Magrande fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.thryselius
    • June 2004
    • 12

    Magrande fiskar.

    Magrande fiskar.
    Har ett problem med några få fiskar som magrar. ( 1st Golden hane, 2st Hongi honor, 1st Lombardoi, liliancinus. Hona.) + ett par fiskar som dött. Från det att dom börjar magra till dom dött eller jag avlivar dom går det upp till 8-10 månader. Alla fiskar äter bra inklusive dom som magrar. Dom får räkmix pellets o artemia. Övriga fiskar leker o växer bra. Byter vatten en gång i veckan 1/3. alla vattenvärden är bra.
    Det är ett 500L med Mbunas
    Är det någon som har varit med om något liknande vore jag tacksam för svar.
    Peter
  • P.Backstrom
    • January 2006
    • 16

    #2
    Jag har samma problem i ett kar.
    Svärdbärare och platy som magrar men äter.
    Vet inte om det är deras kroppsform utan hull, men när de magrat ser fiskarna krokiga ut över ryggen.
    Ser inga maskar någonstans, vatten kvaliten är vad jag kan kontrollera god.

    Kommentar

    • zeke66
      • November 2005
      • 257

      #3
      Har precis samma problem som föregående talare alla mina svärdbärare bara magrar bort och dör efter x antal månader kostigt..Och mina andra fiskar i burken klarar sig.Så nu ger jag upp med svärd bärare
      Stercus accidit

      450L med Tropheus Ilangi
      350L Växt och mal akvarium

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        just ungfödare brukar vara så hårt avlade att de är klena, likadant med t ex sebrafiskar (ej ungfödare..) och guppys!

        angående mbunas, kanske kan det vara nån mask eller parasit i fiskens tarm, har du sett något konstigt med fiskens avföring?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • peter.thryselius
          • June 2004
          • 12

          #5
          angående mbunas, kanske kan det vara nån mask eller parasit i fiskens tarm, har du sett något konstigt med fiskens avföring?[/QUOTE]

          Nej. Den ser bra ut.
          Peter

          Kommentar

          • MarionM
            • February 2006
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av P.Backstrom
            Jag har samma problem i ett kar.
            Svärdbärare och platy som magrar men äter.
            Vet inte om det är deras kroppsform utan hull, men när de magrat ser fiskarna krokiga ut över ryggen.
            Ser inga maskar någonstans, vatten kvaliten är vad jag kan kontrollera god.
            Svärdbärare och platys får ofta för lite mat. Jag, och fler med mig, har jag förstått, har haft problem med avmagrande sv.bärare o platys. Efter råd att mata dem med algtablett, (utöver tex flingfoder, räkmix) som klistras fast på akvarieväggen, har mina lagt på sig. Skälet till att det är bra med algtablett är att 1)dessa fiskar behöver mat med stort vegetabiliskt innehåll, då tarmarna är anpassade till detta och 2) de äter långsamt, algtabletter försvinner inte så fort, varför de har tid på sig att äta.

            Har ingen erfarenhet av fiskarna ursprungsförfattaren nämnde...

            Kommentar

            Arbetssätt...