Hela akvariet far illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nagini
    • March 2005
    • 21

    Hela akvariet far illa

    Jag märkte för ett par dagar sedan att fiskarna i akvariet låg betryckta nere på botten och stimmet av neontetror var befann sig väldigt tätt ihop. Jag avvaktade, men idag hade en neontetra dött så jag inspekterade dem mer nogrannt. De var alla mer eller mindre illa därann (puder över kroppen och ögonen, bitar av fenor borta, etc.) så jag kokade dem.

    Regnbågslabeon rycker hela tiden och simmar väldigt fort fram och tillbaka i akvariet. Men den har inte fått några av symptomen som neontetrorna hade. Vad kan vara fel?

    Jag har inte gjort något nytt med akvariet förutom att jag köpte lite nya växter för några veckor sen och hade en kampfisk i för en vecka sen under ett par dagar bara (flyttade den till ett annat akvarium).

    Vad kan vara fel?

    Akvariet är 60L och har nu bara regnbågslabeon och en ancistrus.
  • Ferrari
    • July 2005
    • 7

    #2
    Har du kollat nitriten?

    Kommentar

    • Nagini
      • March 2005
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av Ferrari
      Har du kollat nitriten?
      Nix. Hur gör jag det?

      Kommentar

      • Ferrari
        • July 2005
        • 7

        #4
        Åk till närmaste akvariehandel och be att få köpa ett nitrittest. Det finns olika sorter, jag har använt JBL vätsketest och det har funkat mycket bra.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Nagini
          så jag kokade dem.
          hoppas inte du syftar på fiskarna för koka dom är EXTREMT smärtsamt och ett av dom sämsta sätten att avliva fiskar på.
          finns dom som försökt och upptäckt att det kan ta flera minuter med kokande vatten innan fisken slutar sprattla.

          mindre illa därann (puder över kroppen och ögonen, bitar av fenor borta, etc.)
          kan va sammetsjuka eller svamp.
          ögon å fenor är sånt som andra fiskar kan ha orsakat, sjuka fiskar blir ofta attackerade.
          fenorna kan även bero på fenröta.

          och hade en kampfisk i för en vecka sen under ett par dagar bara (flyttade den till ett annat akvarium).
          kampfisken kan ha fört med sej smitta.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Nagini
            • March 2005
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            hoppas inte du syftar på fiskarna för koka dom är EXTREMT smärtsamt och ett av dom sämsta sätten att avliva fiskar på.
            finns dom som försökt och upptäckt att det kan ta flera minuter med kokande vatten innan fisken slutar sprattla.
            Jag la i fiskarna i stormkokande vatten. De dog genast. Detta var den metod som rekommenderades i min akvariebok.

            Ursprungligen postat av Raven
            kan va sammetsjuka eller svamp.
            ögon å fenor är sånt som andra fiskar kan ha orsakat, sjuka fiskar blir ofta attackerade.
            fenorna kan även bero på fenröta.
            Jag misstänkte också något sådant.

            Ursprungligen postat av Raven
            kampfisken kan ha fört med sej smitta.
            Men i det andra akvariet har ingen fisk blivit smittad.


            Nu är ancistrusen också död. Endast regnbågslabeon kvar.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Nagini
              Jag la i fiskarna i stormkokande vatten. De dog genast. Detta var den metod som rekommenderades i min akvariebok.
              föreslår att du läser denna artikel av ola svensson.


              har hittils bara behövt avliva en kardinaltetra och det gjordes enklast med en vass sax.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Nagini
                • March 2005
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                föreslår att du läser denna artikel av ola svensson.


                har hittils bara behövt avliva en kardinaltetra och det gjordes enklast med en vass sax.
                En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart
                Men strunt samma.

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nagini
                  Jag märkte för ett par dagar sedan att fiskarna i akvariet låg betryckta nere på botten och stimmet av neontetror var befann sig väldigt tätt ihop. Jag avvaktade, men idag hade en neontetra dött så jag inspekterade dem mer nogrannt. De var alla mer eller mindre illa därann (puder över kroppen och ögonen, bitar av fenor borta, etc.) så jag kokade dem.

                  Regnbågslabeon rycker hela tiden och simmar väldigt fort fram och tillbaka i akvariet. Men den har inte fått några av symptomen som neontetrorna hade. Vad kan vara fel?

                  Jag har inte gjort något nytt med akvariet förutom att jag köpte lite nya växter för några veckor sen och hade en kampfisk i för en vecka sen under ett par dagar bara (flyttade den till ett annat akvarium).

                  Vad kan vara fel?

                  Akvariet är 60L och har nu bara regnbågslabeon och en ancistrus.
                  Svårt att säga något om beläggning på fisk när man inte ser den, men om du frågar mig skulle jag medicinera mot sjukdomen som visade sig på neontetrorna.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • Nagini
                    • March 2005
                    • 21

                    #10
                    Nu är alla fiskar borta. Det måste ha varit någon typ av förgiftning? Regnbågslabeon som dog idag tycktes inte ha några av symptomen som neontetrorna hade.

                    Ska jag tömma ut allt vatten i akvariet och hälla i nytt för att våga släppa i nya fiskar eller vad ska jag göra nu?

                    Kommentar

                    • Tikkatikkatini
                      • February 2006
                      • 181

                      #11
                      jag skulle göra rent akvariet grundligt! tvätta glasrutorna med vatten verkligen srkubba dem så du får bort möjliga bakterier som sitter kvar.. slänga allt grus, det kan ha massa sjuka bakterier.. växter med.. skulle böjra om från en total böjran. Det är bara ett tips.. eller så kan du ju försöka med att spola flera flera gånger på gruset i hink möjligvis för att få bort eventuella bakterier..
                      men i alla fall göra rent allt grundligt innan du häller i nytt vatten.. kontrollera nitrit och ph värde för de fiskar du vill ha i..

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Att tvätta med mättat saltvatten och låta torka är enklast.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Nagini
                          • March 2005
                          • 21

                          #13
                          Den där JÄVLA kampfisken!!

                          Nu är det andra akviariet infekterat också! Fiskarna mår tydligt dåligt och rycker hela tiden. Nu kommer alla fiskarna i det akvariet dö också, och det finns inget jag kan göra... Fy fan vad den där djuraffären ska få höra ett och annat.

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            hur länge har du haft akvariet? hur mycket fisk och pump, vattenbyten osv?

                            är alla fiskar döda nu?
                            nitrit kan döda snabbt. För att bli av med nitrit byter du 50% vatten morgon och kväll i ett par dagar. det är viktigt att ha ett nitrittest.. nått att tänka på i framtiden.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Nagini
                              • March 2005
                              • 21

                              #15
                              Ursprungligen postat av lenis3
                              hur länge har du haft akvariet? hur mycket fisk och pump, vattenbyten osv?

                              är alla fiskar döda nu?
                              nitrit kan döda snabbt. För att bli av med nitrit byter du 50% vatten morgon och kväll i ett par dagar. det är viktigt att ha ett nitrittest.. nått att tänka på i framtiden.
                              Det andra akvariet har fungerat hur bra som helst tills nu, då den enda förändringen är att kampfisken tillkom för en vecka sedan. Kampfisken måste ha orsakat något? Eller är det en väldigt stort sammanträffande?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...