Något vitt på fenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Något vitt på fenorna

    Jag är helt förkrossad. Nu är jag säker på att det är gågot smittsamt i akvariet

    Häromdan såg jag att det hängde något vitt och trådaktigt från fjärilsciklid-killens ryggfena.

    I dag la jag märke till att det är något vitt på två av rödmunstetrornas "tetra-fenor" och en av dem har även något vitaktigt på en annan fena.

    Även fjärilsciklid-tjejen har någon likadant på tjärtfenan.

    Vad ska jag ta mig till? Det verkar vara någon bakteriell sjukdom. Hur ska jag göra rent praktiskt?

    Och sen undrar jag hur i h*lv*t* skiten kan ha kommit in i akvariet. Jag har inte skaffat några nya fiskar på flera månader.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    stress kan utlösa sjukdomar även om fiskarna varit friska och välmående en längre tid.

    kollat under sjukdomar i länkgalleriet ?
    kanske hittar du vad du söker där.

    kan det va svamp ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      stress kan utlösa sjukdomar även om fiskarna varit friska och välmående en längre tid.
      Det enda som har förändrats är att jag har startat upp det nya eländesfiltret i det akvariet. Men så stressigt kan det knappast vara...

      Ursprungligen postat av Raven
      kollat under sjukdomar i länkgalleriet ?
      kanske hittar du vad du söker där.

      kan det va svamp ?
      Jag hoppas det är svamp och inte fenröta. Det är de enda två sjukdomarna som enligt vad jag läst skulle kunna se ut så där. Tack för galleritipset! Jag ska kolla där.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Nu har jag läst i ditt galleri. Det enda som stämmer in på symtomen är Saprolegnia, fenröta eller kanske Columnaris.

        Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag behandla mot både fenröta och svamp? Och vågar jag salta fast det bor pansarmalar i akvariet?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Titta i fisken mun genom att föra fisken från vattnet upp och igenom ytan. En fisk öppnar då automatiskt munnen.
          Om den är röd på munnens övre del indikerar detta en infektion.
          Vita ränder runt munnen indikerar columnaris infektion.
          Om fisken, när den simmar tycks ha ett matt utseende eller tycks sakna slem är detta en indikation på columnaris.

          En röd analöppning kan vara "columnaris" eller annan bakteriell infektion.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            De flesta bakterier är lätt att bekämpa med mediciner som innehåller kopparsulfat (inte för Malawi eller Tanganyikaciklider), eller Formalin.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Titta i fisken mun genom att föra fisken från vattnet upp och igenom ytan. En fisk öppnar då automatiskt munnen.
              Om den är röd på munnens övre del indikerar detta en infektion.
              Vita ränder runt munnen indikerar columnaris infektion.
              Om fisken, när den simmar tycks ha ett matt utseende eller tycks sakna slem är detta en indikation på columnaris.

              En röd analöppning kan vara "columnaris" eller annan bakteriell infektion.
              Tack! Matt utseeende tycker jag inte att de har. Men det kan hända att det är för tidigt för det.

              Jag har faktiskt tänt belysningen för att kunna titta på dem redan nu och se hur det har utvecklats. Konstigt nog så ser det ut som om det vita har minskat på fjärilscikliderna (eller så är det bara inbillning). De två rödmunstetrorna verkar ha lika mycket vitt, eller kanske aningens mer.

              Ursprungligen postat av Kramfors
              De flesta bakterier är lätt att bekämpa med mediciner som innehåller kopparsulfat (inte för Malawi eller Tanganyikaciklider), eller Formalin.
              Jag antar att dessa även slår ut bakteriefloran?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ja formalin gör det.
                Det finns fabrikat som innehåller formalin och ändå påstås vara ofarlig för de nyttiga organismerna i akvariet, jag tror inte på det utan jag tycker man ska räkna akvariet som nystartat efter att ha medicinerat i akvariet, vilket man normalt inte ska göra utom mot vissa parasiter.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Ja formalin gör det.
                  Det finns fabrikat som innehåller formalin och ändå påstås vara ofarlig för de nyttiga organismerna i akvariet, jag tror inte på det utan jag tycker man ska räkna akvariet som nystartat efter att ha medicinerat i akvariet, vilket man normalt inte ska göra utom mot vissa parasiter.
                  Jag kan tyvärr inte göra det nån annan stans, utan det måste bli i akvariet. Och hur är det med håv, hävert, hinkar och annat som har varit i kontakt med akvarievattnet?

                  Hur ska man göra med filter och filtermaterial efter medicinering?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Plockade precis upp fjärilsciklidhonan (rödmunstetrorna är ju så små) och kollade i hennes mun. Tyckte inte jag såg något rött. Men jag tycker cikliderna ser lite vita ut på läpparna. Fast de kanske ser så ut i vanliga fall? Aldrig tänkt på det.

                    Hjälp vad svårt det här var
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Tvätta i vatten mättat med salt och sedan torkning är nog det enklaste sättet att desinficera.
                      Medicinera med tex baktopur i något, tex en balja med syresten.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Nu har jag varit i affären och blivit rekommenderad Myxazin som jag har med mig hem. Jag rekommenderades även att tillsätta Ektozon, men vågar jag göra det när det bor pansarmalar i akvariet. Han säger att han saltar även i akvarier där han har pansarmalar och att det funkar bra. Men kan det vara så att det funkar under den korta tiden de är i affären?

                        Han sa vidare att om jag hade haft salt i akvariet hade fiskarna inte fått detta, men jag har bara fiskar som kommer från väldigt saltfattiga vatten så jag är skeptisk.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • MarionM
                          • February 2006
                          • 43

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Nu har jag varit i affären och blivit rekommenderad Myxazin som jag har med mig hem. Jag rekommenderades även att tillsätta Ektozon, men vågar jag göra det när det bor pansarmalar i akvariet. Han säger att han saltar även i akvarier där han har pansarmalar och att det funkar bra. Men kan det vara så att det funkar under den korta tiden de är i affären?

                          Han sa vidare att om jag hade haft salt i akvariet hade fiskarna inte fått detta, men jag har bara fiskar som kommer från väldigt saltfattiga vatten så jag är skeptisk.
                          Det tror jag nog inte heller på. (Det är ju lätt att säga så i efterhand.) I så fall ska man ju alltid tillsätta salt i förebyggande syfte. Saltet må ha sina fördelar, men fiskarna kan väl få svamp och fenröta ändå, av andra skäl. Jag fick rekommenderat exakt samma behandling när ett par av mina platys hade svamp. Tyvärr gick det inte vägen då. Tror de blev för stressade att behandlas i separat kärl. Hoppas det går bättre för dig!!
                          Senast redigerad av MarionM; 21 April 2006, 11:49.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack! Jag har bestämt mig för att behandla hela akvariet eftersom jag misstänker att även fiskar som inte visar några symtom kan vara smittade, plus att behandlingen pågår i 5 dagar. Och även för att jag antar att dessa bakterier finns överallt i akvariet nu.

                            Var det just Myxazin och Ektozonsalt som du blehandlade med?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • MarionM
                              • February 2006
                              • 43

                              #15
                              Ja, det var ectozon och myxazin. Jag behandlade också hela akvariumet, men dessutom de fiskar som hade symtomet för sig. De fick simma i en liten behållare med mkt högre dos under kanske ca 30 min per dag (kommer ej ihåg om det var bägge medlena eller bara ett av dem). Utöver det så strök jag försiktigt på svampen med en indränkt topps, av myaxin utspätt med lite vatten. (Allt efter rekommendationer från min akvariehandlare, som f.ö. (faktiskt) är väldigt duktig) Detta tror jag dock var mycket stressigt för fiskarna. Så, ja, jag vet inte riktigt vad som är bäst. Det är ju en svår balans mellan behandling och att inte stressa dem. Men det är nog säkrast att behandla hela akvariumet, som du ju gör. Jag har i alla fall inte haft några återfall. Lycka till!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...