Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Sjukdom?

    Tja.. har ju minst sagt kört fast gällande akvariet Först hade jag 5 glada friska sorgmanteltetror - de ska ju vara så tåliga. Sen köpte jag två malar som dog efter några timmar. Nu - en vecka efter mal-katastrofen blir en av tetrorna sjuk - jättesmal fast den åt och "andades" jättefort. Eftersom jag är nybörjare så vågade jag inte avliva den - visste inte om den verkligen var sjuk eller om detta var något normalt tillstånd (usch.. det var ju dumt) Tog inte allt för lång tid iallafall innan den stackarn dog. Tror ni det är nån sjukdom? Hur lång tid tror ni det tar isåfall innan de andra blir sjuka?

    Hur hade ni gjort nu?

    Lite ytterligare fakta - Nitrit 0, pH 8, temp 25, Har lagt i en rot - mopani, har mycket ytrörelse och har inte sett dem vid ytan eller att nån annan fisk "flämtat" utan de verkar pigga. Förstår inte vad som är fel...


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    När du köpte malarna kanske det blev för varmt eller kallt på vägen hem? Annars kanske ditt vatten och det från affären var väldigt annorlunda så det blev en svår övergång...?

    Tetran kanske blev sjuk av nån bakterie eller virus som kom med malarna?

    Lite olika möjligheter att fundera på. Välkommen till akvaristvärlden förresten!
    / Marcus

    Kommentar

    • Kimson3
      • January 2006
      • 148

      #3
      Ska verkligen ph värdet vara 8? mitt ligger på 6,5
      Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

      Kommentar

      • Nybörjare-06
        • June 2006
        • 66

        #4
        Jo - har oxå funderat på det där med om pHt inte är för högt. Men tydligen ska det vara ok.. Kanske inte optimalt..men borde väl inte vara dödligt för de fiskar som levt länge i det?

        Har väldigt svårt att förstå det här med att fisk inte klarar värme.. men får acceptera det.. tror nog att det var lite för varmt den där otursdagen med malarna.. de kom från ett trångt akvarie med massa fiskar ner i mitt nästan tomma - så jo.. värderna kan oxå skiljt sig - dessutom var de ganska små ( fick lära mig den hårda vägen att vara mer försiktig nästa gång.. )

        Frågan är ju bara hur jag gör nu?? Om det är virus/infektion - ska jag vänta på att de andra oxå ska bli sjuka eller efter hur lång tid kan jag göra ett nytt försök? Är såklart väldigt nyfiken på vad det är som egentligen händer.. börjar kännas ganska hopplöst det här fiskprojektet nu..


        100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

        Kommentar

        • Kimson3
          • January 2006
          • 148

          #5
          Vänta och se om det händer ngt typ 1-2 veckor köp då inga fiskar utan bara ha kolla på dom ,försök att få det så bra som möjligt för fiskarna tex rätt temp rätt ph och sånt om det inte händer ngt så kan du smått börja inhandla fiskar typ 2st i veckan om det händer ngt så ska du snabbt försöka byta vatten typ häften eftersom det kan komma sjukdommer me fiskarna kolla symptomen på fiskarna när dom blir sjuka e det samma gå då till typ zoo affären! Så gjorde jag när ja hade kris i akvariet!
          Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

          Kommentar

          • Kimson3
            • January 2006
            • 148

            #6
            Handla inte 2st i veckan jämt utan tills du blir nöjd me antalet fiskar i akvariet
            Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

            Kommentar

            • Kimson3
              • January 2006
              • 148

              #7
              Men ja e int heller expert på akvarium detta var bara mitt tips finns säkert bättre saker att göra!
              Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

              Kommentar

              • Nybörjare-06
                • June 2006
                • 66

                #8
                Jo - tänkte jag skulle ta en runda förbi akvarieaffären och höra vad de tror om saken oxå.. men hinner inte dit denna vecka så var tvungen att fråga här oxå.. ju fler förslag desto bättre..


                100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

                Kommentar

                • Kimson3
                  • January 2006
                  • 148

                  #9
                  mmm.....
                  Jag vet allting förutom det ja inte vet :P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...