Mina fiskar har blivit rädda för mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    Mina fiskar har blivit rädda för mig?

    Hej har skrivit för inte så länge sen i en annan tråd om mina slöjstjärtar, som efter att några av deras kompisar flyttat ut, fick vita prick och blev väldigt stessade, nu efter medicinering och allt så mår dom bra och vita prick är borta! men .. dom är livrädda för mig när jag närmar mig akvariumet för att läsa av tempen och ge dom mat. förr när detta gjordes kom dom fram direkt, nu får dom panik och gömmer sig för mig, äter inte ens maten fören dom är säkra på att jag är borta.. ? vad gör man ? jag ska ju skaffa fler fiskar till dom (slöj) hur länge ska man vänta med de? ´blir dom kanske tryggare med fler fiskar eller mer stressade? vad göra? /caroline
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Ge dom tid. De blir trygga igen. Det många säger att fiskar bara har ett 4sek minne tror inte jag på.

    Mvh Cecilia

    Kommentar

    • anders.149
      • May 2006
      • 68

      #3
      Har upplevt något liknande med min gurami-hane. Efter att hans hona blev flyttad då han gick till attack mot henne så blev han VÄLDIGT rädd för mig, jag kunde höra honom (som det lät) hoppa i akvariet på nätterna samt att han gömde sig så fort man rörde sig. Det slutade han med efter lite drygt en vecka så även dina fiskar kommer nog bli som vanligt igen Caroline. =)

      Mvh,
      Anders Jonsson

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        kan också bero på långsam förgiftning! man kan knacka försiktigt på glaset och far dem runt i panik då så kan det vara just förgiftning...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          kan också bero på långsam förgiftning! man kan knacka försiktigt på glaset och far dem runt i panik då så kan det vara just förgiftning...
          Ja kolla det.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av frozenhart
            jag ska ju skaffa fler fiskar till dom (slöj) hur länge ska man vänta med de? ´blir dom kanske tryggare med fler fiskar eller mer stressade? vad göra? /caroline
            Du ska absolut inte skaffa några nya fiskar nu efter medicineringen. Antagligen har bakteriefloran slagits ut av medicinen och risken att du får ammoniak och nitrit är i så fall överhängande. Set sista du behöver är fler fiskar som skiter i vattnet.

            Mata sparsamt nu under de närmaste 3-4 veckorna, börja tillsätta bakteriekultur och håll koll på nitriten.

            Att de är rädda för dig nu kan bero på att du har tagit några av dem. De kanske uppfattar dig som ett farligt rovdjur nu och behöver lite tid innan de börjar känna sig trygga i din närvaro igen.

            Men kolla som sagt att det inte beror på förgiftning.
            Senast redigerad av batski; 24 August 2006, 11:00.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              När en av mina två slöjstjärtar dog pga filterkrasch i karantänskaret blev den andra mycket misstänksam mot mig. Detta var ett halvår sen och hon har aldelse nyligen börjat äta mat ur min hand igen och slutat att simma undan om jag öppnar luckor.
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Anton T
                • August 2006
                • 13

                #8
                Jag har samma problem med mina fiskar. Jag har fem fembandsbarber och en s.k. Rödstjärtad Zebragrönling plus en ancistrus. Ända sedan starten har alla förutom malen varit superhispiga.

                Det började med att jag skaffade grönlingen, men han är en skymnings/natt-typ så jag kände för lite mer aktivitet i akvariet (40 l) så jag skaffade barberna. Innan jag släppte dem i mitt akvarium fick de dock (av logistik-skäl) sova över i min flickväns yngelakvarium (12 l). I det akvariet var de jättemodiga och åt som de skulle, trots att de egentligen är ett otryggt akvarium med utan långa växter och med liten simyta.

                När jag tog hem dem till mig blev de dock jätteskygga. Jag misstänker att Grönlingen är på dem på natten och att de e honom de är rädd för men... För det första beter sig grönlingen väldigt skumt (mkt, MKT aggresivare än de artfränder jag tittade på i affären) och när jag passade flickvännens mal i sommras blev den också märkbart aggressivare i mitt akvarium. För det andra så reagerade barberna konstigt när jag tog bort honom (först rädda, sen lugna, sen rädda igen). När jag la tillbaka honom så verkade det göra varken till eller från.


                Förgiftning? Men av vad? /Anton T

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Hmm, mina fembandsbarber är hur tama som helst. Alla fiskar i Asien-akvariet är det. Men i SA-akvariet är både kardinaltetrorna och pansarmalarna lite oroliga av sig. Jag får en känsla av att sånt smitter av sig. När nya fiskar kommer till ett akvarium där alla andra är trygga känner de kanske av stämningen och slappnar själva av efter ett tag. Och vice versa.

                  Anton: ditt akvarium är väldigt liten och de arterna du har däri behöver egentligen mycket mer utrymme. Kan det vara en orsak?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anton T
                    Jag har samma problem med mina fiskar. Jag har fem fembandsbarber och en s.k. Rödstjärtad Zebragrönling plus en ancistrus. Ända sedan starten har alla förutom malen varit superhispiga.

                    Det började med att jag skaffade grönlingen, men han är en skymnings/natt-typ så jag kände för lite mer aktivitet i akvariet (40 l) så jag skaffade barberna. Innan jag släppte dem i mitt akvarium fick de dock (av logistik-skäl) sova över i min flickväns yngelakvarium (12 l). I det akvariet var de jättemodiga och åt som de skulle, trots att de egentligen är ett otryggt akvarium med utan långa växter och med liten simyta.

                    När jag tog hem dem till mig blev de dock jätteskygga. Jag misstänker att Grönlingen är på dem på natten och att de e honom de är rädd för men... För det första beter sig grönlingen väldigt skumt (mkt, MKT aggresivare än de artfränder jag tittade på i affären) och när jag passade flickvännens mal i sommras blev den också märkbart aggressivare i mitt akvarium. För det andra så reagerade barberna konstigt när jag tog bort honom (först rädda, sen lugna, sen rädda igen). När jag la tillbaka honom så verkade det göra varken till eller från.


                    Förgiftning? Men av vad? /Anton T
                    terroriserar grönlingen dem om natten så kanske dem är helt sönderstressade!!! då krävs det nån åtgärd
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Anton T
                      • August 2006
                      • 13

                      #11
                      Nu drar jag upp en gammal tråd. Hursomhelst....

                      Flyttade på Grönlingen, hade den i en 2l-glassburk i 20 h. De andra fiskarna blev genast mycket modigare, men fram emot slutet av 20-timmars-karantän var barberna lika fega igen. Jag släppte i Grönlingen (som verkade som om han skulle dö vilken minut som helst) och studerade. NU blev fiskarna modiga igen, när jag släppte i honom... I några dagar var grönlingen mkt mkt passiv men efter 3 dagar repade han sig och blev sitt "vanliga" jag. Dessvärre gällde detsamma för barberna, som blev fega igen.

                      Nu har jag lämnat tillbaka grönlingen till affären (fick t.o.m. pengarna tillbaka, mkt schysst) och gick hem för att titta till dem. Nu har det gått fyra dagar och barberna är fortfarande rädda för sin egen skugga... Fenbitandet som jag kunde se när jag först skaffade dem försvann redan innan jag isolerade grönlingen. Känns verkligen som jag prövat allt..

                      batski: Litet akvarium? Kanske... men det verkar konstigt att de använder ytan ännu mindre när det är för litet. Har snackat med tre akvariarister som alla tyckt att 40 l är okej, inte stort, men okej.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Enligt rekommendationerna ska de ha minst 100 liter. Visserligen kan pentazonabarber enligt vad jag hört vara lite skygga. Men mina är hur tama som helst. Det enda jag har gjort är att ge dem mat och nu när jag stoppar ner handen i akvariet kommer de alltid fram till mig och kollar om jag håller i nåt gott.

                        Akvariet är på 310 liter, innehåller en hel del växter (bland dem flytväxter som uppskattas av barberna), fin sand, en stor rot och några stora stenar. Det kan även vara så att mina baber under sin uppväxt aldrig lärt sig att betrakta männikor som farliga djur.

                        Önskar att jag visste just varför dina barber är oroliga, men så länge man inte kan prata barbspråk är det svårt. Mina kardinaltetror blir också lite oroliga när jag närmar mig akvariet. Ibland får jag en känsla av att när några fiskar beter sig nervöst och orotligt på nånting så tror de andra instinktivt att det kanske är något att akta sig för. Hoppas det löser sig iaf!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...