Vad göra nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Vad göra nu?

    Igår dog en liten platy och idag hittades en till död, plus att alla yngel satt högt på rutorna och inte sökte mat i morse (misstänker nitrit). Jag tog förstås bort de döda och bytte ca 60% vatten och tillsatte nitrivec. Nu är alla fiskar glada igen, malynglen beter sig som matvrak som vanligt, men en av platysarna har lite bleka färger, ett litet rött märke vid gälarna och smal stjärtfena. Jag misstänker att platysarna har någon bakterieinfektion eller parasiter och undrar om jag ska medicinera dem i karet, flytta alla platys, bara den som ser krasslig ut eller bara låta dem vara. Jag vill inte riskera de andra fiskarna i samma akvarium, men å andra sidan hade jag samma symptom på platy förra terminen och de dog sakta en efter en med långa mellanrum. Jag är less på dessa platysar, men det är sonens akvarium och han gillar dem...

    Jag tror att problemen kom som ett brev på posten efter att vi varit borta i påsk med fiskvakter som bara matat och inte bytt vatten (men när vi kom hem så levde alla och detta blev det tredje vattenbytet sedan vi kom hem).
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Om det var nitrit vilket verkar en trolig anledning utifrån det du berättar, alltid svårt när man inte har all information, så verkar faran vara över.

    Problemet med nitrit-toppar är att de ofta uppstår av olika anledning men den vanligaste brukar vara att man gör en storstädning och genom det rör upp en massa skit som tidigare legat sedimenterat i gruset.

    Vid en nitrit-topp är det i regel de största fiskarna med stöst syrebehov som drabbas först och skulle kunna förklara varför de mindre klarade sig.

    Om du ändå bestämmer dig för att medinicinera akvariet vilket jag avråder ifrån just nu eftersom allt verkar väl så tänk på följande :

    Både bakteriella och parasiter är mycket smittsamma vilket innebär att alla är troligtvis smittade även om de inte uppvisar nga symtom vilket kräver i sin tur att samtliga akvariets individer medicineras och är således kvar i akvariet där medicineringen måste ske då hela biotopen troligtvis är drabbad d v s fiskarna, växterna, gruset, vattnet och pumpen.


    lycka till !
    Senast redigerad av Tri-X 400; 22 April 2006, 14:21.

    Kommentar

    Arbetssätt...