Sjuka scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexa79
    • August 2006
    • 42

    Sjuka scalarer?

    För drygt 3 veckor sen tömde jag mitt 200 liters akvarium för att montera fast en korkbakgrund (använde silikon som köpts på Djurmagazinet lämpat för akvarier). Under tiden, 2 dygn, hade jag fiskarna i en plastbytta på ca 40 l som ytterfiltret var kopplat till. Sparade en del av det "gamla" vattnet, gjorde inte rent gruset eller ytterfiltret för att försöka bibehålla lite av de bra bakterierna. Hade efter påfyllningen av "nytt" vatten i sera aquatan och därefter fiskarna. Efter den här proceduren tycker jag att mina två scalarer betett sig konstigt, i början matvägrade de och verkade inte alls må bra, de hade även vit eller ljus avföring. Mina andra fiskar, praktbotior, dolkstickstetror, siamesiska algätare och ancistrus verkar inte alls ha tagit nån skada av flytten från och tillbaka till akvariet. För säkerhetsskull har jag medicinerat med Furanol, tänkte att det blev för mycket stress för scalarerna och att det utlöste nån sjukdom. Efter medicinering har jag gjort delvattenbyte, gjort ren pumpfilter och kört med aktivt kol. Har även tillsatt Stress Zyme för att få igång bakterietillväxten. Har oxå regelbundet kollat ph, nitrit, kh och gh, och haft bra värden. Nu äter scalarerna igen och dom verkar hyfsat pigga, men de har fortfarande nästan vit avföring och ibland tycker jag att dom gör nåt konstigt med munnen, spärrar upp den på nå vis. Kan stressen ha medfört att dom blev så försvagade att dom har nå parasiter som inte vill ge med sig?

    Tacksam för svar!
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Scalarer är mycket känsliga för stress, så de har troligtvis dragit på sej någon stressrelaterat sjukdom. Hur ser de ut på kroppen? Är färgen kvar eller är de bleksiktiga?

    Jag gjorde samma sak för drygt ett år sedan, och mina Scalarer mådde inge bra, de återhämtade sej inte, de dog hela bunten (21 st.).Nu har jag återigen mycket Scalarer, och jag gör aldrig om samma sak.

    Mvh.Ida
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Jag hade 6 st scalarer och 4 st fjärilsciklider som alla dog en efter en med liknande symtom: vit avföring, slöhet, matvägran och död. Även de gjorde konstiga rörelser med munnen. Jag testade all möjlig medicin, men inget verkade hjälpa. Dock var jag sen in med Furanol och den enda scalare som då var kvar hade troligen blivit för sjuk för att bot skulle vara möjlig. Dock pratade jag med någon jag litar mycket på när det gäller fiskfrågor, och på symtomen bedömde han att det troligen rörde sig om bukvattensot (som de dragit på sig pga vissa nybörjarmisstag jag gjorde i början). Furanol skulle hjälpa mot det, och jag behandlade en platy som betedde sig lite märkligt (efter de andra hade dött) med framgång. Men du har ju använt Furanol och det har tydligen inte hjälpt? Skillnaden på dina och mina verkar vara att dina blir sjuka alla på en gång, eller?? Mina insjuknade en efter en under en lite längre period. Enligt ovan omnämnd person är de konstiga rörelserna med munnen det som kallas för att de hostar och som är utmärkande för just bukvattensot.

      Kommentar

      • alexa79
        • August 2006
        • 42

        #4
        Hej Ida. Mina scalarer är helt svarta till färgen som dom alltid har varit, men jag tycker att de har blivit lite blekare sen jag flyttade tillbaka dom till akvariet, speciellt vid gälarna som skimrar i lite ljusare färg. Bara några dagar efter att jag hade flyttat tillbaka dem till akvariet såg jag oxå att den ena av scalarerna hade några skador på fjällen och var vit på de ställena, men det är läkt nu.
        Oj vad tråkigt det måste ha varit att bli av med så många på en gång, jag har ju bara två, men har haft dom ett bra tag så det är tråkigt om dom inte klarar sig. Jag hoppas bara inte att det är nåt som smittar de andra fiskarna. Vet inte var det kan vara...Måste bara fråga hur lång tid det tog innan alla dina scalarer dog? Mina lever ju än och det har gått tre veckor den jag stökade om i akvariet.

        Mvh Alexandra
        ____________________
        Heter Alexandra har bara ett akvarium och tre katter. Har haft ett akvarium när jag var yngre, men gjorde som så många andra många nybörjarfel. Har haft nuvarande akvarium i drygt fem år, dessförinnan hade jag ett 8-kantigt akvarium på 350 l som dessvärre började läcka varvid jag skaffade det jag har nu.

        Kommentar

        • alexa79
          • August 2006
          • 42

          #5
          Ja båda mina scalarer blev dåliga, men ingen av de andra fiskarna. Det konstiga är ju oxå att scalarerna äter igen efter medicineringen, men att det inte verkar bli nån ordning på deras avföring. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte medicinera för mycket men samtidigt vill jag ju inte att de andra fiskarna kanske blir smittade. Jag har pratat med en på djuraffaren som oxå är duktig på fiskar när det gäller bukvattensot. Han trodde inte att det var det eftersom det gått tre veckor sen de blev dåliga. Det där dom gör med munnen kommer oxå i samband med när de äter. Hoppas inte att det är bukvattensot, har hört att det är väldigt svårt att bota. Är nästan bättre att avliva scalarerna än att de blir helt förstörda inuti och plågas ihjäl om det nu skulle vara det.

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av alexa79
            Ja båda mina scalarer blev dåliga, men ingen av de andra fiskarna. Det konstiga är ju oxå att scalarerna äter igen efter medicineringen, men att det inte verkar bli nån ordning på deras avföring. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte medicinera för mycket men samtidigt vill jag ju inte att de andra fiskarna kanske blir smittade. Jag har pratat med en på djuraffaren som oxå är duktig på fiskar när det gäller bukvattensot. Han trodde inte att det var det eftersom det gått tre veckor sen de blev dåliga. Det där dom gör med munnen kommer oxå i samband med när de äter. Hoppas inte att det är bukvattensot, har hört att det är väldigt svårt att bota. Är nästan bättre att avliva scalarerna än att de blir helt förstörda inuti och plågas ihjäl om det nu skulle vara det.
            Kan det vara så att medicineringen hjälpte fast inte fullt ut? Du kan inte isolera dem i något annat akvarium (om du har) och medicinera en omgång till? Det står i bipacksedeln att mycket sjuka fiskar kan behöva upprepad medicinering eller medicin i högre dos. Fast å andra sidan är ju medicinering en stressfaktor och om det inte är rätt medicin gör det ju definitivt mer skada än nytta. Kanske finns det risk att de smittar de andra om de går kvar. Mina verkar ha smittat varandra, genom att de åt varandras skitsträngar, så att en efter en insjuknade.

            Vad man kan konstatera är att scalarer verkar drabbas av magåkommor lättare än de flesta andra arter. Jag tycker man ofta läser här på forumet om andra som haft liknande problem med sina scalarer.

            Hoppas verkligen att det går bra för dina scalarer, för man blir ju så fäst vid dem. De är onekligen speciella fiskar.

            /Maria

            Kommentar

            • alexa79
              • August 2006
              • 42

              #7
              Ursprungligen postat av Björken
              Kan det vara så att medicineringen hjälpte fast inte fullt ut? Du kan inte isolera dem i något annat akvarium (om du har) och medicinera en omgång till? Det står i bipacksedeln att mycket sjuka fiskar kan behöva upprepad medicinering eller medicin i högre dos. Fast å andra sidan är ju medicinering en stressfaktor och om det inte är rätt medicin gör det ju definitivt mer skada än nytta. Kanske finns det risk att de smittar de andra om de går kvar. Mina verkar ha smittat varandra, genom att de åt varandras skitsträngar, så att en efter en insjuknade.

              Vad man kan konstatera är att scalarer verkar drabbas av magåkommor lättare än de flesta andra arter. Jag tycker man ofta läser här på forumet om andra som haft liknande problem med sina scalarer.

              Hoppas verkligen att det går bra för dina scalarer, för man blir ju så fäst vid dem. De är onekligen speciella fiskar.


              /Maria

              Jag har ju inget annat akvarium jag kan stoppa dom i så jag blir nog tvungen att medicinera allihopa igen. Pratade nyss med en på djuraffärn som är duktig på fiskar och han tyckte att jag skulle göra det. Det var Furanol jag använde sist och så vitt jag vet ska väl det hjälpa mot det mesta, inte bukvattensot då, men det kan inte vara det för då borde dom ha dött redan.
              Hjälper inte medicineringen den här gången blir jag nog tvungen att avliva dem synd nog . Har haft dom rätt många år så dom har vuxit till sig och blivit riktigt praktfulla.

              Hälsn Alexandra

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #8
                Hoppas att det går bra! Jag håller tummarna.

                Kommentar

                • Scalara
                  • June 2006
                  • 415

                  #9
                  Jag läste just tråden. Håller också tummarna för dig! Hoppas verkligen att medicinen tar eller tagit och att de blir bättre?

                  MVH: Scalara
                  Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                  "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Ursprungligen postat av alexa79
                    Hej Ida. Mina scalarer är helt svarta till färgen som dom alltid har varit, men jag tycker att de har blivit lite blekare sen jag flyttade tillbaka dom till akvariet, speciellt vid gälarna som skimrar i lite ljusare färg. Bara några dagar efter att jag hade flyttat tillbaka dem till akvariet såg jag oxå att den ena av scalarerna hade några skador på fjällen och var vit på de ställena, men det är läkt nu.
                    Oj vad tråkigt det måste ha varit att bli av med så många på en gång, jag har ju bara två, men har haft dom ett bra tag så det är tråkigt om dom inte klarar sig. Jag hoppas bara inte att det är nåt som smittar de andra fiskarna. Vet inte var det kan vara...Måste bara fråga hur lång tid det tog innan alla dina scalarer dog? Mina lever ju än och det har gått tre veckor den jag stökade om i akvariet.
                    Ledsen att svaret dröjer.

                    Scalarer är en av de få arter som bokstavligen kan bli bleka av skräck. Mina tappade färgen helt, de blev nästan genomskinliga (även de svarta)De dog allihopa på under en vecka. Pga.stressen så försvagades deras immunförsvar, och småsår uppstog. Framförallt vid gälarna och rygg och bukfenor. De läkte aldrig.
                    Men dina har klarat sej så här långt, då tror jag nog att de kommer att överleva. Ta det väldigt försiktigt med att utsätta de för stress ett tag framöver, inga ommöbleringar eller flyttar av akvariumet.Scalaren är en av de mäst stresskänsliga av våra ciklider. Meb vackra är de

                    Mvh.Ida
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • alexa79
                      • August 2006
                      • 42

                      #11
                      Ursprungligen postat av ida72
                      Ledsen att svaret dröjer.

                      Scalarer är en av de få arter som bokstavligen kan bli bleka av skräck. Mina tappade färgen helt, de blev nästan genomskinliga (även de svarta)De dog allihopa på under en vecka. Pga.stressen så försvagades deras immunförsvar, och småsår uppstog. Framförallt vid gälarna och rygg och bukfenor. De läkte aldrig.
                      Men dina har klarat sej så här långt, då tror jag nog att de kommer att överleva. Ta det väldigt försiktigt med att utsätta de för stress ett tag framöver, inga ommöbleringar eller flyttar av akvariumet.Scalaren är en av de mäst stresskänsliga av våra ciklider. Meb vackra är de

                      Mvh.Ida
                      Scalarerna lever än, dom äter och avföringen verkar ha blivit lite mer normal än tidigare. Dom är fortfarande lite bleka. Men nu ska jag inte röra akvariet med undantag för delvattenbytena då, får ta det lugnt så att dom får en chans att komma till ro. Avvaktar med medicinering ett tag till oxå eftersom även det stressar.
                      Tack för alla svar!

                      Mvh Alexandra

                      Kommentar

                      Arbetssätt...