Smittsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Smittsamt?

    Fick ge en av mina svart fantomtetra dödshjälp i går Hans fenor såg trasiga ut och hade tappat färgen fläckvis, plus att det var någon ljusgråaktig svulst vid stjärtfensroten.

    Det finns ingen i akvariet som har vissat någon aggressivitet mot honom, så mekaniska skador var uteslutna. Jag har tyvärr inget karantänkar så jag drabbades av panik. Blev så orolig över att det kunde vara något smittsamt att jag inte vågade riskera att det spred sig. Jag hoppas jag gjorde rätt, men jag mår dåligt över det

    I fall det är något smittsamt i akvariet finns det något jag kan göra för att undvika att det sprider sig? Det bor pansarmalar i akvariet, så jag undviker salt.

    Det är några månader sen jag skaffade nya fiskar och de ser friska ut. För ett par sen fick jag dock lite växter. Kan jag ha fått med mig nån skit då?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Kan det vara fenröta? Synd i så fall, du som varit så förskonad från sjukdomar i ditt akvarium.

    Kanske får du bara vänta och se, och hoppas att ingen annan blir dålig. Det kan ju ha varit något som inte smittar.

    Hoppas allt går bra och att ingen fler blir sjuk.

    / Maria

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Björken
      Kan det vara fenröta? Synd i så fall, du som varit så förskonad från sjukdomar i ditt akvarium.

      Kanske får du bara vänta och se, och hoppas att ingen annan blir dålig. Det kan ju ha varit något som inte smittar.

      Hoppas allt går bra och att ingen fler blir sjuk.

      / Maria
      Tack! Jag har också tänkt på fenröta Hoppas verkligen det inte är något smittsamt!

      Jag har precis läst ditt inlägg där du skriver att så många fiskar har blivit sjuka och dött. Jag beklagar! Det är så hemskt. Man känner sig så maktlös när man inte vet vad man ska göra

      Vet tyvärr inte om sjukdomar kan hålla sig latenta hur länge som helst. Tror karantän bode räcka. Men det finns säkert akavrister som kan mycket mer om sånt än jag.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Fenröta kan vara fruktansvärt smittsamt vissa gånger sedan kan den faktisk bara ge sig på en ensam eller två fiskar..
        Men en bra behandling av karet och alla fiskar brukar ge bra resultat...
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • cobra
          • December 2004
          • 1743

          #5
          Är den sjuk så spola ner den på toa...
          Fotosidan.se

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Fenröta kan vara fruktansvärt smittsamt vissa gånger sedan kan den faktisk bara ge sig på en ensam eller två fiskar..
            Men en bra behandling av karet och alla fiskar brukar ge bra resultat...
            Fast jag vet ju inte om det är fenröta och en behandling skulle ju innebära att jag skulle förlora alla nyttobakterier och då skulle jag istället riskera dödliga halter av både ammonium och nitrit
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av cobra
              Är den sjuk så spola ner den på toa...
              Vad äe det du säger??? Den sjuka fisken fick (som jag skrev i mitt första inlägg) dödshjälp i går (och den döda kroppen la jag förstås inte i akvariet).

              Men spola ner en levande fisk i toaletten ska man ALDRIG göra eftersom det innebär en utdragen och plågsam död
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Fast jag vet ju inte om det är fenröta och en behandling skulle ju innebära att jag skulle förlora alla nyttobakterier och då skulle jag istället riskera dödliga halter av både ammonium och nitrit
                Nu svara jag mer på detta "" Tack! Jag har också tänkt på fenröta Hoppas verkligen det inte är något smittsamt!""

                Jag sa inte att DINA fiskar hade det utan mer på din fråga om det är smittsamt och därav säger jag att det är då bättre ATT behandla hela karet.... inget annat.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  Nu svara jag mer på detta "" Tack! Jag har också tänkt på fenröta Hoppas verkligen det inte är något smittsamt!""

                  Jag sa inte att DINA fiskar hade det utan mer på din fråga om det är smittsamt och därav säger jag att det är då bättre ATT behandla hela karet.... inget annat.
                  Ah ok. Jo jag har läst att fenröta är smittsamt. När jag skrev att jag hoppas att det inte är något smittsamt, så menade jg att jag hoppas att det inte är fenröta eller något annat smittsamt, men jag var nog lite otydlig där.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    var vi nog båda hehe.. hur ser det ut i karet nu?
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      var vi nog båda hehe.. hur ser det ut i karet nu?
                      Det känns lite för tidigt för att veta. Jag håller ett öga på fiskarna, särskilt de andra svart fantomerna.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Fast jag vet ju inte om det är fenröta och en behandling skulle ju innebära att jag skulle förlora alla nyttobakterier och då skulle jag istället riskera dödliga halter av både ammonium och nitrit
                        Nej det är väl bättre du väntar och ser om någon annan fisk får symtom innan du ger din in på en behandling, men det där med nyttobakterierna tror jag inte nödvändigtvis behöver vara sant. Fenröta går att behandla med eSHa 2000, som enligt bipacksedeln "inte utgör något hot mot fiskar, växter eller filter" (min översättning). Hur detta ska tolkas är kanske aningen oklart, men jag tolkar det som att filterbakterierna inte dör i samband med behandling.

                        / Maria

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Nej det är väl bättre du väntar och ser om någon annan fisk får symtom innan du ger din in på en behandling, men det där med nyttobakterierna tror jag inte nödvändigtvis behöver vara sant. Fenröta går att behandla med eSHa 2000, som enligt bipacksedeln "inte utgör något hot mot fiskar, växter eller filter" (min översättning). Hur detta ska tolkas är kanske aningen oklart, men jag tolkar det som att filterbakterierna inte dör i samband med behandling.

                          / Maria
                          Tack för informationen! Märkligt ändå, eftersom fenröta är en bakteriell sjukdom.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Tack för informationen! Märkligt ändå, eftersom fenröta är en bakteriell sjukdom.
                            Ja, jag tycker också det låter lite konstigt, men kanske är det så att olika slags antibiotika går mot olika bakterier och lämnar andra opåverkade. Så är det ju när vi människor medicinerar med antibiotika- får man fel slags antibiotika hjälper det inte mot just de bakterier man har.

                            Om det inte är så att de menar att filtermaterialet i sig inte skadas av medicinen (de kanske inte alls avser bakterierna). Men så dumma kan de väl ändå inte vara?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björken
                              Ja, jag tycker också det låter lite konstigt, men kanske är det så att olika slags antibiotika går mot olika bakterier och lämnar andra opåverkade. Så är det ju när vi människor medicinerar med antibiotika- får man fel slags antibiotika hjälper det inte mot just de bakterier man har.
                              Ja det kanske är så.

                              Ursprungligen postat av Björken
                              Om det inte är så att de menar att filtermaterialet i sig inte skadas av medicinen (de kanske inte alls avser bakterierna). Men så dumma kan de väl ändå inte vara?
                              Hoppas inte det
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...