Kippar efter luft?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #16
    Sänk, temp ! Lr stäng av doppvärmaren om temp inte faller under 23-24grader.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • peanjo
      • April 2006
      • 21

      #17
      Ursprungligen postat av platy5
      Sänk, temp ! Lr stäng av doppvärmaren om temp inte faller under 23-24grader.
      Är inte 24 grader väldigt kallt för fiskarna?
      (Jag skulle själv aldrig bada i något så kallt...)

      Jag skall hem och byta en hink mot kallvatten i dag igen. Vet inte om jag våga stänga av doppvärmaren, risken finns att jag glömmer bort den sedan när det blir kallare! Kanske kan sänka till 25 i alla fall?
      Tack för alla svar så här långt!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av peanjo
        Jag börjar tro att det är för varmt i akvariet trots att termometern "endast" visar 28 grader.
        Har du kollat termometern så den är OK?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #19
          Sj har jag tragit ur min doppvärmare nu under sommaren när det iallafall är varmt..

          Kommentar

          • peanjo
            • April 2006
            • 21

            #20
            Ursprungligen postat av mange016
            Sj har jag tragit ur min doppvärmare nu under sommaren när det iallafall är varmt..
            Drog ur min också. Bytte ett par-tre hinkar vatten och fick ner temp till 24. Nu på morgonen har den stigit till 26. Isbitsmaskin skall införskaffas!

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #21
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Skillnaden på syrehalt mellan 25-30 grader är försumbar.
              http://www.vcnet.com/koi_net/o2fig1.gif
              Nej, skillnaden är inte försumbar.

              Maximal syrehalt vid 25 eller 30 grader är det inte så våldsamt stor skillnad mellan i siffor, men det handlar om hur mycket vattnet kan lösa, enligt tabellen ser det ut att vara ungefär tio procent mindre vid 30 grader än vid 25, Detta är bara där vattnet står i kontakt med luften. Detta innebär en minskad syretillförsel med 10 procent i flöde, i praktiken kan det göra skillnad mellan liv och död, eftersom fiskarnas och även mikroorganismernas syrebehov ökar i kombination med att vattent får svårare att lösa syre.

              Det är en helt annan sak om man har utomhusdamm där höga temperaturer bara uppstår vid starkt solljus, då alger och eventuella växter kan producera extrema mängder syre.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Köp en syre test och testa skillnaden själv.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Ursprungligen postat av peanjo
                  Är inte 24 grader väldigt kallt för fiskarna?
                  (Jag skulle själv aldrig bada i något så kallt...)

                  Jag skall hem och byta en hink mot kallvatten i dag igen. Vet inte om jag våga stänga av doppvärmaren, risken finns att jag glömmer bort den sedan när det blir kallare! Kanske kan sänka till 25 i alla fall?
                  Tack för alla svar så här långt!
                  Tur att du inte är en abborre!

                  Det är väldigt få akvariefiskar som inte mår bra vid 24-25 grader, och andra sidan ska de flesta akvariefiskar klara 30 grader bra utan häftig andhämtning, om det inte finns något annat som stör syreupptagning, som till exempel nitrit eller annan form av förgiftning.

                  Min rekomendation är att jämföra med en annan termometer, så att du blir mer säker på vad temperaturen egentligen är, och oavsett hur varmt det är fortsätta att byta ett par hinkar kallvatten varje dag till de slutar flämta, eventuellt slamsuga i botten en aning ibland.

                  Jag tror inte det kommer behövas särskilt många dagar innan de simmar omkring helt oberörda vid 28 - 29 grader, fast det är klart, jag vet ju inte alla dina fiskar vad de är för arter, hur mycket fisk du har, och hur mycket filtrering du har.

                  Kommentar

                  • peanjo
                    • April 2006
                    • 21

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Jag tror inte det kommer behövas särskilt många dagar innan de simmar omkring helt oberörda vid 28 - 29 grader, fast det är klart, jag vet ju inte alla dina fiskar vad de är för arter, hur mycket fisk du har, och hur mycket filtrering du har.
                    Hmm... Du har rätt det är ju rätt viktig information!
                    Jag har följande:

                    10 st Sorgmanteltetror (mina minipirayor)
                    10 st Kardinaltetror
                    6 st guppies
                    5 st svärdbärare
                    2 små malar
                    1 stor mal
                    3 st otocinclus
                    6 st räkor
                    4 st äppelsnäckor
                    6 st kuhlii
                    1 st algätare (siamesisk?)
                    Som ni ser så råder det ingen brist på fisk...
                    Jag återkommer om vilket filter jag har. Det är ett Rena i alla fall!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...