Grå beläggning på silvermollyhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    Grå beläggning på silvermollyhane

    Har medicinerat mot pricksjukdomar och med bredspektrumpreparatet eSHa 2000, utan att någon förändring till det bättre hänt. Inga synliga beläggningar på dom andra fiskarna (slöjstjärtar och en ballongmolly)
    Någon som vet vad det kan vara?
    I
    MY
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

    #2
    Simmar din fisk med gungande rörelser? Skrubbar kroppen emot stenar? Isåfall kan beläggningen bero på försämrad vattenkvalitet som gör att parasiter får grepp. Rätta till vattenkemin isåfall och behandla med lämpliga preparat, fråga i din akvarieaffär!

    Hoppas din molly blir bättre?
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av maricici
      Har medicinerat mot pricksjukdomar och med bredspektrumpreparatet eSHa 2000, utan att någon förändring till det bättre hänt. Inga synliga beläggningar på dom andra fiskarna (slöjstjärtar och en ballongmolly)
      Någon som vet vad det kan vara?
      Det kan vara sammetssjukan, då får de en gråflammig beläggning som ser ut som sammet.

      Mvh.Ida
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Ursprungligen postat av ida72
        Det kan vara sammetssjukan, då får de en gråflammig beläggning som ser ut som sammet.

        Mvh.Ida
        Jo, det kan det oxå vara! Isåfall är det likadant där, att fisken stryker sig emot stenar. Men också snappar efter luft.
        Åh, dessa sjukdomar!
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          eSHa 2000 och eSHa Exit mot pricksjukdomar som jag medicinerat med ska ta det mesta i parasiter även sammetssjukan. Den skrubbar sig inte utan ser pigg ut och ynglar av sig som bara den.. Har haft problem med vattenkvaliteten ett slag, men det börjar fixa sig med hjälp av fler växter och mindre mat. Ålderstecken? Har hört att dom kan bli grå när dom blir gamla men vet inte om det är en myt.
          I
          MY

          Kommentar

          • Scalara
            • June 2006
            • 415

            #6
            Ok! Men då har du ju medicinerat emot parasiter och sammetssjuka i alla fall! Om det nu berodde på kvaliteten på vattnet så har du åtgärdat detta också. Samt att du är noga med växter och maten. Vad kan du göra mer i nuläget? Om det inte är en slags svamp förstås?
            Angående ålderstecken så har även jag hört att fiskarna kan bli lite grå, men jag tolkade det som att de blir svagare i färgen eller något! Jag vet inte, har bara haft fiskar i ca 3 år och har ännu inte varit med om att någon dör av ålder. Men någon annan härinne kanske vet? Dock borde väl inte din fisk vara för gammal om den ynglar av sig? Det slutar de med om de är gamla.
            Hoppas att det blir bättre nu i alla fall?!

            MVH: Scalara
            Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

            "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Har startat en andra omgång medicinering, då han insjuknade ordentligt med tydliga tecken på fenröta denna gång. Har honom i en födkasse (nätmodellen) i akvariet och droppar delar av medicinen och lite salt direkt i vid medicinering. Han har piggat på sig, den grå beläggningen är på väg bort och han har börjat äta igen, men nu en annan fråga; vad är minst stressande, att bo i karantän i yngelkassen, till fenan börjar läka eller att simma fritt och illa med den skadade stjärtfenan och bli jagad av guppyhanarna?

              Han är helt återställd idag, om än med stubbad stjärtfena, men den påstås ju växa ut igen efter tillfrisknandet. Förmodligen ett ovanligt svårbekämpat angrepp av oodinium, med fenröta som följd av ett nedsatt immunförsvar. Jag gjorde så att jag droppade ett par droppar av medicinen direkt på fisken i yngelkassen, samtidigt som jag tillsatte två-tre stora korn grovsalt och lät dom lösas upp i nätkassen. Hade så sjuk fisk att jag hade inget att förlora på en test med koncentrerad medicin. Och det gick ju vägen.
              Senast redigerad av maricici; 09 September 2006, 15:43. Anledning: Uppföljning sjukdom
              I
              MY

              Kommentar

              Arbetssätt...