är det åldern som tar våra nyontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vicki
    • April 2006
    • 80

    är det åldern som tar våra nyontetror?

    Hej!

    igår dog en av våra nyontetror. Den såg riktigt sliten ut och väldigt slö. Den simmade ryckigt med huvet upp mot ytan och stjärt fenan ner. Det såg ut som om den försökte simma rätt men det gick inte. Ena sidan såg ut som om de andra fiskarna gnagt på den och ena fenan var helt sönder.

    Jag är ny på akvarie fronten, men min man har haft akvarium länge och har inte sett något liknande tidigare.. Vad händer? Har de blivit gamla och gaggiga??
    Det hände en annan nyontetra för några månader sedan oxå..
    Ancistrus bäbisar i karet!
    en liten bäbis i magen!
    Och massa bäbisar på hjärnan!

    LOVE LIFE!
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Beror väl på hur gamla de är, har för mig att de kan bli 8-9 år iaf, rätta mig om jag har fel (kardinaler kan bli 12)
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Vicki
      • April 2006
      • 80

      #3
      då tror jag inte det är ålder... finns det nån sjukdom/parasit som kan få dem att bete sig så?? vill gärna behålla de som vi har kvar..
      Ancistrus bäbisar i karet!
      en liten bäbis i magen!
      Och massa bäbisar på hjärnan!

      LOVE LIFE!

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Det finns något som heter neonsjuka och drabbar bara neon och kardinaltetror vet ej hur detta uppför sig.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Ser dina fiskar ut så här?
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Vicki
            • April 2006
            • 80

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas&Anna
            japp. ena sekunden hängiga och slöa och i nästa får de massa ryck och försöker simma fast de kommer ingestans...
            Ancistrus bäbisar i karet!
            en liten bäbis i magen!
            Och massa bäbisar på hjärnan!

            LOVE LIFE!

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Jag läste just att det kan drabba andra fiskar vet ej vilka och att det är smittsamt,vet ej om det finns medicin.Sök på andra inlägg här på zoopet om neonsjuka
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • Vicki
                • April 2006
                • 80

                #8
                Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                Jag läste just att det kan drabba andra fiskar vet ej vilka och att det är smittsamt,vet ej om det finns medicin.Sök på andra inlägg här på zoopet om neonsjuka
                det ska jag! Tack!
                Ancistrus bäbisar i karet!
                en liten bäbis i magen!
                Och massa bäbisar på hjärnan!

                LOVE LIFE!

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  Hej !

                  Tråkigt med fisken och några ord angående neonsjukan.

                  Den är mycket smittsam och drabbar nästan alla fiskar med dödlig utgåång vilket skulle utesluta att Ni har fått det. Skulle Ni mot förmodan fått det är det bara att ta bort de sjuka fiskarna omedelbart men jag tror inte det.
                  PLISTOPHORA: (Neon Disease)

                  Almost exclusively to Neon Tetras (Paracheirodon) is the disease Plistophora.

                  The red color of the stripe tends to change to white, starting at the base of the tail. Then progresses until the stripe disappears all together.


                  There is no know medication for these spores. There is a rapid transfer rate from fish to fish of this disease. Even fry can emerge diseased.

                  The only way to control this disease is to destroy the fish, and sanitize the aquarium and all of its contents completely.

                  Generally even after sterilization the successful keeping of Neons in a once infected tank is extremely rare.

                  Plistophoria does not affect other species, so using the aquarium is still okay, just with other species.

                  Problemet med neon- och kardinaltetror är att de är mycket känsliga och sover om natten där de söker skydd i lä och förlorarar all färg men i detta skede är det ibland så att fiskarna kan sugas in i utsuget till pumpen och på så vis bli av med färg och bli groggiga. I detta läge blir de också lätt utsatta för angrepp av andr fiskar som finns i akvariet särskilt bottenfödare och malar kan ta de, helt hopplöst är det om man har slöjstjärtar för de plöjer botten om natten och då händer det att det slinker ned en och annan lite mindre fisk.

                  Att en fisk är uppe vid ytan kan vara ett varningstecken att se upp med, skulle fler börja bete sig så byt 25 % vatten ett par dagar i rad för att se vad som händer.

                  Om de fortsatt beter sig underligt kan man höja temp. till 27-28 grader och ha i salt som dödar ev. parasitangrepp men vi får hoppas att det inte ska leda till detta.

                  mitt råd i dagsläget är : om någon mer fisk skulle drabbas ta ut den sjuka fisken och övervaka den i en egen balja, vattnet tar ni från akvariet


                  lycka till, nICKLAS.
                  Senast redigerad av Tri-X 400; 21 April 2006, 12:14.

                  Kommentar

                  • Vicki
                    • April 2006
                    • 80

                    #10
                    Tack! Låter som om jag kan vara lugn när det gäller neonsjukan... hoppas bara att det inte är något annat smittsamt.. ska hålla ett extra öga på fiskarna den närmaste tiden så får vi se... Tack!
                    Ancistrus bäbisar i karet!
                    en liten bäbis i magen!
                    Och massa bäbisar på hjärnan!

                    LOVE LIFE!

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av join4t
                      har för mig att de kan bli 8-9 år iaf, rätta mig om jag har fel
                      10år enlight fishalterliste
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...