Fiskarna flämtar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vicki
    • April 2006
    • 80

    Fiskarna flämtar..

    lade just märke till att fiskarna flämtar och de rör inte så mycket på sig.. är det dåligt syre i vattnet?
    Ancistrus bäbisar i karet!
    en liten bäbis i magen!
    Och massa bäbisar på hjärnan!

    LOVE LIFE!
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Ja, troligtvis gör ett vattenbyte genast och försök om möjligt att ha samma temperatur på det nya vattnet som du har i akvariet. Det behöver inte vara exakt men gärna så nära som möjligt.

    byt vattnet ca 25 - 30 % och rengör pumpen så får vi se om något förändrar sig

    lycka till, nICKLAS.

    Kommentar

    • Vicki
      • April 2006
      • 80

      #3
      tack! Men jag får nog vänta till min man kommer hem, det är han som kan de där grejerna... jag har aldrig bytt vatten själv tidigare... så om ett par timmar kan vi byta... men pumpen kan jag nog fixa själv... (tror jag *ler*)
      Ancistrus bäbisar i karet!
      en liten bäbis i magen!
      Och massa bäbisar på hjärnan!

      LOVE LIFE!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Vicki
        lade just märke till att fiskarna flämtar och de rör inte så mycket på sig.. är det dåligt syre i vattnet?
        Hur länge har akvariet varit igång? Hur stort är det och hur många fiskar började du med?

        Det låter som att det skulle kunna vara ammoniak eller nitrit. Dessa ämnen är mycket giftiga och gör att fiskarna inte kan ta upp syret i vattnet.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Vicki
          • April 2006
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Hur länge har akvariet varit igång? Hur stort är det och hur många fiskar började du med?

          Det låter som att det skulle kunna vara ammoniak eller nitrit. Dessa ämnen är mycket giftiga och gör att fiskarna inte kan ta upp syret i vattnet.
          oj... hmm.. vi har haft igång det väldigt länge. senast vi bytte vatten var kanske 3-4 månader sedan.. vi har några få nyontetror och en sort som jag inte vet vad den heter (platt, grå med svarta ränder) och ett par till. hur stort det är vet jag inte riktigt.. det är min man som har koll på grejerna. jag bara njuter av de fina fiskarna.. ska göra rent pumpen nu så får vi se vad som händer... i em får vi byta vatten..
          Ancistrus bäbisar i karet!
          en liten bäbis i magen!
          Och massa bäbisar på hjärnan!

          LOVE LIFE!

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Oj då, Ni borde byta en gång i veckan.

            Nu måste Ni ta det mycket försiktigt och inte byta för mycket med en gång för att om man väntar för länge som i ert fall riskerar man att chocka fiskarna genom att byta till friskt vatten.

            gör så här om Ni andra håller med och ta ut ca 30 % vatten, gör rent pumpen och låt den cirkulera och fyll på resten av vattnet mycket långsamt d v s flera timmar så borde det gå bra, vad säger Ni andra om det


            nICKLAS.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Stopp!

              Ursprungligen postat av Vicki
              oj... hmm.. vi har haft igång det väldigt länge. senast vi bytte vatten var kanske 3-4 månader sedan.. vi har några få nyontetror och en sort som jag inte vet vad den heter (platt, grå med svarta ränder) och ett par till. hur stort det är vet jag inte riktigt.. det är min man som har koll på grejerna. jag bara njuter av de fina fiskarna.. ska göra rent pumpen nu så får vi se vad som händer... i em får vi byta vatten..
              Stopp där? Varför ska du göra rent filtret? Har vattenflödet avtagit märkbart? Man ska nämligen inte röra filtret förrän vattenflödet har börjat avta. Det är i filtret som de flesta nyttobakterierna finns.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Vicki
                • April 2006
                • 80

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Stopp där? Varför ska du göra rent filtret? Har vattenflödet avtagit märkbart? Man ska nämligen inte röra filtret förrän vattenflödet har börjat avta. Det är i filtret som de flesta nyttobakterierna finns.
                Det hade avtagit väldigt.. det stod nästan helt stilla.
                Ancistrus bäbisar i karet!
                en liten bäbis i magen!
                Och massa bäbisar på hjärnan!

                LOVE LIFE!

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  Ja, det är sant men det är frågan om att rengöra och regöra.

                  Det är sant att det finns mycket nyttobakterier i filtret men det kan ju också vara så att det finns större partiklar såsom ruttnade matrester och ev en och annan fisk i pumpen. Bakterierna försvinner inte bara för att du tömmer behållaren på partiklar då bakteriefloran lever i filtermaterialet och för att avlägsna det krävs starka grejer.

                  Gör du rent filtret kommer också cirkulationen att öka och därigenom syrehalten som gagnar tillväxten av nyttiga bakterier och om cirkulationen är dålig ökar mängden fel bakterier och man kan riskera en höjning av nitrit.

                  Rätta mig om jag har fel, jag vet bara av egen erfarenhet att jag en gång hade en massdöd och då hittade jag en ruttnade fisk i pumpen som förstörde allt.

                  Nu vet jag inte heller vilken typ av anläggning Ni har men vad säger Batski om det ?


                  nICKLAS.

                  Kommentar

                  • Vicki
                    • April 2006
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tri-X 400
                    Oj då, Ni borde byta en gång i veckan.

                    Nu måste Ni ta det mycket försiktigt och inte byta för mycket med en gång för att om man väntar för länge som i ert fall riskerar man att chocka fiskarna genom att byta till friskt vatten.

                    gör så här om Ni andra håller med och ta ut ca 30 % vatten, gör rent pumpen och låt den cirkulera och fyll på resten av vattnet mycket långsamt d v s flera timmar så borde det gå bra, vad säger Ni andra om det


                    nICKLAS.
                    Det ska vi göra.. tack. Det har varit så rent och fint i akvariet så vi har väl inte tänkt på det antar jag... men vi får nog tänka lite mer nu..
                    Ancistrus bäbisar i karet!
                    en liten bäbis i magen!
                    Och massa bäbisar på hjärnan!

                    LOVE LIFE!

                    Kommentar

                    • Tri-X 400
                      • April 2006
                      • 259

                      #11
                      Det man måste komma ihåg med dessa sajter är ju att det finns inga enkla svar och vi är allla amatörer och i det kommer det att uppstå motstridiande information och då är frågan vem ska man lita på och där är det väl så illa att man i slutändan måste lita på sin egna logiska slutledningsförmåga.

                      Problemet med förändringar är att de sker långsamt tills man når en smärtgräns i Ert fall kan det helt enkelt vara så att pumpens försämrade cirkulation var så att säga droppen som fick bägaren att rinna över.

                      Om du återfår cirulationen utan att byta vatten genom att rengöra pumpen/filtret kommer fiskarna genast att må bättre vilket i mina ögon är logiskt.

                      Vattenbyten och hur ofta de ska genomföras beror ju givetvis på många faktorer, akvariets storlek antal fiskar, fiskarnas storlek o s v

                      Ta det lugnt, börja med cirkulationen och prata med din man angående vattenbytena så löser det sig


                      lycka till !

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tri-X 400
                        Oj då, Ni borde byta en gång i veckan.
                        Inte nödvändigtvis. Det beror bl a på hur stort akvariet är, hur många och hur stora fiskar som bor däri, vad man har för filter, hur mycket man matar och hur mycket växter man har.

                        Men jag håller med om att 3-4 månader låter länge.

                        Ursprungligen postat av Tri-X 400
                        Nu måste Ni ta det mycket försiktigt och inte byta för mycket med en gång för att om man väntar för länge som i ert fall riskerar man att chocka fiskarna genom att byta till friskt vatten.
                        Instämmer. Det är i så fall bättre med upprepade men små vattenbyten under några dagar än med ett stort vattenbyte. När man inte byter vattnet på väldigt länge kan pH sjunka väldigt mycket. När man sen fyller på med mycket nytt vatten som håller ett mycket högre pH kan fiskarna få en svår shock. Men det beror på vad man har för kranvatten. Har man hårt vatten brukar inte pH sjunka så mycket.

                        Ursprungligen postat av Tri-X 400
                        gör så här om Ni andra håller med och ta ut ca 30 % vatten, gör rent pumpen och låt den cirkulera och fyll på resten av vattnet mycket långsamt d v s flera timmar så borde det gå bra, vad säger Ni andra om det
                        Om det inte är ammoniak eller nitrit skulle jag inte byta mer än max 20% till att börja med. Problemet är i fall det rör sig om en ammoniak-eller nitritspik. Då måste hon göra ett stooort vattenbyte för att få bort giftet.

                        Vicki: Har ni rengjort filtret nyligen? Vad har ni för filter och hur gör ni när ni rengör det? Har ni medicinerat mot nånting nyligen?

                        Akvariets volym räknar du genom att multiplicera längd x höjd x djup.

                        Kan de platta, gråa fiskarna med svarta ränder vara såna här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tri-X 400
                          • April 2006
                          • 259

                          #13
                          Räknar du i decimeter får du ut volymen i liter med än gång



                          nICKLAS.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Något som är väldigt viktigt att tänka på när man rengör filtret är att vara rädd om nyttobakterierna som lever däri.

                            Skölj aldrig filtermaterialet i varmt vatten, utan använd vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Bäst är att rengöra filtermaterialet i en hink med akvarievatten, men om man inte ska byta vatten kan man göra det under kranen. Låt inte filtret vara avstängt längre än den tiden det tar att göra rent det. Filtret ska ALLTID vara igång annars.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Vicki
                              • April 2006
                              • 80

                              #15
                              Det var nog ett par veckor sedan vi gjorde rent filtret. Det är en Fluval-pump (min man avskyr den och bara väntar på att ha råd med en ny. Den suger in ynglen så vi får nästan inga kvar-de få gånger som vi lyckas få några.)

                              När det gäller medicinering har vi aldrig haft något sådant i det akvariet. Har inte behöft det.

                              När vi rengör brukar vi ta ut allt vatten utom det som vi behåller i en hink där vi har fiskarna under tiden och häller sedan på nytt vatten + det som är med fiskarna. Innan vi häller på vattnet brukar vi vara noga med att få ur slammet på bottnen och tar bort de blad på växterna som har mycket alger. Nu har vi turen att ha fått bort nästan allt eftersom vi har ett par algätare. (nån liten mal med spröt och hans tjej.)
                              Ancistrus bäbisar i karet!
                              en liten bäbis i magen!
                              Och massa bäbisar på hjärnan!

                              LOVE LIFE!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...