Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Sjukdom?

    Tja.. har ju minst sagt kört fast gällande akvariet Först hade jag 5 glada friska sorgmanteltetror - de ska ju vara så tåliga. Sen köpte jag två malar som dog efter några timmar. Nu - en vecka efter mal-katastrofen blir en av tetrorna sjuk - jättesmal fast den åt och "andades" jättefort. Eftersom jag är nybörjare så vågade jag inte avliva den - visste inte om den verkligen var sjuk eller om detta var något normalt tillstånd (usch.. det var ju dumt) Tog inte allt för lång tid iallafall innan den stackarn dog. Tror ni det är nån sjukdom? Hur lång tid tror ni det tar isåfall innan de andra blir sjuka?

    Hur hade ni gjort nu?

    Lite ytterligare fakta - Nitrit 0, pH 8, temp 25, Har lagt i en rot - mopani, har mycket ytrörelse och har inte sett dem vid ytan eller att nån annan fisk "flämtat" utan de verkar pigga. Förstår inte vad som är fel...


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    När du köpte malarna kanske det blev för varmt eller kallt på vägen hem? Annars kanske ditt vatten och det från affären var väldigt annorlunda så det blev en svår övergång...?

    Tetran kanske blev sjuk av nån bakterie eller virus som kom med malarna?

    Lite olika möjligheter att fundera på. Välkommen till akvaristvärlden förresten!
    / Marcus

    Kommentar

    • Kimson3
      • January 2006
      • 148

      #3
      Ska verkligen ph värdet vara 8? mitt ligger på 6,5
      Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

      Kommentar

      • Nybörjare-06
        • June 2006
        • 66

        #4
        Jo - har oxå funderat på det där med om pHt inte är för högt. Men tydligen ska det vara ok.. Kanske inte optimalt..men borde väl inte vara dödligt för de fiskar som levt länge i det?