Platy med svamp/vita prick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Platy med svamp/vita prick?

    Suck.. En platy av mina har fått antingen svamp eller nån sorts vita prick..

    Har kollat så gott ja kan, men kan inte säga säkert vad det är..

    Men mot vita prick, ska man ju ha tex. Sera costapur, och mot svamp tex. Sera Mycopur.

    Vad ska man tro att det är? För man ska väll inte blanda medicinerna, eller funkar båda mer eller mindre mot båda sjukdomarna?

    Den är för övrigt pigg, o äter o simmar precis som vanligt, upptäckte det först för nån v. sen, men trodde den skadat ena fenan lite, men har blivit lite värre nu..

    Så här ser det ut, om nån kan veta vad det är:

    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Om det är vita prick så ser det ut som vita prickar. De brukar komma på fenorna först men vad jag kan se på dina bilder så ser det inte ut som vita prick, inte som svamp heller. Ingen idé att medicinera mot något du inte vet vad det är för det ställer till större skada än om du bara väntar och ser. Fenorna verkar se lite nafsade ut. Det kan inte vara så att platisarna jagar runt med varandra och tar sig små smakbitar?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Jo, det är iförsig sant, att det skulle kunna vara..

      Men såg nått liknande på g redan för nån vecka sen..

      Har en liten "sjukstuga" som jag tänkte medicinera isåfall, så det inte stör dom andra fiskarna i stora burken..

      Men jag kan vänta o se lite, hur det utvecklar sig, vill bara inte att det ska sprida sig till dom andra ifall det nu skulle vara nånting..
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Vita pricken kan man i och för sig aldrig medicinera i en sjukstuga. Det krävs att hela akvariet som fisken bor i medicineras. Den dagen man upptäcker prickarna har parasiten redan haft flera dagar på sig att fortplanta sig i akvariet och därför behövs hela akvariet medicineras. Annat är det om det skulle vara svamp, då kan man använda sjukstugan. Man kan också få lite skumma sjukdomssymptom om vattnet på ett eller annat sätt inte kommit igång.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Okey =)

          Tack så mkt för tipset, det visste jag inte om vita prick..

          Men tror? inte att det är det, för det brukar väll vara ganska så smittsamt? Och det verkar inte vara nån annan som är drabbad.. Får hålla koll ett par dar o se hur det utvecklar sig..

          Så jobbigt att medicinera hela akvariumet, blir så grönt o fult i vattnet..
          (+att det går åt typ 10ggr mer medicin, inte för att det spelar så stor roll, men den är ju inte helt gratis om man säger så =)
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Jag tror det bara är spår efter kärleksgnabb för jag ser bara att fenan ser lite tufsig ut. Stämmer det eller finns det nåt annat jag skall titta efter? Ge det lite tid så får du se. Mina efarenheter av plty är att det gå häftigt till med uppvaktningen ibland...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #7
              Jo det kan mkt väl vara så..

              Det ser tufsig ut, men tycker jag ser nå vitt "gegg" på fenan också, men det kanske är bara nått slem eller nått..

              Och har sett att dom kan vara ganska "på"

              Bad om flest honor, men har sett att jag har 3 honor, och 6 hanar, så det är 2 på varje, och den med fenan, är en hona så är kanske precis som du säger
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              • Mika777
                • September 2008
                • 40

                #8
                hur har det gått? Jag har en platy som ser precis likadan ut... men han/hon är inte så pigg... det ser ut som det flagnat något vitt på stjärtfenan och här om dagen hade den små små utåtbuktande vita prickar...

                Kommentar

                • mijo
                  • May 2008
                  • 69

                  #9
                  precis så har mina svärdbärare också. har börjat behandla med ett medel mot svamp och vita prick. kommer inte ihåg vad det heter. det börjar försvinna nu. mina ena svärdbärare dog, han var alldeles "svampig" från den ena dagen till den andra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...