Silverhaj flyter upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loranga
    • January 2006
    • 41

    Silverhaj flyter upp

    Hade tidigare en diamanttetra (?) som sjönk o va tvungen att simma uppåt för att inte åka ner i botten.
    En dag var den borta, uppäten troligtvis, om den inte dog i nån snäcka.

    Nu iaf har jag en silverhaj som flyter upp istället. Han måste hela tiden rycka o ha munnen neråt för att inte hamna på ytan.
    Jag anade ryckningar för kanske två dar sen men nu syns det tydligt att han rycker för att hålla sig nere.

    Vad kan vara fel o vad bör man göra (om det finns något)?
    Tankar o ideer mottages gärna!

    Själv funderar jag på samma som med diamanttetran, tryckutjämning eller simblåsan eller va man ska säga.
    Kan det vara så illa att det sprids?
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    skulle vara mycket bra om man kunna lägga in lite uppgifter o storlek vattenvärde vilka andra fisk
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Är det inte bara så att den svalt luft?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Läs i tidigare trådar här under Sjukdomar, så kan du se vad Simblåsförlamning beror på, och vad man kan göra åt det. För nog låter det som det allt! Denna sjukdom smittar ej, men flera fiskar kan få det av samma orsak.

        MVH:Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Varför utgå från allvarligt direkt för? Så länge den bara simmar nedåt för att inte hamna vid ytan skulle jag avvakta. Nog för att det är jobbigt för fisken att hålla på så, även om den skulle ha svalt luft bara. Men det är ju jag det.
          Senast redigerad av eriahl; 18 August 2006, 20:52.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Guest

            #6
            låter som en punkterad simblåsa

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Varför utgå från allvarligt direkt för? Så länge den bara simmar nedåt för att inte hamna vid ytan skulle jag avvakta. Nog för att det är jobbigt för fisken att hålla på så, även om den skulle ha svalt luft bara. Men det är ju jag det.
              Herregud! Jag är ingen pessimist som utgår ifrån det allvarliga direkt! Tvärtom! Självklart ska man avvakta, men det skadar ju inte att läsa lite om sjukdomar om man misstänker att något är fel! Då kan man isåfall vara beredd och sätta in åtgärder, ellerhur? Jag tyckte det lät som simblåsförlamning (tydliga tecken på det), men det är bara min mening! Men Loranga misstänkte ju detsamma! Ska man inte ge råd då el?
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • Scalara
                • June 2006
                • 415

                #8
                Hur mår din fisk förresten Loranga?

                MVH: Scalara
                Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Klart att man kan försöka hjälpa till.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Loranga
                    • January 2006
                    • 41

                    #10
                    Tack för alla som engagerar sig! Toppen!
                    Fisken verkar må bättre nu, men nu är det mörkt o då mådde även diamanttetran bättre (som tidigare hade tvärt-om-sjuka).
                    Får kika närmre imorgon bitti när det är ljust, man ska ju inte väcka den björn som sover.

                    Kommentar

                    • Loranga
                      • January 2006
                      • 41

                      #11
                      Har nu börjat mala ner fodret till mjöl o hajen verkar ha återhämtat sig!
                      Han kanske åt upp diamanttetra o blev lite kass i kistan helt enkelt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...