Mystisk sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Mystisk sjukdom

    Hej,
    upptäckte att mina slöjstjärtar har fått svarta prickar. Det ser ut som prickarna sitt under fjällen på dem. Kan det vara karplöss tro? Prickarna är ganska stora. Den ena fisken äter och mår bra. Den andra har inte haft nånn matlust på några dagar och ser rätt så risig ut idag.

    Jag har sett att flera har beskrivit samma symptom här i sjukdomsforumet utan att få några svar så teorier uppskattas!!
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Här är en bild: http://morphriz.myftp.org/stuff/guld...rtaprickar.jpg

    Det syns både prickar under och åvan fjällen. Jag hittade oxå en förklaring, hade ju ett kort nitritspik för ett tag sen: http://www.petlibrary.com/goldfish/smudge.htm

    Men det de beskriver tycker jag inte liknar min fisk. Vad säger ni?

    edit: fisken har svarta pigment i vanliga fall. De stora svarta områdena utanpå fjällen är de normala, de små svarta prickarna och pricksamlingarna är de onormala.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Mulig det er fiskelus fisken din har fått, men jeg er absolutt ikke sikker.

      Du kan gå inn på denne linken: http://www.fishpalace.org/Disease.html#NTD, og scrolle ned til "Fish Louse" (ganske langt nede på siden), og se om det ligner..

      Lykke til!
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Ytterligare kort: http://morphriz.myftp.org/stuff/guld...taprickar2.jpg

        De prickar som sitter under fjällen syns bra på detta kort på de bakre röda områdena. De finns även prickar utanpå fjällen på en del ställen men de är mycket svåra att skilja från de normala svarta områdena.

        Tror inte att det är fisklus iaf, har kollat fler bilder.

        Prickarna under fjällen skulle kunna vara Melanophore Migration, dvs missfärgning pga läkning, men att det finns prickar utanpå fjällen oxå motsäger detta tror jag. Dessutom är den vita fisken medtagen, vilket den inte ska vara enligt MM.

        edit: Tog upp den vita och tittade närmnare. Han verkade ha problem att andas, flämtar hela tiden men det har den fisken "alltid" gjort. När jag tittade den i munne verkade det finnas svartaprickar där med. Något som skulle kunna förklara flämtandet. Kan inte komma åt att se gälarna dock.
        Senast redigerad av morphriz; 01 June 2006, 10:22.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Det får bli en sjukdomslog av det här så kanske nånn iframtiden kan tänkas bli hjälpt av tråden...

          Jag tittade runt på internet igårkväll och kom fram till att anitparasit/anitbakteriellt medel kan vara en god ide. Han fick flytta till ett karantänsakvarium med massa luftning på en protozin kur.


          Idag står han still i ett hörn i karantänsburken. Andas fortfarande ansträngt och ser lite loj ut. Jag ska gå till affären och köpa lite mer frysfoder så ska han få en liten protein chock. Ingen förändring i prickmängd iaf.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Jag blir så trött. Det är ganska meningslöst att medicinera fiskarna när medicinen dödar filterbakterier. Igår såg fisken ok ut. NH3 = NO3 = 0ppm. Det fanns hopp för framtiden, när jag mätte idag var båda värdena av skalan. Ungefär samma hände när jag medicinerade det stora karet mot vita prick.

            Finns det nått sätt att komma undan detta? Det går ju inte att byta vatten för då byter man ju bara bort medicinen... *suck*

            Hade ingenstans att göra av fisken så han fick komma tillbaka till huvudkaret. Han har väldigt svårt att andas, funderar på om det inte är dags att avliva honom. Honan i paret buffade på honom och tittar på honom hela tiden. Så minnesfrågan är iaf avgjord...
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Tja, hela fisken verkar svullen. Fjällen har en liten vinkel utåt och han andas hela tiden även i "bra" vatten. Jag har run 20ppm CO2 och lite småbubbel här och där så O2 är högt men fisken verkar inte kunna andas iaf.

              Kan de reparera skador efter sånn ammonium/nitrit exponering?
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Hade guldfiskar för några år sedan,åkte på semester ljuset var släckt hela tiden kastade ner en veckas mat en sån vit du vet.När jag kom hem var alla fiskarna svart fläckiga dem dog alla en stund efter.Har även hänt med mina vanliga fiskar men då vid vanlig skötsel av dem
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Han mår lite bättre idag. Åt lite mysis igår, ratade allt annt. Han ser fortfarande svullen ut och fjällen pekar liksom lite utåt. Han andas bättre oxå. Jag är fortfarande inte övertygad om att han inte ska avlivas. Jag är nog bara för blödig och vill ge honom en chans.

                  Jag är (återigen) förbluffad över fiskar. Den andra guldfisken som i vanliga fall är värsta matvraket och tränger sig före i alla situationer lät bli att röra maten på en lång stund när jag försökte mata den sjuka. Hon bara tittade på från håll och knuffade lite på honom ibland. Det är nog lätt att tillskriva sina husdjur mänskliga egenskaper men det här var en klar beteende skillnad mot normalt.
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Nu tog det slut. Han levde när ljuset kom på men nu var han död. Känns inge bra att jag inte avlivade honom på en gång.

                    RiP Poseidon
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...