Vitaprick frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Vitaprick frågor

    Hej,

    har fått vita prick i karet som jag flyttade för en månad sen. Har hållt på och rotat runt med det en del och flyttat eller tagit bort de gammla fiskarna så de har säkert blivig stressade. Hursomhelst, i karet finns bara kvar några Black Molly, några platy och en gammal pleco mal så jag undrar lite:

    1. Kan jag kurera Black Mollysarna genom att flytta dem till saltvatten? Vitaprick tål ju inte salt så jag tänkte att parasiterna kanske kolar helt om de fick flytta till "riktigt" saltvatten.

    2. Det finns massa bud här på zoopet för hur mycket salt de andra fiskarna ska ha. Från 1.5g/L till 1 tsk/50L. Vad brukar ni ha i?

    3. Tål malen salt?


    Ska göra vattenbyte och börja med protozin iaf senare idag. Får hoppas det går bra!
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!
    Jeg har dessverre ikke noe svar på spørsmålet ditt, men stemmer det at hvitprikk ikke tåler salt? Så om man tilsetter litt akvariesalt ved hvert vannbytte, så kommer man ikke til å få hvitprikk i det hele?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Detta har diskuterats i en annan tråd. En del sjukdomar "vänjer" sig vid salt så o man har salt i hela tiden så blir de resistenta. Mao så har man i regelbundet tar man bort en metod som kan användas när de verkligen blir sjuka.

      Glömde bort en sak. Jag flyttade några knippen ceratophyllum från karet med vita prick igår, innan jag såg det då, till mitt guldfisk kar. Så jag undrar oxå om guldfiskar och gurami tål salt?
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Ok, takk

        Jeg har dverggurami og marmorgurami, begge dem tåler salt iallefall
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Är deet inte bättre att behandla med vitaprick medicin? Ex. fauna mor. Då blir du av med problemet på ett lätt sätt. Du blir tvungen att behnadla alla kar som varit i kontakt med vita pricksjuke vattnet.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Ursprungligen postat av morphriz
            Ska göra vattenbyte och börja med protozin iaf senare idag.
            jag får citera mig själv då...
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            Arbetssätt...