Efter hur lång tid kommer Nitriten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    Efter hur lång tid kommer Nitriten?

    Hej
    Jag startade ett 80L spottkar för en vecka sedan.Jag kramade ur ett gammalt filter för att starta bakteriekulturen.I karet går 4 Ancistrus yngel, de var de första provfiskarna också.De kom i dag 2.Dag 3 fick 4 rödzebra yngel flytta dit + en tuggande Demasoni hona. I går dog en av Ancistrusarna och i dag så ligger Demasoni honan på sidan och andas kraftigt.Vad kan ha hänt är det Nitrit eller en förgiftning.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Javisst det kan vara nitrit. Eller ammoniak. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nitritförgiftning är en förgiftning.
      Stora vattenbyten per omgående!
      Tillsätt gärna salt också.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Tillsätt gärna salt också.
        Utan tillsatser! Har du Ektozonsalt hemma, så är det ännu bättre. 1 tesked per 50 liter vatten.

        Sen bör du även börja tillsätta bakteriekultur. Denitrol (JBL) rekommenderas.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Byt filter mellan karen och mata inte på några dagar i "gamla" karet.
          Ditt redan ingångna "gamla" filter kommer att förbättra vattnet i yngelbyttan rätt snabbt. Och tar du det lite nätt i gamla byttan så kommer bakterierna som sitter i ditt gamla kar räcka tills bakterierna har växt till i ditt nya filter och då är det bara att byta tillbaks. Försök syresätt så mycket du kan i båda byttorna så går bakterietillväxten snabbare och fiskarna mår dessutom bättre.

          Allra bäst är det om du kan stoppa i lite gammal filtermassa i ditt nya filter.
          Att krama ur ett gammalt filter i den nya byttan tror jag kan ha gjort att du försämrat vattnet ytterligare. Du får nämnligen inte med dig alls så många bakterier som du behöver. En variant om du vill flytta bakteriekultur till ett nytt kar är att ta grus/sand från ditt gamla kar och lägga i ditt nya.
          Vill du inte blanda bottenmaterial så häng det gamla gruset i en nätstumpa och placera en syresten under så omsätts vattnet i strumpan.
          Jag har startat en hel del kar på det sättet helt utan nitritproblem.
          Senast redigerad av LN; 22 August 2006, 15:41.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Det som jag tycker är konstigt med detta är att ancistrusarna signalerade för taskiga vattenvärden för några dagar sedan genom att sätta sig högt på glasrutan. Batskis länk visar ju också att toppen kommer efter ca 2 veckor, men kan vara hög redan efter 8 dagar.
            Det känns som litet för snabbt för att vara en nitrittopp redan nu. "Rent vatten" har ju kramat ur ett gammalt filter i karet och redan gjort delvattenbyten.

            Ett ytterligare råd borde vara att ta vatten från ett annat akvarium vid vattenbytet istället för kranvatten. Sparsam matning samt att klämma dit någon växt eller?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ca. http://koi.no/helse/syklusen.gif
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Innan nitrittoppen kommer ammoniaktoppen. Ammoniak är giftigare än nitrit, och kan nå dödliga nivåer på ett dygn efter akvariets start.

                EDIT: precis som i Kramfors länk, ja...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Nästa fråga, kommer min Demasoni hona att överleva denna Ammoniaktopp. Hon ligger i en hängkorg nu i ett väl fungerande kar.Hon ligger forfarande på sidan och andas kraftigt. Det har hon gjort sedan i morse.

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Förgiftning som förgiftning.
                    Även med 100% vattenbyte så kommer förgiftningen tillbaka som ett brev på posten. Utan biologi så kommer rent vatten aldrig att få "rent" vatten .
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                      Förgiftning som förgiftning.
                      Även med 100% vattenbyte så kommer förgiftningen tillbaka som ett brev på posten. Utan biologi så kommer rent vatten aldrig att få "rent" vatten .
                      Biologin kommer också som ett brev på posten, så just nu gäller det att hålla fisken vid liv tills filterbakterierna kan få ner ammoniak och nitrithalterna. Dvs stora vattenbyten snabbt.

                      Rent vatten: antagligen kommer hon att klara det, men inget är säkert.
                      Senast redigerad av Azur; 22 August 2006, 19:37.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Om rent vatten inte planterar in bakterier på annat sätt än som urkramning av filter så kommer det att ta en månad innan biologin fungerar om inte förgiftning tar död på bakterierna innan för då tar det ännu längre tid.
                        Läste en tråd nyligen på ciklid där en har 25 m3 i en himmla massa akvarium, han sa att det tar 6 månader innan ett 375 är helt inkört.
                        Så visst kommer nog posten fram det är bara en fråga om när.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          • April 2005
                          • 1061

                          #13
                          Skit också Demasoni honan dog.Det är min favorite fisk.Och det var första gången en hona tuggade för mig också.Jag blir så jävla sur.Nu skiter jag i om det tar 5 eller 6 veckor innan jag får balans i karet.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag planterar inte ens in bakterier genom att krama ur filter, och nitrittoppen har kommit och gått inom två veckor i alla akvarier jag nånsin satt upp.

                            Jag anser att ett akvarium har cyclat när nitriten är noll; att det fortsätter att utvecklas så länge det existerar är sant men av mindre betydelse.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              #15
                              Jag brukar ta ett redan inkört filter ifrån ett kar.
                              Och samtidigt ta minst 50% vatten för ett inkört kar och har aldrig varit med om något problem...

                              Har oftast varit för min del att fiskarna som har flyttats för min del har lekt direkt efter det..

                              mvh Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...