Varför dör mina fiskar?! (Fantom- Kardinal tetror)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas.S
    • April 2006
    • 5

    Varför dör mina fiskar?! (Fantom- Kardinal tetror)

    Tjena alla tokar!
    Blir mitt första inlägg, i lite av panik.
    På 4 dagar har 3 Kardinaltetror, 6 Fantomtetror och en "Brasiliansk mal" dött. Vad är det som händer?! De verkar dö under natten när jag har släkt.
    Det började när en Brasiliansk mal åt upp en Guppy. Då började den sjukna in och blev vit på ena sidan huvudet.
    Efter det har en och en försvunnit. Men nu i morse när ja vakna hittade jag 5 Fantomtetror och 1 Kardinal döda!
    Nu när jag tänker på det.... kan Guppyn ha haft någon sjukdom? Jag fick 2 av min syster. Och hennes dör ständigt... men vet att de är känsliga men kan de tagit med sig något obehagligt från hennes akvarium?
    Annars har jag Hi-fin Platty, Silverhaj och Pansarmal som verkar hellt oberörda. Men jag har även 2 Blå Djärggurami men hanen verkar förlamad just nu, hoppas han bara är trött!
    Har ni några tips? Vad ska jag göra? Funderingar?

    MVH: Nicke
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    hej o välkommen
    hur stort e ditt akvarium?? hur länge har de varit igång??
    har du testat dina vattenvärden?? temp?
    det är ju inte omöjligt att du har dragit in en sjukdom från din systers akvarium.

    har du sett några synliga defekter på fiskarna?? äter dom och är pigga?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Niclas.S
      • April 2006
      • 5

      #3
      Det är ett 105 liters som varit igång ungefär 1 månad snart. Jag har testat Nitrit-halten som låg på ungefär 0,1mg/l. Så det är inte farligt. Temperaturen ligger på 25 grader.
      Inga synliga defekter och de äter som de ska. Men just den här Blå Djärgguramin som verkar vara "trött". Den försöker vila sig tror jag, den kan vara helt stel till helt plötsligt vakna till när en annan fisk närmar sig och rör den.
      Men jag var och pratade med fiskeaffären och han sa att jag skulle ta ur Brasilianska malen under ett dygn och se om några fler dör. Både han och jag tror att malen kan stressa ihjäl de små tetrorna på nätterna när malen är som mest aktiv.
      Annars skulle jag få medicinera, och det snabbt.

      MVH: Nicke

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ok. ja du kan ju testa o ta ur den.. vad är de för medicin du skulle få?? ska du medicinera när du inte vet va dom dör av??
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Niclas.S
          • April 2006
          • 5

          #5
          Nu har jag varit iväg o köpt medicin. Medi mor. Bra mot vita prick sjukan o svamp o grejor... Ska se vart det leder. Men jag tror att Guramin har sett sina sista timmar snart... Den är verkligen nära döden nu.

          MVH: Nicke

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Vad mätte med, sticka eller dropptest?

            Vad är en Brasiliansk mal?

            Sen lite gnäll, ditt akvarium är ca. 150l för litet för silverhaj
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • Niclas.S
              • April 2006
              • 5

              #7
              Ett dropptest... en brasiliansk mal heter tydligen så eftersom det finns inget svenskt namn för den än, tror jag han sa. Det var nått sånt. Men den är inte algätande eller nått utan det är en mal som äter vanligt foder, men letar efter botten mestadels. Den liknar ganska mycket en Lake
              Nja är det verkligen för litet? Kanske för en fullvuxen men när dom inte är mer än 7cm så är det väll tveksamt...
              Men nu är det inte många fiskar kvar alltså.. hoppas medicinkuren börjar verka snart :S

              MVH: Nicke

              Kommentar

              • maricici
                • March 2006
                • 303

                #8
                Kolla vattenvärdena om fiskarna knallar in en efter en utan synliga symtom. Själv fick jag utslag på ammonium/ammoniak men inte nitrit, i samband med ett par neontetrors hädanfärd. Förmodligen beroende på en obalans efter medicinering med nifurpirinol om någon undrar.

                PS:Hur luktar vatten? Har det en unken, sumpaktig doft kan något vara på tok.
                Senast redigerad av maricici; 12 April 2006, 20:53.
                I
                MY

                Kommentar

                • Niclas.S
                  • April 2006
                  • 5

                  #9
                  Okej, nu är iaf medicinkuren över och alla (resterande) fiskar mår bra. Kan tänka mig att guppyn i samband med kanske för generöst med mat i ett nystartat akvarium var för mycket. Jaja man lär sig iaf, det är det viktigaste! Tyvärr dog den blåa djärggurami-hanen och en silverhaj också.

                  MVH: Nicke

                  Kommentar

                  Arbetssätt...