dock ej mätt vattenvärden. Har ej grejjer för det, men bör antagligen skaffa.
      Så vad gör jag nu?
      La just ett öga på en tetrisarna. Han sjunger nog på sin sista vers.
      Han med uppsvullen buk o konstig färg.

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Hej din stackare!
        Det låter onekligen som bukvattensot eller simblåseförlamning! Har du läst om dessa sjukdomar? Vid bukvattensot kan du se att fjällen på fisken "står ut" om du tittar på den uppifrån. Jag tror mest på att det är simblåseförlamning dock, då de är vita i magen. Denna gasblåsa inuti fisken kan skadas, av annan fisk eller vid hårdhänt behandling, typ inköp av eller flytt av fisk! Fisken kan då tappa balansen och simma konstigt. Simblåsförlamning kan också bero på dålig vattenkvalitet. Du måste köpa ett test för mätning av nitrithalter, ett test för koll av pH och kolla detta direkt. Sedan ca varannan vecka åtminstone. Kolla även så att fiskarna har rätt temperatur och så.
        Är det nu så att vattenkvaliteten är dålig så byt vatten! Det finns även antibiotika att behandla bakterierna med. Om inte din/dina fiskar är bättre inom en vecka är det bäst att avliva så att de inte lider i onödan.
        Hoppas att det löser sig!

        MVH: Ullis
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Jag hade nyligen en rosentetra som blev vit svullen den dog Men ingen av de andra har blivit sjuka. Jag trodde först bukvattensot men är inte säker. Djuraffären(som jag är jättenöjd med) sa att bukvattensot är väldigt smittsamt men här på Zoopet står det tvärtom vad stämmer?

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Ursprungligen postat av miluhe
            Jag hade nyligen en rosentetra som blev vit svullen den dog Men ingen av de andra har blivit sjuka. Jag trodde först bukvattensot men är inte säker. Djuraffären(som jag är jättenöjd med) sa att bukvattensot är väldigt smittsamt men här på Zoopet står det tvärtom vad stämmer?
            Vid bukvattensot så reser sig fjällen ut från kroppen. Det gör inte fjällen vid simblåsförlamning däremot. En viktig skillnad. Dessutom simmar fisken ryckigt och tappar balansen vid simblåsförlamning. Annars kan det vara svårt att ställa diagnos direkt då vissa sjukdomar liknar varandra litegrann.
            Vad jag har hört och läst så smittar inte bukvattensot. Däremot kan fler fiskar bli sjuka om det beror på dålig vattenkvalitet i karet eller olämplig utfodring. Beror bukvattensoten däremot på nedsatt funktion i den drabbade fisken så insjuknar ju såklart bara den.

            MVH: Ullis
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Jag måste rätta mig själv såg jag. Bukvattensot kan i långa loppet vara smittsamt däremot. Men man kan undvika det genom att sätta fisken i karantän snarast, vilket man alltid ska göra vid misstanke om sjukdom förstås. Dock är det inte med bukvattensot som med tex VitaPrick, att det smittar lavinartat inom 48 tim, det kanske var därför jag uppfattat denna sjukdom som inte så smittsam.
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • angelizz74
                • August 2006
                • 9

                #8
                Det visade sig vara bukvattensot, har behandlat och mina firrar mår prima. Blev dock av med 5 firrar, varav en var min älskling......

                Kommentar

                Arbetssätt...