Fiskarna flämtar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vicki
    • April 2006
    • 80

    #16
    Batski, det var rätt fisk föresten! de randiga.
    Ancistrus bäbisar i karet!
    en liten bäbis i magen!
    Och massa bäbisar på hjärnan!

    LOVE LIFE!

    Kommentar

    • Vicki
      • April 2006
      • 80

      #17
      jag gjorde rent pumpen för en liten stund sedan så vattnet rör på sig men fiskarna flämtar fortfarande...
      Ancistrus bäbisar i karet!
      en liten bäbis i magen!
      Och massa bäbisar på hjärnan!

      LOVE LIFE!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Vicki
        Det var nog ett par veckor sedan vi gjorde rent filtret. Det är en Fluval-pump (min man avskyr den och bara väntar på att ha råd med en ny. Den suger in ynglen så vi får nästan inga kvar-de få gånger som vi lyckas få några.)
        Då rengör ni filtret på tok för ofta och byter vatten för sällan. Så rör inte filtret nu. Antagligen städar ni bort nyttobakterierna hela tiden, vilket innebär att ni har en väldigt dålig biologisk filtrering, vilket i sin tur leder till ammoniak och nitrt. Så det kan mycket väl vara ammoniak eller nitrit. Har ni ett nitrittest?

        Sitter filtret i akvariet eller är det ett ytterfilter?

        Ursprungligen postat av Vicki
        När vi rengör brukar vi ta ut allt vatten utom det som vi behåller i en hink där vi har fiskarna under tiden och häller sedan på nytt vatten + det som är med fiskarna. Innan vi häller på vattnet brukar vi vara noga med att få ur slammet på bottnen och tar bort de blad på växterna som har mycket alger. Nu har vi turen att ha fått bort nästan allt eftersom vi har ett par algätare. (nån liten mal med spröt och hans tjej.)
        Aj aj! Varje gång ni gör det så utsätter ni fiskarna för en svår shock. Akvarier ska aldrig storstädas. Istället bör man regelbundet byta lite vatten och i samband med det suger man upp slammet som ligger ovanpå botten, men inte det som är nere i sanden.

        Ett akvarium är som ett litet ekosystem som tar tid att bygga upp. Och varje gång man storstädar akvariet rubbar man det lilla ekosystemet svårt.

        Givetvis ska man ta bort döda blad och sånt. Men tänk på att ett akvarium är en bit natur, inte en lägenhet
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Vicki
          • April 2006
          • 80

          #19
          oj då! =/ ska tänka på det. då kanske till och med jag kan göra städningen om det inte behövs mer!

          Hur ofta (eller sällan) behöver man göra rent filtret?
          Filtret sitter i akvariet. I plast lådan till pump..
          Ancistrus bäbisar i karet!
          en liten bäbis i magen!
          Och massa bäbisar på hjärnan!

          LOVE LIFE!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Vicki
            jag gjorde rent pumpen för en liten stund sedan så vattnet rör på sig men fiskarna flämtar fortfarande...
            Åh nej, jag hann inte stoppa dig i tid Mitt råd är att du tar dig till en akvariebutik så fort som du bara kan och köper en flaska Sera Toxivec. Det ska ta bort ammoniak och nitrit. Köp även en bra bakteriekultur för att bygga upp bakteriefloran sen.

            Om de inte skulle ha Toxivec måste du trots risken för en shock göra ett 75% vattenbyte och sen börja tillsätta bakteriekultur.

            Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Vicki
              • April 2006
              • 80

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Åh nej, jag hann inte stoppa dig i tid Mitt råd är att du tar dig till en akvariebutik så fort som du bara kan och köper en flaska Sera Toxivec. Det ska ta bort ammoniak och nitrit. Köp även en bra bakteriekultur för att bygga upp bakteriefloran sen.

              Om de inte skulle ha Toxivec måste du trots risken för en shock göra ett 75% vattenbyte och sen börja tillsätta bakteriekultur.

              Lycka till!
              ok. Får prata med min kära make när han kommer hem så får vi se om det finns nåt ställe öppet i morgon. Det borde det finnas här i GBG.
              Ancistrus bäbisar i karet!
              en liten bäbis i magen!
              Och massa bäbisar på hjärnan!

              LOVE LIFE!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Vicki
                Batski, det var rätt fisk föresten! de randiga.
                Hehe, tänkte nästan det. Trevliga men glupska krabater

                Ursprungligen postat av Vicki
                Det är en Fluval-pump (min man avskyr den och bara väntar på att ha råd med en ny. Den suger in ynglen så vi får nästan inga kvar-de få gånger som vi lyckas få några.)
                Det låter hemskt Ni kan trä en nylonstrumpa över insuget så blir det inga yngel som sugs in.

                Ursprungligen postat av Vicki
                Hur ofta (eller sällan) behöver man göra rent filtret?
                Filtret sitter i akvariet. I plast lådan till pump..
                Innerfilter behöver rengöras lite oftare än ytterfilter, men som sagt inte förrän ni märker att vattenflödet börjar avta markant. Hur ofta det blir varierar beroende på hur stora akvariet och filtret är, hur många fiskar ni har, hur många växter osv. Men det kan nog gå några månader.

                Ursprungligen postat av Vicki
                då kanske till och med jag kan göra städningen om det inte behövs mer!
                Precis! Det är mycket lättare att byta lite vatten (10-20%) och slamsuga botten oftare (var annan vecka kanske) än att hålla på och storstäda
                Senast redigerad av batski; 23 April 2006, 10:05.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Vicki
                  ok. Får prata med min kära make när han kommer hem så får vi se om det finns nåt ställe öppet i morgon. Det borde det finnas här i GBG.
                  Vänta inte tills i morgon. Ammoniak och nitrit är dödligt giftiga. Även de fiskar som inte dör under en spik kan få bestående inre skador. Om du inte kan åka och inhandla produkterna nu får du göra ett stort vattenbyte för att få bort så mycket gift som möjligt.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Vicki
                    • April 2006
                    • 80

                    #24
                    hyper glupska är vad de är! Vi misstänker att det var de som slukade våra guppiyngel för när vi flyttade ur guppisarna till ett annat akvarium överlevde de! :P

                    nylonstrumpan var en god idé! I alla fall tills vi skaffat en bättre!

                    Tack för alla tips och idéer! Vi ska prata med nån akvariebutik och så får vi hoppas fiskarna blir bättre! Vet du nåt bra ställe i GBG?? (såg att du oxå bor här*ler*)
                    Ancistrus bäbisar i karet!
                    en liten bäbis i magen!
                    Och massa bäbisar på hjärnan!

                    LOVE LIFE!

                    Kommentar

                    • Vicki
                      • April 2006
                      • 80

                      #25
                      Ursprungligen postat av batski
                      Vänta inte tills i morgon. Ammoniak och nitrit är dödligt giftiga. Även de fiskar som inte dör under en spik kan få bestående inre skador. Om du inte kan åka och inhandla produkterna nu får du göra ett stort vattenbyte för att få bort så mycket gift som möjligt.
                      får ringa min man och be honom fixa det på vägen hem. Han slutar om 45 min.. jag har ingen aning om vart jag ska gå eller säga för att skaffa grejerna.. Dessutom är det min man som har bilen..
                      Ancistrus bäbisar i karet!
                      en liten bäbis i magen!
                      Och massa bäbisar på hjärnan!

                      LOVE LIFE!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Vicki
                        Tack för alla tips och idéer! Vi ska prata med nån akvariebutik och så får vi hoppas fiskarna blir bättre! Vet du nåt bra ställe i GBG?? (såg att du oxå bor här*ler*)
                        Det var så lite så Herkules zoo säljer Seras produkter så de borde ha Toxivec. Hornbach säljer JBL, som enligt mig och många andra akvarister är mycket bra produkter. Deras bakteriekultur Denitrol är bland de bästa på den svenska marnaden. Även deras tester håller mycket bra kvalité.

                        Men glöm inte att göra ett stort vattenbyte NU.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Vicki
                          får ringa min man och be honom fixa det på vägen hem. Han slutar om 45 min.. jag har ingen aning om vart jag ska gå eller säga för att skaffa grejerna.. Dessutom är det min man som har bilen..
                          Jag förstår. Se mitt förra inlägg. Sera Toxivec finns antagligen på Herkules zoo som ligger på Herkulesgatan och JBL:s Denitrol finns på Hornbach som ligger i närheten

                          Nu vet jag inte var ni bor, men dessa butiker har bra produkter.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Vicki
                            • April 2006
                            • 80

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Det var så lite så Herkules zoo säljer Seras produkter så de borde ha Toxivec. Hornbach säljer JBL, som enligt mig och många andra akvarister är mycket bra produkter. Deras bakteriekultur Denitrol är bland de bästa på den svenska marnaden. Även deras tester håller mycket bra kvalité.

                            Men glöm inte att göra ett stort vattenbyte NU.
                            Vi har ett annat akvarium där allt verkar lugnt... utsätter jag de fiskarna för fara om jag flyttar över de fiskarna som är i det dåliga akvariet dit?
                            Ancistrus bäbisar i karet!
                            en liten bäbis i magen!
                            Och massa bäbisar på hjärnan!

                            LOVE LIFE!

                            Kommentar

                            • Vicki
                              • April 2006
                              • 80

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              Jag förstår. Se mitt förra inlägg. Sera Toxivec finns antagligen på Herkules zoo som ligger på Herkulesgatan och JBL:s Denitrol finns på Hornbach som ligger i närheten

                              Nu vet jag inte var ni bor, men dessa butiker har bra produkter.
                              Ligger de långt från Hjalmar Brantningsplatsen?
                              Ancistrus bäbisar i karet!
                              en liten bäbis i magen!
                              Och massa bäbisar på hjärnan!

                              LOVE LIFE!

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Vicki
                                Vi har ett annat akvarium där allt verkar lugnt... utsätter jag de fiskarna för fara om jag flyttar över de fiskarna som är i det dåliga akvariet dit?
                                Nej, inte om det rör sig om bara någon dag och de inte är aggressiva mot varandra. Nu vet jag inte hur stort akvariet är men även om det kan bli trångt så borde det gå bra en kortare tid. Men mata inte under tiden så du inte överbelastar karet.

                                Ursprungligen postat av Vicki
                                Ligger de långt från Hjalmar Brantningsplatsen?
                                Ja, det kan man nog säga.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...