De vill inte leva...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chard
    • December 2005
    • 34

    De vill inte leva...

    Hej!
    Jag har ett litet problem, vilket är att mina fiskar dör... Jag har skött mina vattenbyten men de dör ändå... Kollade av pHt och det var lite högt för 2 veckor sedan, men efter att jag tagit bort en sten så ble det bra, bra nitritvärden också.
    Mitt kar är på 165 liter med (från början)

    2 skalarer
    8 glastetror
    7 sebrafiskar
    5 platys
    10 kardinaler
    5 guppys
    2 ancistrusmalar
    2 pansarmalar

    Det började med att glasterorna och sebrorna dog av lite nån gång ibland. Därefter dogen pansarmal och en guppyhona, följt av en scalar, en guppyhane och nån platy, och idag dog 2 platys till... Fiskarna faller ner på botten och rycker lite, andas kraftigt, rycker till och simmar upp och faller ner igen... sen dör de... generellt sjukdomsförlopp, de dras sig undan lite också ibland... De dör en och en, utom idag då 2 dog, norlant sett med några dagars mellanrum... Fattar ingenting... Märkligt att inga kardinaler dött... Nån som har någon idé???
  • annak366
    • March 2006
    • 173

    #2
    Konstigt, zebrorna brukar vara otroligt härdiga...

    Låter som förgiftning...Hur länge har karet varit igång ???

    Har du nåt i som avger gift, nån sten eller så, har nåt börjat rosta??

    Temperatur ??
    En glad amatör vid namn Anna-Karin...

    Kommentar

    • Chard
      • December 2005
      • 34

      #3
      Karet har varit igång sen i november...
      Har inget, mig vetligt, som avger gift eller rostat...
      Temperaturen har legat runt 25...
      Sebrorna var ett tag sen de dog ioförsig så jag är inte säker på att de strukit med av samma anledning...

      Kommentar

      • decimus
        • November 2005
        • 243

        #4
        låter som mina problem... jag har haft det i ca 2 veckor nu.. det är otroligt att fiskarna fortfarande lever...

        jag evt inte vad jag skall gö längre...

        Kommentar

        • annak366
          • March 2006
          • 173

          #5
          konstigt !!!

          Har du köpt nån ny växt eller fisk på sistone som kan ha burit på nån sjukdom ??

          Låter tyvärr som om du måste totalsanera, dvs koka allt och köpa nya växter, slänga dom gamla...
          En glad amatör vid namn Anna-Karin...

          Kommentar

          • Chard
            • December 2005
            • 34

            #6
            ajajaj... nu dog en till platy förresten... har ioförsig köpt ett par nya växter men de dog innan dess också... får se om jag prövar någon antibiotika eller nåt...

            Kommentar

            • annak366
              • March 2006
              • 173

              #7
              ja nåt "skit" har förmodligen lyckats hamna i akvariet. Prova järna med medicin, som du sa, men om inte d funkar så finns ingen annan utväg än saneringen...

              Du kan väl skriva fortsättning följer sedan, så man får veta hur d gick !!

              Lycka till !!!!!!
              En glad amatör vid namn Anna-Karin...

              Kommentar

              • annak366
                • March 2006
                • 173

                #8
                kom på en till grej..du har inte haft nån giftig gas i hemmet som tex stark målarfärg eller nån annan kemikalie som avger farliga gaser ??
                En glad amatör vid namn Anna-Karin...

                Kommentar

                • Chard
                  • December 2005
                  • 34

                  #9
                  nej, inga farliga gaser eller gifter hemma... Nu kör jag i en dos aquafuran så hoppas vi att det hjälper!!! Håll tummarna! Hör av mig när jag vet om det funkat!

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Amonium eller nitrit skulle jag tippa på, nitrit kan ge exakt sådanna symptom.
                    Du har en del fisk i burken så om filtret inte mår så bra så kan man lätt få problem. Hur brukar du rengöra filtret och vad har du för filter?

                    Gör absolut ingen "totalsanering" innan du har koll på vad som är fel...

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hej

                      sebrafiskar som man köper i affären är ganska dålig kvalite enligt mig. de jag har köpt från affären har en efter en smalnat av och dött. Nu har jag ca 40 som jag fött upp själv, och det är ytterst sällan nån dör här! Så det kan vara förklaringen till sebrafiskarnas död.

                      Guppys och platys är också ganska dålig kvalite på (enligt mig..) så det kan vara en anledning till att de har dött.

                      Sen tycker jag det verkar som du har rejält med fisk i ditt akvarium.. Man brukar säga att 1cm fisk ska ha 1l vatten.. om du kollar artbeskrivnarna kan du alltså räkna ut hur många liter dina firrar ska ha totalt.. t ex 10 sebrafiskar på 4 cm var blir alltså 4 x 10, 40l.

                      Vad är det du har för nitrittest?

                      Gör du 30% vattenbyte i veckan, och fyller på med ca 25gradigt vatten?

                      Och, vad har du för filter?
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Tri-X 400
                        • April 2006
                        • 259

                        #12
                        Temperaturen !

                        Försök att dubbelkolla temperaturen på något vis. Eftersom fiskar är kallblodiga får de samma tempertur som sin omgivning och om temperaturen skulle av någon anledning sticka iväg och skjuta i höjden t ex runt 30 grader om fiskarna trivs i 25 grader så kommer deras normala temperatur också att höjas med 5 grader och hjärnan grillas så att säga, fiskarna blir kockobäng rusar omkring sporadiskt för att tillsist dö vilket motiverar nyttjandet av att ha doppvärmare samt att akvariet ska stå fritt från normalt dagsljus t ex från fönster.

                        Nu på våren/försommaren är solen stark och värmer snabbt upp ett akvarium mitt på dagen om solstrålarna träffar direkt, är man borta på dagen märker man inget om temp och därmed fiskarna höjts till över 30 grader för att sedan sjunka succetivt lagom till kvällen då temp åter är normal.

                        Kardinaler kan trivas upp till 28 grader dock med avkortad livslängd som följd vilket skulle kunna förklara varför de klarat sig.

                        Tänk dig själv om du skulle få en kroppstemp som var 5 grader över normal kroppstemperatur, tror människan klarar enskilda toppar på max 43 grader sen är det kört

                        en tanke bara, dubbelkolla temperaturen med en annan termometer och ta tsickprov under dagen om du kan, ett bra helgnöje annars.


                        nICKLAS.
                        Senast redigerad av Tri-X 400; 10 May 2006, 08:27.

                        Kommentar

                        • Chard
                          • December 2005
                          • 34

                          #13
                          Hej igen!
                          Nu är kuren över och jag har börjat att slänga i lite Nitrivec för att komma i balans igen... Det har dött en platy och en glastetra, men de kan ha varit svaga sen innan... För att svara på frågorna sen tidigare så byter jag ca 30% av vattnet var 10e dag med ca 25 gradigt vatten, och har aldrig haft tecken på nitrit från de prover jag tagit i affären. Mitt filter är ett standard till min Fluval 4+ och det gör jag inte rent alltför ofta då jag fått för mig att det dödar bakterierna... Angående temperaturen så har jag tagit tipset till mig och varit aktsam med solen...

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av lenis3
                            Sen tycker jag det verkar som du har rejält med fisk i ditt akvarium.. Man brukar säga att 1cm fisk ska ha 1l vatten.. om du kollar artbeskrivnarna kan du alltså räkna ut hur många liter dina firrar ska ha totalt.. t ex 10 sebrafiskar på 4 cm var blir alltså 4 x 10, 40l.
                            Jag tycker också att du har för många fiskar, plus att scalarer behöver minst dubbelt så sort akvarium. Pansarmalar däremot hade du för få av. De är stimfiskar och vill gärna vara så där minst 6 st.

                            När började dessa symtom att visa sig? Kan nånting ha förrändrats i akvariet? Kan det ha varit nånting med vattnet i ditt bostadsområde? Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?

                            Började fiskarna dö innan eller efter du tog bort den där stenen? Fiskar som går i vatten med högt pH behöver vänjas långsamt vid lägre pH.

                            Har du testat vattnet för ammoniak?

                            Jag antar att du har gjort ett stort vattenbyte efter behandlingen för att få bort medicinen från vattnet. Om inte får du göra det innan du börjar tillsätta bakteriekultur. Annars dör bakterierna bara.

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Chard
                              • December 2005
                              • 34

                              #15
                              Symtomen började visa sig innan jag tog bort stenen, den togs bort som en ev. åtgärd till det höga pHt. jag känner inte till några förändringar i vatten eller vattenvärden, och jag använder både vattenberedning (AquaSafe) och växtnäring vid vattenbytena.
                              Jag har inte testat för ammoniak, behövs det?
                              Jag har genomfört ett 50% vattenbyte efter medicineringen, dock har jag för lite Nitrivec, den räckte i ett par dar, kan jag klara mig utan eller måste jag köra 10 dar ut? Kan jag byta vattnet mer ofta istället?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...