Sjuk golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emillifvergren
    • November 2002
    • 26

    Sjuk golden?

    Hello på er alla!

    Jag har gjort om ett av mina akvarium och inhandlat golden malawi ciklider för ca 2 veckor sen.

    Akvariumet har vart igång några månader med annan fisk innan, så d borde inte vara fel på vattnet.

    Köpte 10 golden till o börja med, men en av dom har hållt sig undan i ett par dagar, och igår och idag när jag sett den så ligger den bara på botten.

    Den ser inte sjuk ut annars, inte fenröta, inga vita prickar, ingenting. Har inte sett den äta, men den ser ganska rund om magen, men den verkar inte livlig alls. Ibland ser det ut som den ligger på sidan nästan, och den "simmar" lite på botten..

    Vad ska jag göra? Är det bäst o avliva den så att den inte smittar dom andra..

    En är ju ingen större fara, men tråkigt om alla 10 skulle bli sjuka..

    Nån som har en aning om vad det kan bero på?

    Alla andra 9 är pigga, livliga och äter bra.

    Nån som vet?

    /Emil
    - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

    - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-
  • Alex.Fia
    • March 2006
    • 68

    #2
    låter som att det kommer bli en waste malawi =)
    45L Sällskaps

    375L Malawi

    Kommentar

    • emillifvergren
      • November 2002
      • 26

      #3
      ok

      jo det känns som det tyvärr.. Men men en spelar ingen större roll, men vad säger du, lika bra o ta bort den nu på en gång eller se om den klarar sig?

      Vet nån vad det kan bero på, är det nått spec. eller bara naturens gång?

      /Emil
      - 2 x Juwel Vision 260 - 1 x BTN Rocky -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra t, Kilfläcks t, Eldstjärt, Malar - Snowball LDA33, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Pakistan & Prakt Botia, Pictus mal, Nätpansar mal -

      - Malawi ciklider, bara Golden än så länge, mer är på g-

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        har den svullen buk är de nog bukvattensot.. står fjällen ut på den som en kotte typ??? i så fall ska du avliva den fort.. det går inte o rädda den då om det är i sent stadie eftersom tarmarna är helt upplösta och obrukbara
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          ok, jag får hålla koll

          Okey, inte vad jag sett än, fast den ser svullen ut trots att jag inte sett den äta, o tror inte den gjort d heller.

          Får kika direkt på morgonen imorgon o se hur d ser ut, o ta bort den om d blivit värre.

          Finns d nån risk att den smittar dom andra? Och isåfall bör jag göra nått? Ha lite lite salt kanske? Eller nån medicin?

          /Emil =)
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            har den svullen buk är de nog bukvattensot.. står fjällen ut på den som en kotte typ??? i så fall ska du avliva den fort.. det går inte o rädda den då om det är i sent stadie eftersom tarmarna är helt upplösta och obrukbara
            Jo det var nog som du sa. Det blev värre och värre, dock stog inte fjällen ut så mkt, men när den väl dog och jag tog upp den så såg jag det närmare.

            Men dom andra verkar ha klarat dig fint ialf. =)
            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            Arbetssätt...