Blir det någonsin möjligt och i så fall när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Blir det någonsin möjligt och i så fall när?

    Någon tarmsjukdom har gått hårt åt mina fiskar och de flesta är nu döda efter att i nämnd ordning ha fått vit avföring, börjat spotta ut maten, blivit loja och slutligen dött . Jag ska flytta nu och i huset kommer det att finnas ett nytt akvarium på 480 liter samt det de nu går i som rymmer 180 liter. Egentligen var 180 liters- akvariet avsett för malawi och de fiskar som nu bor i det (en scalare, en platy, en siamesisk algätare samt en ancistrus) skulle ha flyttat till det stora, men nu har förutsättningarna förändrats i och med sjukdomen som härjat. Jag tänkte låta de fiskar som fortfarande lever gå kvar i det lilla åtminstone en tid för att se om de fortsätter vara friska eller om de blir sjuka på samma sätt som de andra. För tillfället verkar allt lugnt och de som finns kvar verkar ha klarat sig. Jag kör väl igång det nya akvariet med nya fiskar så länge......

    Min fråga är: Kommer jag någonsin våga flytta över de fiskar jag har nu till det stora akvariet eller kommer det alltid finnas en risk att de bär på något latent som kan smitta de nya fiskarna ? Kan någon månad i karantän hjälpa och kan jag lita på att fiskarna är friska om de efter en karantänperiod inte visar några tecken på sjukdom?

    Tacksam för synpunkter eftersom jag inte vet hur jag ska göra .

    / Maria
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Ingen som har något tips till mig?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag hade nog kokat sand och allting som du har i det gamla karet, samt byta ut det som inte går att koka, även innehållet i pumpen (om du har ytterpump), och starta upp allting från början.
      Det är inte själva akvariet som gör fiskarna sjuka, om inte det är omsilikonat med fel silikon.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Måste göra samma sak som du. BÖRJA om me allt. Har inte lika agressiv sjukdom som du har men. Ja har problem me vitaprick.Ja gjorde fel start i början å nu efter 2år ung ska ja börja om.Mina fiskar växer dåligt också om man jämflr med andra, typ deras yngel (levandefödare) växer till fullstorlek på 2-4mån å mina är knappt 1-2cm då ! .
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          playt5: yngel växer långsamt om de går trångt, så det kan bero på att du har ett litet akvarium o inte sjukdom.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Aa men asså . Kolla här dom har mkt mer plats än vad min morbros fiskar har. Ja har runt 10fiskar . Han har runt 40i sitt 50L. Där borde det va trångt men dom fiskarna trivs som fan. Sen så har jag haft massa problem med nitrit å TVÄR fel uppstart av akvarium. Vi har samma sort å allt.

            Men de ska bli skönt me omstart.
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag hade nog kokat sand och allting som du har i det gamla karet, samt byta ut det som inte går att koka, även innehållet i pumpen (om du har ytterpump), och starta upp allting från början.
              Men är det någon idé att göra en rengöring enligt ovan när fiskarna möjligen bär på något fortfarande? Bakterierna eller parasiterna eller vad det nu är kommer väl ändå finnas kvar i akvariet via fiskarna?

              Jag ska naturligtvis vara försiktig och inte flytta över något från det gamla akvariet till det nya (typ växter). Det är främst fiskarna jag funderar över om jag törs flytta över efter en längre tid i karantän........ Vill ju inte så gärna ha en repris på de senaste veckorna .

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om du har fiskarna i karantän nu, så blir de dåliga där med. Det är lite av vitsen med karantän, att se så inte fiskarna blir sjuka innan man släpper i dem bland de andra .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Hur länge behöver de då gå för sig själva för att man med säkerhet ska kunna veta att de inte bär på något? Det verkar som att denna sjukdom smittar relativt långsamt, jag misstänker att jag haft fiskar som dött av samma sak för flera månader sedan och att det är något som fiskarna kan stå emot rätt bra tills de blir det minsta försvagade.

                  Kan det vara mindre risk med att släppa i malen än vad det är med de andra? Malen interagerar ju inte med de andra fiskarna på samma sätt som exempelvis scalaren? Fast å andra sidan tänkte jag ha pansarmalar och de håller ju också till på botten......

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Nu är akvariet flyttat och efter två dygn verkar fiskarna fortfarande må bra. Borde det inte vara ett tecken på att de är ganska friska, om dde inte blivit sjuka av flyttstressen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...