Inte bättre efter 3 dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Inte bättre efter 3 dagar

    Nu är jag inne på 3:e dagen (av 5) av medicinering med Myxazin och jag kan inte märka att fiskarna är bättre.

    Kan det betyda att jag håller på och medicinerar mot fel sjukdom?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Vad är det du försöker medicinera bort?
    Har du rätt vattentemperatur? Vet inte hur det är med det nämnda preparatet men en del skall ju köras utan filtret igång (bara pump för cirkulationen)
    Hur är vattenvärdena?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Först stannar sjukdomförloppet upp, sedan vänder det till det bättre, tex vid fenröta tar det tid innan fenorna växerut.
      Jag förstår om du blir stressad och vill se resultat.

      Om det är Columnaris så är det en svår bakterie, om du läser på ska du se att den muterar till nya stammar och de är mycket medicinresistenta.

      Sök också på Flavobacterium columnare.
      Innehåller din medicin Nitrofuradantin, Furazolidone.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Först stannar sjukdomförloppet upp, sedan vänder det till det bättre, tex vid fenröta tar det tid innan fenorna växerut.
        Jag förstår om du blir stressad och vill se resultat.
        Deras fenor har aldrig varit så trasiga så att det saknas delar. Det är bara det där vita, plus att det hänger något tråd-och vitaktigt från fjärilsciklidens ryggfena.

        Ursprungligen postat av Kramfors
        Om det är Columnaris så är det en svår bakterie, om du läser på ska du se att den muterar till nya stammar och de är mycket medicinresistenta.
        Hoppas det inte är det då!

        Ursprungligen postat av Kramfors
        Sök också på Flavobacterium columnare.
        Innehåller din medicin Nitrofuradantin, Furazolidone.
        Det står tyvärr ingenting om vad den innehåller. Bara att det är en bredspektrum-medicin...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Morellen
          Vad är det du försöker medicinera bort?
          Har du rätt vattentemperatur? Vet inte hur det är med det nämnda preparatet men en del skall ju köras utan filtret igång (bara pump för cirkulationen)
          Hur är vattenvärdena?
          Vattenvärdena är bra, utom fosfat som jag har för höga halter av. Men det ska inte påverka fiskarna.

          Det stod ingenting i instruktionerna om att jag skulle ta bort filtermaterialet.

          Jag vet tyvärr inte riktigt vad det är jag försöker medicinera bort. Två av rödmunstetrorna hade fått något vitt på fenorna och fjärilsciklidkillen har något tråd-och vitaktigt som hänger från hans ryggfena. Jag beskrev symtomerna i affären och han gav mig den medicinen. Jag är tyvärr helt okunnig när det kommer till mediciner.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            alltid knepigt att medicinera på så vaga symptom. risken finns ju att man är fel ute och rubbar balansen i onödan. Låter ju inte som det är någon större fara med fenorna heller om de bara är lite naggade?
            Är det det här preparatet du använt; http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...t.cfm?navID=48

            i så fall verkar det ju som om man inte behöver ta ut filtert - däremot skulle man inte filtrera över torv. Det vettigaste är kanske att köra färdigt kuren, göra delvattenbyte efter avslutad medicinering och helt enkelt avvakta och iakta fiskarna.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Morellen
              alltid knepigt att medicinera på så vaga symptom. risken finns ju att man är fel ute och rubbar balansen i onödan. Låter ju inte som det är någon större fara med fenorna heller om de bara är lite naggade?
              Är det det här preparatet du använt; http://www.hjortgatanszoo.se/main/de...t.cfm?navID=48

              i så fall verkar det ju som om man inte behöver ta ut filtert - däremot skulle man inte filtrera över torv. Det vettigaste är kanske att köra färdigt kuren, göra delvattenbyte efter avslutad medicinering och helt enkelt avvakta och iakta fiskarna.
              Ja fenorna är ganska hela. Om det inte är något bakteriellt så är det nån form av svamp. Medicinen är mot bakteriella angrepp. Har klickat på länken men det händer ingenting...

              I instruktionerna står det inte heller nånting om torv. Visserligen filtrerar jag inte över torv, men jag använder Amtra Trop för att sänka pH.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                länken funkar härifrån - har du explorer eller annan läsare?
                Ursprungligen postat av batski
                Ja fenorna är ganska hela. Om det inte är något bakteriellt så är det nån form av svamp. Medicinen är mot bakteriella angrepp. Har klickat på länken men det händer ingenting...

                I instruktionerna står det inte heller nånting om torv. Visserligen filtrerar jag inte över torv, men jag använder Amtra Trop för att sänka pH.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  länken funkar i explora
                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Sera baktopur innehåller Nitrofuradantin och Sera rekomenderar en sänkning av pH under 7 (om fisken tål det) vid Columnaris då bakterien föredrar alkaliskt vatten.

                    Nu är det inte säkert att dina fiskar har Columnaris och du inte har Baktopur, jag bara tillför tråden lite värdlöst vetande som kan komma till användning när någon som läser det här har en fisk som drabbats av Columnaris.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Länken fungerar även med Firefox
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Deras fenor har aldrig varit så trasiga så att det saknas delar. Det är bara det där vita, plus att det hänger något tråd-och vitaktigt från fjärilsciklidens ryggfena.
                        en av mina siamesiska algätare har haft likadant, men nån trådaktig sak hängandes från fenan. Jag har inte sett att fisken mått dåligt av detta och inte tänkt mer på det.
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Sera baktopur innehåller Nitrofuradantin och Sera rekomenderar en sänkning av pH under 7 (om fisken tål det) vid Columnaris då bakterien föredrar alkaliskt vatten.

                          Nu är det inte säkert att dina fiskar har Columnaris och du inte har Baktopur, jag bara tillför tråden lite värdlöst vetande som kan komma till användning när någon som läser det här har en fisk som drabbats av Columnaris.
                          Så om batski har en sydamerikansk biotop med ett pH på 6,5 borde inte columnaris-bakterien trivas från första början??
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Ett logiskt antagande är att de trivs sämre, men om det är 2 miljarder vid pH över 7 så kanske det är 1 miljard under 7, och det kan mycket väl räcka med några få bakterier för att det ska uppstå problem.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Morellen
                              länken funkar härifrån - har du explorer eller annan läsare?
                              Explorer och nu fungerade länken. Och ja det är den medicinen.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...