Beläggning på huden och fransiga fenor (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Beläggning på huden och fransiga fenor (bilder)

    Kan någon hjälpa mig att ställa rätt diagnos på denna scalar?
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Bilderna är inte alltför bra men man ser ändå hyfsat mycket av hur det ser ut. Fisken har en gråaktig beläggning på huden och har även tappat en del fjäll. Dessutom är fenorna fransiga. Inga andra sjukdomstecken, den äter som vanligt, skrubbar sig inte mot saker eller något. Köpte den för mindre än en vecka sen tillsammans med en annan som också verkar vara lite fransig i stjärtfenan. När jag kommit hem såg jag visserligen att den mörka saknade lite fjäll på ett ställe men tänkte inte så mycket på det.
    Vet ni vad det är och vad man gör åt det så är jag hjärtligt tacksam!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Det börjar kännas lite akut nu till påsk om jag ska hinna fixa en eventuell medicin!!!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Titta väldigt noga på fisken, framförallt på ögonen mitt på pupillen (prickar syns extra bra där) - kan du se om beläggningen är slem eller små små prickar, som ett fint puder?

      Om det är som ett fint puder så skulle jag gissa oodinium ("sammetssjuka") eller chilodonella. Mediciner som biter på vitaprick borde bita på dessa.

      Är det bara slem blir det knepigare, då kan det vara lite vadsomhelst, från sviterna av ammoniakförgiftning eller för hård medicinering till systemiska bakterieinfektioner. Vet inte riktigt vad jag skall rekommendera i såna fall. Personligen skulle jag nog avliva fisken. Om jag var väldigt rädd om fisken skulle jag skilja ut den, ha den i lättsaltat vatten, ge den en vitaprick-kur och sen, om den inte blev bättre, antibiotika.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Har kollat. Det är inte slem, utan prickar eller "puder", ingenting syns på ögonen men nu när jag kollat en extra gång så ser jag att även den andra scalaren jag skrev om har "pudret".
        Jag har costapur hemma, ska jag testa med det? Läste att man även kan mörklägga akvariet i några dagar om det är sammetssjuka, kanske en kombination av både det och medicinering?
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Costapur låter bra. Vet inte om räkor / snäckor tål Costapur, så om du har några sådana i akvariet kan du fundera på om du kan lyfta ut dem några dagar.
          Mörkläggning... Mja, om du vill. Jag tror effekten är begränsad jämfört med medicinen, men det skadar inte heller.

          EDIT: rapportera gärna hur det gick. Alltid bra att få veta om medicinen bet eller inte.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Jag börjar medicinera idag och ja, jag ska lämna rapport senare.
            Har varken räkor eller snäckor som tur är...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Till Oodinium brukar rekommenderas ett kopparbaserad medel.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Till Oodinium brukar rekommenderas ett kopparbaserad medel.
                Som t ex?
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Sera Oodinopur men du måste mäta CU värdet så det blir rätt och inte blir för högt.
                  Waterlife Protozin sägs också vara verksamt.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Från tidigare svar av mig.
                    Angående ljus, flagellatens livscykeln är kort, vanligen c:a 10 dagar, men kraftigt beroende av temperatur och ljus.
                    Värme och ljus förkortar cykeltiden.
                    Om akvariet är välbelyst och har en temperatur på runt 25 grader så kommer en cysta att dela sig till frisimmande sporer till 2-3 dygn.
                    De har förmåga att ta emot ljusenergi, något som ger dem förmåga att skynda på sin utveckling.

                    Ofta anges orsaken till Oodinium dålig vattenkvalite.


                    Ett svar på det.
                    Men Oodinium sliter nog mera på fisken än en förlängd behandling med Protozin. Protozin enl.tillverkarens dosering är verkningslös mot Oodinium.(Kort behandlingstid?)
                    När det gäller Kopparsulfat så är behandlingstiden 10 dagar.
                    Kopparsulfat tolereras också väldigt illa av en del fiskar men fungerar 100%-igt på de som tål behandlingen.
                    Därav min rek. att förlänga behandlingen för att om möjligt få effekt i kombination med att salta och släcka ljuset.
                    I USA används bl.a malakitgrönt mot Oodinium.Eftersom det preparatet genom sin kraftiga färg gör vattnet mörkare och omöjliggör sporens fotosyntes gav jag rådet att släcka för att störa de frisimmande ljuskrävande sporerna.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Ok... costapur innehåller ju malakitgrönt så det borde fungera??? Enligt bruksanvisningen ska det doseras i vattnet dag 1 och 3 och eventuellt 5 och 7. Har släckt akvariet iaf. Gör jag rätt?
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Har medicinerat för andra gången idag och akvariet är släckt sedan i förrgår. Den mörka scalaren ser mycket bättre ut! Frågan är nu hur länge jag ska hålla på?
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Kan meddela att jag tänt i akvariet, fiskarna är pigga som mörtar (ha-ha) och äter bra. Inget "puder" syns på kroppen längre och bröstfenorna har vuxit ut på den mörka scalaren. Det enda är att han/hon är lite mager men jag hoppas att det reder sig. Den äter bra och avföringen ser normal ut. Nu hoppas jag att jag får upp konditionen på fiskarna så att det inte kommer tillbaka.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          Arbetssätt...