Sjuk eldstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TingelingAnna
    • April 2006
    • 33

    Sjuk eldstjärt?

    En av våra eldstjärtar (har två stycken med andra fiskar i ett 180 liters) har liskom "tappat färgen". Den är lite mörkgrå på kroppen o fenan är grå-röd.
    Nån som vet nåt? Kan den vara sjuk eller är det möjligen så att den andra fiksen är elak mot den?

    Tack!
    //Anna
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej
    ge bort den ena! eldstjärtar är extremt revirhävdande! jag har problem med min 8åriga eldis, i ett 450l! kan inte ha henne tillsammans med t ex siamesiska algätare.
    de går i affären många i ett litet akvarium, men det är för att akvariet är för litet för att de ska kunna upprätta egna revir.

    alltså, jag är ganska säker på att om ni ger bort en av den kommer båda att må bättre. om ni fortsätter att ha de ihop kommer det sluta med den enes död (verkar vara på god väg nu..)
    Lena-Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • TingelingAnna
      • April 2006
      • 33

      #3
      aha, så det kan vara det som är felet. de på affären sa att man borde ha två eller tre stycken. knepigt.
      tror ni den blir bättre av att vara ensam? o att färgen blir starkare igen?

      Kommentar

      • Nenne1
        • February 2006
        • 17

        #4
        Halloo!
        Jag fick ta över en eldstjärt av en kompis för hon hade 2 st.
        Den var helt färglös kan man säja.Den blev jagad av sin artfrände och de andra fiskarna mobbade honom med.
        Det tog nog en vecka så var han jättefin och helt nöjd med tillvaron hos mej.
        Jag har också hört då att det är väldigt svårt att ha 2 likadana i ett akvarie.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          jag tror definitivt den blir bättre av att vara ensam.. handlare vill tyvärr bara sälja. visst man kan ha 3 st i ett så litet akvariet - ett tag.
          det KAN funka att ha flera om man har de i typ 700l, men då ska de helst ha växt upp med varandra.
          som sagt, försök att ge bort den eller flytta till ett annat akvarium, tänkt på att den ska gå i minst 200l.



          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          Arbetssätt...