Behandla igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldione
    • January 2004
    • 40

    Behandla igen?

    Några av mina fiskar har trasiga fenor på sidorna, dom är fransade. Är väl fenröta.
    Jag har behandlat akvariet med baktopur två gånger utan resultat. Jag byter alltid vatten en gång i veckan och nitrathalten är normal.
    Fiskarna är pigga och verkar inte må dåligt av det än men jag undrar vad jag ska göra. Ska jag behandla en gång till med baktopur eller finns det andra medel?
  • eldione
    • January 2004
    • 40

    #2
    Ingen förbättring...

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tänk på att det tar lite tid innan fenorna växer ut igen. Men är de inte alls bättre borde du kanske prova en annan medicin.

      Under tiden kan du ge dem Fishtamin (Sera). Har börjat ge mina fiskar det efter en behandling och de verkar må bra av det. Vitaminer är ju bra för immunförsvaret.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Du skriver inte vilka fiskar (art) du har och vilka av fiskarna som är drabbade, är det bara honor kan det vara ett resultat av lek.

        Vissa arter blir ganska våldsamma under leken dör hannarna går på särskilt analfenorna som har en stimulerande effekt på honorna som i sin tur producerar ägg.

        Vet inte men ibland är de mest horibla åkommorna högst naturliga, en tanke bara som skulle förklara att inte medicinen verkar och håller med batski om vitamindelen att låga värden kan resultera i trasiga fenor.

        Nåväl, ett alternativ till medicin bara !


        nICKLAS.

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av eldione
          Några av mina fiskar har trasiga fenor på sidorna, dom är fransade. Är väl fenröta.
          Jag har behandlat akvariet med baktopur två gånger utan resultat. Jag byter alltid vatten en gång i veckan och nitrathalten är normal.
          Fiskarna är pigga och verkar inte må dåligt av det än men jag undrar vad jag ska göra. Ska jag behandla en gång till med baktopur eller finns det andra medel?
          Problemet är att hitta rätt medicin mot rätt bakterie, svamp eller parasit. Själv har jag haft bäst effekt med bredspektrumpreparatet Omnipur från samma företag..
          Fishtamin var redan nämnt, och det kan ta ett tag innan fenorna läker, tror det tog en månad minst innan jag såg resultat.
          I
          MY

          Kommentar

          • eldione
            • January 2004
            • 40

            #6
            Har köpt fishtamin men det står inte hur ofta man ska ge det, är det varje dag, varje vecka eller mer sällan?

            Kommentar

            • eldione
              • January 2004
              • 40

              #7
              Det är främst mina Mari Gold som är drabbade. Dom leker inte just nu, gjorde det för nästan två månader sedan men var inte alls våldsamma då.

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av eldione
                Har köpt fishtamin men det står inte hur ofta man ska ge det, är det varje dag, varje vecka eller mer sällan?
                Jag droppade direkt i vattnet, 12 droppar/100 liter varje dag till fenorna var läkta, höll på åtminstone en månad. Delvattenbyten gör man som vanligt, så minskar risken för "övergödning" i akvariet.
                Man kan också droppa direkt på fodret, men personligen tycker jag att vitaminbad är effektivare.
                I
                MY

                Kommentar

                Arbetssätt...