C. moori med ögonskada - salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    C. moori med ögonskada - salt?

    Hej, köpte igår en C. moori-hona (10 cm) för att avlasta honan jag redan har, hanen är rätt "på"...

    Jag såg ingen skada på fisken i affären, men väl hemma (ja efter snabb och försiktig transport) såg jag att ena ögat var skadat. Det verkar vara en ytlig skada, men ögat ser grått ut och det ser ut att vara ett par gasbubblor i skadan. Under skadan verkar ögat se normalt ut.

    Har någon erfarenheter av liknande skador? Prognos? Behandling?

    Sen behöver jag lite bekräftelse: 0.2% salt (helst utan jod och klumpförebyggande etc) kan hjälpa fisken att hämta sig från skadan. Jag har ett 450-liters akvarium och skall alltså pytsa i nästan en liter salt? Jag ser mig själv med en tillbringare full med salt, det är hemskt mycket (i a f om man skulle hälla det på pommes friten)

    Jag löser naturligtvis saltet och häller i max halva dosen första dygnet.
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    #2
    Bilder

    Bilder: Se zoonen.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ja och en temp av 27 grader.

      Köp vakuumsalt tabletter det är rent salt 25 kg för ca 100:-.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Nusse
        • March 2006
        • 68

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Ja och en temp av 27 grader.

        Köp vakuumsalt tabletter det är rent salt 25 kg för ca 100:-.
        Det ser ut som en fysisk skada snarare än en sjukdom. Jag tror att både butikens (välrenommerade Nols Ciklidhobby) och mitt vatten är mycket bra (pH 8.3, KH 8, nitrit ej mätbara mängder, 27 grader C). Inga andra symptom på denna eller någon annan fisk.

        Tack för salttipset, så får jag väl bevaka innevånarna efter fler symptom.

        Mvh Magnus.
        Senast redigerad av Nusse; 23 April 2006, 20:17.

        Kommentar

        Arbetssätt...